$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": הבנקים עצרו את המימון לרכבת הקלה בירושלים

הסיבה: סיטיפס לא עמדה בהתחייבויותיה הכספיות לבנקים; הזכיינית: "אולי ניאלץ להפסיק את העבודות"

ליאור גוטמן 07:0109.05.10

שני הבנקים המממנים את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים - הפועלים ולאומי - החליטו להפסיק לזכיינית סיטיפס את המימון, כך נודע ל"כלכליסט". הסיבה: סיטיפס לא עמדה בהתחייבויותיה הכספיות לבנקים, וטרם החזירה להם את הלוואת הגישור בהיקף 43 מיליון יורו שנלקחה עבור פיתוח עבודות

תשתית של קו הרכבת הראשון - הקו "האדום" המתוכנן להיסלל בין הר הרצל לפסגת זאב, דרך מרכז העיר.

 

המדינה היתה אמורה להעביר לסיטיפס סכום זהה כמענק "תשלום אבן דרך 7" הניתן כתמורה לעמידה בתנאי לוח הזמנים. לסיטיפס כמעט ולא נותרו אפשרויות מימון עצמאיות, וכתוצאה מעצירת המימון על ידי הבנקים, עבודות הפיתוח עלולות להיעצר, מה שייקשה על הזכיינית לעמוד בתוכנית להשקת הקו הראשון באפריל 2011.

 

ל"כלכליסט" נודע עוד, כי מתחילת מאי מממנת סיטיפס מהונה העצמי את המשך עבודות הפיתוח בסכום שנאמד ב־10 מיליון שקל עבור תקופה זו, אולם אין בכוונתה להמשיך ולממן בעצמה את הפרויקט עד לקבלת המענק מהמדינה.

 

מהאוצר נמסר בתגובה: "המענק האמור לא הועבר לידי סיטיפס כיוון שהזכיין טרם עמד באבן הדרך שמזכה בגין תשלום המענק - כלומר השלמת 20 סגמנטים של עבודה מתוך 30 קיימים. הצענו לזכיין לקבל מקדמה בגובה 80% בניכוי עלות המימון, אולם סיטיפס סירבה ופנתה בנושא לבוררות".

 

מחברת סיטיפס נמסר: "בשל עיכוב העברת הכספים מהמדינה הודיעו הבנקים שמימון פרויקט הרכבת הקלה ייעצר בסוף אפריל. לאור זאת, ובשל הנזק הכבד שנגרם לה, ייתכן שתיאלץ החברה להפסיק את עבודות הקמת הרכבת הקלה. סיטיפס הצליחה לצלוח את השבוע האחרון מתקציבה אולם אם המדינה לא תשנה את עמדתה, אנו מגיעים לסיכון ממשי ומיידי לפרויקט".

 

עיכובים גם בתל אביב

 

במקביל, האוצר עלול להודיע ברביעי על שלילת זיכיון הפעלת הרכבת הקלה בתל אביב מ־MTS, בטענה של חוסר יכולת להשיג מקורות מימון לפרויקט. גורמים במשרד, בעיקר באגף התקציבים, תומכים בהשלמת התהליך עם MTS, בשעה שבאגף החשב הכללי דוחפים לשלילת הזיכיון מידיה.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני פסח הגישה חברת MTS למשרדי האוצר והתחבורה מסמך שבו היא מציעה דרכים לגישור על המחלוקות הפיננסיות והתפעוליות בין הצדדים, אולם עד כה לא התקבלה תגובתה הרשמית של המדינה להצעות.

 

ביום חמישי היה אמור להיערך דיון בנושא בלשכת ראש הממשלה ובנוכחותו, אולם הדיון בוטל במפתיע כך שעתידו של הפרויקט הוטל לפתחם של משרדי האוצר והתחבורה. אם זיכיונה של MTS יבוטל, יהיו למדינה שתי אופציות: הראשונה היא לקחת על עצמה את חלקה של MTS בפרויקט - 1.5 מיליארד שקל. זאת, בנוסף למימון של 9.5 מיליארד שקל. השנייה היא לצאת למכרז חדש ולדחות את השקת הקו הראשון, עד שנת 2017 או 2018.

 

גורמים שמקורבים לפרויקט מעריכים ש־MTS לא תצליח לגייס 1.5 מיליארד שקל. נראה שכל אגפי האוצר מסכימים שבמקרה של שלילת זיכיון הפרויקט, המדינה לא תנסה להחיות אותו תוך שילוב המגזר הפרטי.

MTS מסרה כי "החברה מצפה לאישור המתווה שהוצע על ידה אשר נותן מענה למכלול הבעיות שנוצרו עקב המשבר הפיננסי העולמי שגרם לעיכוב בסגירה הפיננסית". 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x