הרכבת הקלה בתל אביב שוב נתקעת: MTS עשויה לאבד את הזיכיון
הזכיינית, בה שותפה גם אפריקה ישראל, מתקשה להשיג את המימון ארוך הטווח לפרויקט, הנאמד ב-1.5 מיליארד שקל. משרדי האוצר והתחבורה צפויים למסור את החלטתם הסופית ביום רביעי
משרדי האוצר והתחבורה עשויים להודיע ביום רביעי הקרוב על שלילת זיכיון פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב מידי הזכיינית, חברת MTS, בטענה של חוסר יכולת להשיג את מקורות המימון להשקת הפרויקט. כך נודע ל"כלכליסט".
עלות הקמת הקו הראשון (הקו האדום, פתח תקווה-תל אביב-בת ים)
לדברי גורמים המקורבים לנושא, זכיינית הרכבת עשויה להשיג את המימון קצר הטווח הדרוש להשקתו, אך היא מתקשה להשיג את המימון ארוך הטווח להקמת שאר הפרויקט. המימון ארוך הטווח נאמד ב-1.5 מיליארד שקל, ובהיעדרו תתקשה MTS לקדם את בניית הרכבת, מה שעשוי להוביל את המדינה לבטל את הזיכיון שניתן לה.
בשבועות האחרונים התחדדה המחלוקת בין אגפי האוצר בשאלה כיצד להמשיך בקידום הפרויקט. מבדיקת "כלכליסט" עולה שבחלק מאגפי המשרד, בעיקר באגף התקציבים, תומכים במיצוי ההליך עם MTS. גורמים אחרים באוצר, בעיקר באגף החשב הכללי, דוחפים לשלילת זיכיון הפרויקט.
למרות שברור לכל הנוגעים בדבר שהקמת הקו היא כורח המציאות, אגף התקציבים לא שש לממן פרויקט בהיקף כספי כה רב, בוודאי כשמדובר במיזם שהוגדר כ-BOT, שבו המגזר הפרטי מקים ומתפעל את הרכבת ולאחר כ-30 שנה הוא מעביר אותו לידי המדינה. בסוף השבוע פורסם כאילו כבר נפלה החלטה, אך מבדיקת "כלכליסט" עולה שהאוצר טרם פרסם החלטה רשמית בנושא, והזכיינית לא קיבלה לידיה כל פסיקה שמשמעותה שהיא הוצאה מהמשחק.
המדינה תממן, MTS תתפעל
בדצמבר האחרון העמידה המדינה אולטימטום לזכיין ולפיו היא מתכוונת לקחת ממנו את זיכיון הפרויקט בטענה של אי מציאת מקורות מימון. ביום חמישי הקרוב היה אמור להיערך דיון על הנושא בלשכת רה"מ נתניהו ובנוכחותו, אך הדיון בוטל ככל הנראה במפתיע כך שעתידו של הפרויקט הוטל לפתחם של משרדי האוצר והתחבורה.
במידה שזיכיונה של MTS אכן יבוטל, המדינה תוכל להפעיל את הפרויקט באופן עצמאי תוך השלמת המימון בעלות של כ-1.5 מיליארד שקל, או לפרסם מכרז חדש ולדחות את השקת הקו הראשון בשנתיים עד שלוש שנים, כלומר לאמצע 2017 או תחילת 2018. שר התחבורה ישראל כץ תומך בהשקת הפרויקט למרות המחלוקות שנותרו, ואף פנה כמה פעמים לראש הממשלה בבקשה שיתערב בנושא.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", MTS הגישה לפני חג הפסח מסמך מפורט לידי משרדי האוצר והתחבורה, בו היא מציעה דרכים לגישור המחלוקות הפיננסיות והתפעוליות בין הצדדים. אחת הפשרות שעומדות על הפרק היא שהמדינה תשלים למעשה את המימון ארוך הטווח מכיסה, בעוד MTS תמשיך לתפעל את הרכבת עד שהמדינה תמצא גורם אחר שיתפוס את מקומה. עם זאת, עד היום לא התקבלה תגובתה הרשמית של המדינה למסמך.
MTS נמצאת בבעלות שווה (20%) של חמש חברות: אפריקה ישראל, אגד, סימנס הגרמנית, CCECC הסינית ו-SDCC הפורטוגזית.
מ-MTS נמסר בתגובה: "MTS הגישה מתווה מפורט למימוש הפרויקט למשרד האוצר ולרשות הממונה בגיבוי מלא של הבנקים המממנים כבר לפני שבעה שבועות. כפי שנמסר ל-MTS על ידי המדינה ופורסם, האוצר ביקש לעכב התשובה כדי שיוכל לבחון את ההצעה. MTS מצפה לאישור המתווה שהוצע על ידה אשר נותן מענה למכלול הבעיות שנוצרו עקב המשבר הפיננסי העולמי שגרם לעיכוב בסגירה הפיננסית".