$
אוכל

דייוויד פרנקל: מנמיך את גובה הלהבות

פרנקל ממסעדת פרונטו, השף שבעבר התכתש עם נוחי דנקנר, מספר בראיון לכלכליסט למה לא נראה אותו בקרוב מככב בתוכנית ריאלטי ומה יש לו נגד שפים שמבלים כל היום באינסטגרם ונגד עיתונאים שבאים לאכול ושוכחים לשלם

רעות ברנע 08:2924.09.17

"כשהתחלתי לבשל בגיל 16 אנשים הסתכלו על זה בעין עקומה, זה נחשב למקצוע נחות", אומר השף דייוויד פרנקל. "עם השנים, עם התפתחות הסיצנה הקולינרית בארץ וההתעניינות התקשורתית בנושא, שפים נהפכו לסופרסטארים. יש בזה משהו מאוד מתעתע". פרנקל (34) משמש כבר שמונה שנים במסעדת "פרונטו" הוותיקה.

 

 

 

במשך שנים נחשב לילד פלא בעולם הקולינריה הישראלית. ברזומה שלו עבודה במסעדות הטובות בארץ כמו "כתית" ו"אורקה", אבל גם במסעדות הטובות בעולם, כולל חודשים ספורים ב"פר־סה" הניו־יורקית וב"נומה" הדנית. "אני חייב הרבה הוקרה לתקשורת ולעיתונים ולמגזינים שעשו עלי כתבות בתחילת הדרך. זה נתן לי קפיצה התחלתית וגם חשף אותי לפני הרבה אנשים שלא היו נכנסים ל'פרונטו' לכן, אני לא בא לתקוף את התקשורת, אלא להגיד שבשנים האחרונות נוצר מצב שבו הגבולות בין השפים לעיתונאים קצת היטשטשו.

 

דייוויד פרנקל. "הגבולות בין השפים לעיתונאים קצת היטשטשו" דייוויד פרנקל. "הגבולות בין השפים לעיתונאים קצת היטשטשו" צילום: עמית שעל

 

 

היחסים נהפכו להיות אישיים. אולי זה בגלל שאנחנו מדינה קטנה וכולם מכירים את כולם. אני מוצא את עצמי לא פעם יוצא לבלות עם אנשים שאחר כך צריכים לכתוב עלי או לבקר אותי. הנה עוד דוגמה: אני לא מאכיל חינם. לא מאמין בזה. אבל היה לי מקרה עם כתבת שביקשה לבוא לאכול במסעדה תמורת כתבה. לא יודע איך נפלתי בפח של להסכים לזה. היא באה ביום חמישי בערב לחגוג יום נישואים ויצאה מפה עם שולחן ששווה 1,000 שקל, ובסוף לא כתבה כלום. אבל אנחנו חיים במדינה כזו, וגם מלמעלה הכל מתנהל בצורה של רפובליקת בננות, אז אף אחד כבר לא יודע מה המקום שלו".

 

על פניו, אין לפרנקל סיבה להתראיין דווקא עכשיו. הוא לא פותח מסעדה, לא משיק תפריט וגם לא מככב בקמפיין חדש. פרנקל, שבעבר התפרסם אחרי שסילק את נוחי דנקנר מהמסעדה שלו, טוען שהיום יש לו "בטן מלאה" יחסי האהבה־שנאה בין השפים לתקשורת.

 

מנמיך את גובה הלהבות

 

השיחה עם פרנקל מגיעה בסופו של חודש טעון בביצה הקולינרית: מהסכסוך בין השף עומר מילר למבקר האוכל של אתר וואלה אבי אפרתי, שבו טען מילר כי אפרתי מתנכל לו באופן אישי בביקורתו על המסעדה החדשה שלו "קאליפסו", דרך הראיון הטלוויזיוני שפוצץ יונתן רושפלד אחרי שנשאל על מחירי מנות במסעדות יוקרה וכלה בראיון של השף שרון כהן להארץ שבו טען ששהתקשורת מתעלמת ממנו.

 

השף יונתן רושפלד השף יונתן רושפלד צילום: רמי זרנגר

 

 

פרנקל עצמו מנסה להוריד פרופיל. "יש שפים ששומרים על האנונימיות שלהם. אנחנו לא יודעים איך קוראים לאשתו של יובל בן־נריה (ממסעדות "טאיזו" ו"יא־פן") או מה עושה אוראל קמחי (מ"פופינה") בזמנו הפנוי. אני כן חשפתי דברים אישיים, בראיונות או באינסטגרם. אבל בשנתיים האחרונות אני משתדל להיות יותר כמוהם. בסופו של דבר, אני לא רוצה שאנשים יאהבו או לא יאהבו את האוכל שלי בגלל שהם אוהבים או לא אוהבים אותי באופן אישי".

 

כולם מחפשים קשר

 

כשהוא נשאל מאיפה בא הצורך של השפים לשתף בחיים האישיים שלהם הוא אומר ש"כולנו מחפשים חיבור אישי. שפים צריכים למלא מסעדה פעמיים ביום, אנחנו נבחנים על כל מנה, על האם הכוס מפולשת או אם המפה מגוהצת.  וכלקוח אם יהיה לך חיבור אישי עם מקום, אני אחליק על זה שפעם לא אהנה ממנה מסוימת”. 

 

השף עומר מילר השף עומר מילר צילום: עמית שעל

 

 

אתה לא מפסיד פה כלי שיווקי כשאתה לא חושף את עצמך ברשתות החברתיות?

"נכון שזה עוזר ומביא קהל ל'ויטרינה' או ל'סוסו אנד סאנס' (רשת ההמבורגרים של עומר מילר) והם בהחלט עובדים בזה. אבל זה רלוונטי לקהל מסוים, לא לזה של 'פרונטו'. תעשי סיבוב בפנים - לאף אחד מהיושבים פה אין אינסטגרם. זה לא רלוונטי להם. הם צריכים מוצר טוב וחוויה טובה".

 

פרנקל אומר שהוא מצד אחד מבין ומצד שני לא מבין שפים שחושפים את החיים האישיים שלהם: "אני יכול להבין למה אבי אפרתי מבקר את עומר מילר ברמה האישית. אתה לא יכול לשתף בחיים הפרטיים שלך כל היום ואז לצפות שיבקרו אותך בצורה אובייקטיבית. אנחנו בני אדם, לא מכונות. אני בטוח שאף אחד לא יכול לשפוט את יובל בן־נריה ברמה האישית כי אף אחד לא יודע עליו כלום. ככל שאתה חושף את עצמך יותר, אתה צריך להביא בחשבון שיבקרו אותך באופן אישי. גם אני וגם שאר השפים למדנו לחתוך, לבשל, לטגן ולצרוב. לא למדנו תקשורת או איך להתראיין מול מצלמה. אנחנו מגלים ולומדים את זה על בשרנו. יש כאלה שהולך להם יותר טוב ויש כאלה שפחות".

 

חשיפה מטורפת

 

אחד הגורמים העיקריים שהפך את השפים לסופרסטארים הוא תוכניות הריאליטי. "זו חשיפה מטורפת", אומר פרנקל. "פעמיים התארחתי ב'מאסטר שף' ואחר כך במשך שבועיים אי אפשר היה להשיג מקום במסעדה. זה גם שינה את האופי של המסעדה, כי זה קהל שבדרך כלל לא מגיע לכאן, והוא כמובן מבורך מאוד. אבל חשיפת יתר יכולה לפגוע בעסקים מסוימים. עובדה ש'הרברט סמואל' של רושפלד ו'כתית' של מאיר אדוני נסגרו. אייל שני, לעומת זאת, לקח את זה למקום מאד נכון. אבל אייל שני זו תופעה שלדעתי רק עוד 10 שנים נוכל לפענח אותה. הוא המציא שפה משלו, משהו שלא קיים בשום מקום אחר בעולם".

 

לא קורץ לך להשתתף בתכניות כאלה?

“הייתי בתהליכים, אבל זה עוד לא הזמן. אני כן רוצה לעשות טלוויזיה אבל לא יודע אם ריאליטי נכון בשבילי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x