המשבר מחריף: יצרנית הבלקברי RIM מתחילה לפטר עובדים
לאחר רבעון קשה וצניחה בערך המניה, מתחילה יצרנית הסלולר הקנדית לשלוח מכתבי פיטורים. אנליסטים: החברה היא מטרה ראויה לרכישה מצד מיקרוסופט, על רקע קהל המשתמשים הגדול שלה והצניחה בשוויה - 80% תוך שלוש שנים
שבוע לאחר דיווח רבעוני קשה והורדת הציפיות להמשך שנת 2011, מתחילה RIM הקנדית, יצרנית מכשירי הבלקברי, לחלק הודעות פיטורים למספר בלתי ידוע של עובדיה. כך דיווחה אמש (ג') סוכנות הידיעות רויטרס. דובר RIM לא הגיב בפני הסוכנות לידיעה.
ביום שישי האחרון אישרה RIM כי בעקבות הדו"חות הרבעוניים שלה, שהובילו אותה להעריך כי ברבעון הנוכחי יירדו מכירותיה בפעם הראשונה בתולדותיה, היא שוקלת מהלך פיטורים. ליצרנית הסלולר יש 17,500 עובדים ברחבי העולם.
מאז ההודעה של RIM בשבוע שעבר צנחו מניות החברה ב-27%, ובשנה האחרונה הן רשמו ירידה כוללת של כ-50%. אם בעבר הגיעה RIM לשווי שוק של כ-83 מיליארד דולר, הרי שבשנים האחרונות היא התקשתה להתחרות מול גוגל, מפתחת מערכת ההפעלה אנדרואיד, ויצרנית האייפון והאייפד אפל. בשלוש השנים האחרונות איבדה החברה 80% משוויה.
ירידת הערך של המניה גרמה למספר אנליסטים לתהות האם הדבר לא הופך את RIM למטרת רכישה ראויה מבחינת מיקרוסופט. ענקית התוכנה ניסתה ב-2008 לקנות את יאהו כשזו היתה בנקודת שפל דומה. כמו כן, בתחילת השנה היא הודיעה על שיתוף פעולה צמוד עם נוקיה, שנמצאת גם היא בבעיות דומות לאלה של RIM, ושגם לגביה הועלו שמועות שלפיהן מיקרוסופט תנסה לרכוש אותה.
סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי חברת BMO Harris Private Banking ואנליסטים נוספים העריכו במסמכים רשמיים כי רכישה מצד מיקרוסופט תאפשר לה ליהנות מקהל לקוחותיה של RIM, שהוא עדיין גדול מאד, במחיר נמוך יחסית. עסקה כזו, אם תוצע, צפויה לזכות לתמיכה לפחות מצד חלק ממשקיעי RIM, ששווי המניות שבידיהם איבד כ-70 מיליארד דולר בסך הכל בשלוש השנים האחרונות.
מי בודק את מכשירי הבלקברי?
לאחרונה סבלה RIM מפרסומים המערערים על האמינות הגבוהה של היצרנית, אחד מנכסיה המרכזיים: לפי הדיווחים, לחצה RIM לקצר תהליכי בקרת איכות כדי להביא את מכשיריה לחנויות מהר ככל האפשר.
ואם זה לא מספיק, הטאבלט שהוציאה החברה לשוק, הפלייבוק, סובל ממכירות נמוכות במיוחד – פחות מחצי מיליוני מכשירים בחודשיים. המגזין המקוון "ביזנס אינסיידר" דיווח אתמול מה גרם לאחת הבעיות המרכזיות של הפלייבוק: העובדה שהוא הגיע ללקוחות ללא אפשרות מובנית להשתמש באימייל, אחד השירותים שפרסמו את מכשירי הבלקברי. לפי "ביזנס אינסיידר", ארכיטקטורת התוכנה של RIM אינה מאפשרת להפעיל את אותו חשבון אימייל שהיא מספקת משני מכשירים שונים.