השאלה הפשוטה שיכולה לעזור לנשים להתקדם בעבודה
עובדת מגוגל נשאלה לפני חמש שנים שאלה אחת שהפכה מאז לתוכנית גלובלית להעצמת נשים. את הסדנא עברו 150 אלף אנשים, כאשר 49% מהם טוענים כי התקדמו בעקבותיה בקריירה
"ספרי למה את יוצאת דופן" זו שאלה שנשאלה אנה ויינר, עובדת גוגל לפני כחמש שנים, באחת מסדנאות העצמת נשים בגוגל שבה השתתפה. ויינר לא ידעה עד כמה קשה לה לענות על שאלה כך כך פשוטה.
- יפן: התוכנית לקידום נשים נכשלה - היעדים נדחו בעשור
- כיצד להשתמש בכישורים הקיימים לצעד הבא בקריירה
- קידום שוויון מגדרי במומבאי: הרמזורים והתמרורים בעיר יתחדשו בדמות נשית
הקושי נשאר איתה גם אחרי הסדנה והיא החלה לשאול מסביבה מה נשים אחרות ענו. היא גילתה שהיא לא לבד, אלא דווקא חלק ממצב שכיח בו בסיטואציות דומות כמו ראיון עבודה, פגישה או אפילו מפגש חברתי, נשים נאבקו עם שאלות דומות ולא הצליחו לענות עליהן. ויינר המשיכה לחקור בנושא מעבר למעגל הקרוב לה וגילתה כי מחקרים רבים שמוכיחים את מה שידעה אינטואיטיבית, נשים וקבוצות אחרות שאינן מיוצגות דיין לומדות מגיל צעיר שלא לדבר בגלוי על הישגיהן.
אז, יצרה ויינר סדנה פנימית לעובדות גוגל, שם היא עובדת, סדנה שהפכה לתוכנית גלובלית בשם IamRemarkable#.
ויינר בת ה-35, עלתה כילדה בעלייה הגדולה אחרי התפרקות ברית המועצות והתגוררה ביבנה עם הוריה. בתיכון למדה בבית הספר להנדסאים בתל אביב, היא נסעה כל יום בשני אוטובוסים ללימודים והייתה אחת משש בנות בכיתה של 40 תלמידים. את הקריירה בגוגל החלה כמתמחה במחלקת השיווק בסניף הישראלי. היום היא אחראית על Think with Google ו- Growth marketing for B2B, EMEA במטה החברה בלונדון. במהלך עבודתה שם גילתה, שנשים רבות סביבתה לא מקודמות לתפקידים בכירים יותר, לאו דוקא כי אין רצון לקדמן אלא בגלל שנשים נוטות שלא להתמודד כלל לאותם תפקידים. "כשבדקנו את התופעה גילינו שנשים וקבוצות מיעוטים לא מציעות את עצמן לתפקידים בכירים יותר, אם נפתחת משרה אפשר לראות גברים רבים המשתוקקים לה ומעט מאוד נשים. יש לכך סיבות שונות, רבות חושבות שהן לא מתאימות או מוכשרות דיין לתפקיד, חלקן חוששות מאיזון הבית והעבודה ועוד. לעומת זאת גברים ניגשים למשרות זהות על אף שפעמים רבות הם אינם מוכשרים לתפקיד הספציפי או אין להם ניסיון מספק. זה צרם לי ובער בי לנסות ולשנות את המצב", היא אומרת.
בגיבוי ובתמיכה של המנהלים שלה ויחד עם קולגה נוספת מישראל, אנה זפסוצ׳יני, השתיים יצאו ביוזמה והחלו להעביר סדנאות פנימיות של IamRemarkable#. המטרה הראשונית להעלות את המודעות לגבי התפיסה העצמית של נשים וקבוצות לא מיוצגות אחרות ולסייע להן להרגיש יותר בנוח בכל מה שקשור לקידום עצמי כמו גם ליצור שינוי בתפיסה החברתית כלפי קידום עצמי. פורמט הסדנה הייתה שיחה פתוחה בליווי מנחה, בה המשתתפות נדרשו בין השאר לענות על השאלה פשוטה אבל כל כך מסובכת ״מה הופך אותך ליוצאת דופן?״
מה שהתחיל ב-2016 כסדנה שפתוחה רק לעובדי גוגל, הפך לתוכנית שהועברה במאות ארגונים. כיום, מדובר בסדנה בת 90 דקות שפתוחה לנשים וגברים כאחד. המספרים מרשימים בהתאם, עד כה עברו אותה כ -150,000 משתתפים מ -140 מדינות ומעל 800 חברות גלובליות ומקומיות שהטמיעו את הסדנא אצלן על מנת להציף את השיח סביב אותן בעיות ולעזור לאותם קהלים לצבור בטחון בכדי להתקדם. לפי ויינר 82% מהמשתתפים מעידים שהביטחון העצמי שלהם השתפר, 89% מעידים שהם עוסקים יותר בקידום עצמי ו-49% מעידים ששלושה חודשים לאחר הסדנה הם צמחו בעבודה או בקריירה, כלומר, קיבלו קידום או העלאה או הרחיבו סמכויות או קיבלו תפקיד חדש או פתחו עסק.
בישראל IamRemarkable# הועברה בגופים עסקיים כמו פלאפון, אוניברסיטת בן גוריון, שנקר, בית החולים הלל יפה ועוד. לשיוויון הזדמנויות בעבודה יש גם היבטים עסקיים - עובדים שבעי רצון הם עובדים יעילים יותר ויכולים לסייע ליצירת אווירה של מוטיבציה ושאפתנות בתוך הארגון.