הרכבת הקלה: 3 קבוצות ישראליות-סיניות ניגשו למכרז להפעלת הקו הראשון
הקבוצות הן, אגד בשיתוף CCECC ו-Shenzhen Metro, דן בשיתוף חברת Beijing Metro ודרך ארץ בשיתוף Guangzhou Metro. הקו האדום צפוי להתחיל לפעול באוקטובר 2021
חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראית על הקמת מערך הרכבות הקלות בתל אביב, הודיעה היום (ד) 6 חברות ניגשו למכרז להפעלת הקו הראשון (קו האדום) של הרכבת הקלה בתל אביב.
- הסתיים משבר הרכבת הקלה בת"א: מכרז החשמול יפורסם מחדש והקו יושק בסוף 2021
- שמונה חברות יתחרו על הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב
- העליון דחה את ערעור אלסטום ו-CAF על הפסדן במכרז הקרונות של הרכבת הקלה בת"א
6 החברות מאוגדות בשלוש קבוצות, ובכל אחת מהן יש שילוב של חברה סינית וחברה ישראלית. השורה התחתונה: אחת הקבוצות שתזכה תכלול שותפות סינית, כך שחברה סינית תפעיל בסופו של דבר את הקו הראשון של הרכבת - וגם תמכור את הקרונות עבורו.
בניגוד לפרסומים שונים בתקשורת, למכרז ניגשו 3 קבוצות ולא 2, כולן שותפויות של חברות תחבורה ישראליות מובילות עם מפעילות זרות. החברות שניגשו הן אגד בשיתוף CCECC ו-Shenzhen Metro הסינית. לפי נת"ע, החברה הסינית מסיעה מדי יום כ-4 מיליון נוסעים ב-8 ה קווים ולאורך 280 קילומטרים.
הקבוצה השלישית היא דרך ארץ, החברה המתחזקת ומפעילה את כביש חוצה ישראל, בשיתוף Guangzhou Metro הסינית. חברה זו מסיעה כ-8 מיליון נוסעים ביום באחת הרשתות העמוסות בעולם, באורך של יותר מ-300 ק"מ.
מכרז ההפעלה והתחזוקה של נת"ע כולל את כל מערך התפעול השוטף של הקו האדום – החל מהכשרה והשמה של נהגים וכרטיסנים ועד לניהול קבלני התחזוקה שיבצעו את הטיפול בקרונועים, במערכות ובתשתיות הרכבת. ההסכם שייחתם עם הזוכה במכרז יהיה ל-10 שנים של הפעלה עם אופציה להארכה ב-6 שנים נוספות.
הקו האדום הוא הקו הראשון ברשת הסעת ההמונים של גוש דן. הוא יחבר את פתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב יפו ויסתיים בבת ים. הקו יפעל באוקטובר 2021. הקו צפוי להסיע כ-60 מיליון איש בשנה. עלות הפרויקט כ-17 מיליארד שקל כאשר לפי משרד התחבורה בשנת 2024 יפתחו במטרופולין תל אביב עוד שני קווים (קו ירוק, חולון עד הרצליה וקו סגול מעגלי תל אביב עד קריית אונו) בהשקעה של עוד 30 מיליארד שקל.
נת"ע זכתה אתמול (ג') בערעור שהגישו נגדם חברות אלסטום הצרפתית וקאפ הספרדית שעתרו נגד זכייתה של CNR הסינית במכרז הקרונות. ולכן כאמור, החברות הסיניות השתלטו על הקו הראשון של הרכבת בתל אביב - הם גם יספקו את הקרונות, הם גם בונות בימים אלו (עם שותפות של שיכון ובינוי ודניה סיבוס) את התשתיות האזרחיות וגם יבחרו כמפעיל.
בענף התחבורה מתחו ביקורת קשה על העדרותם של החברות האירופיות, או בחוסר היכולת לכאורה למשוך לכאן מפעילים בינלאומיים. כך או כך, מכרז ההפעלה והתחזוקה של נת"ע ינוהל על ידי חברה זרה, כאשר ההסכם שייחתם עם הזוכה במכרז יהיה לעשר שנות הפעלה עם אופציה להארכה בשש שנים נוספות.
אבי גפן, מנכ"ל קבוצת אלון, המחזיקה בחברת דרך ארץ שניגשה למכרז בשותפות עם גוואנזו מטרו מסר: "ההתמודדות במכרז היא חלק מאסטרטגיית הרחבת פעילות עסקי הליבה של קבוצת אלון. אנו משוכנעים שיחד עם חברת גוואנז'ו מטרו נוכל ליצור שינוי של ממש ולספק תחבורה ציבורית חדשה, אמינה ומתקדמת לתושבי גוש דן".