העליון דחה את ערעור אלסטום ו-CAF על הפסדן במכרז הקרונות של הרכבת הקלה בת"א
שתי החברות טענו בעתירות שהוגשו לפני כשנה כי בהחלטת ועדת המכרזים בדבר זכייתה של CNR הסינית נפלו פגמים רבים. השופטים זילברבטל, ג'ובראן ושהם: "הטענות נמצאו כלא קיימות בפועל"
בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, דחה את הערעור של חברת אלסטום הצרפתית וקאפ (CAF) הספרדית כנגד הפסדן במכרז הקרונות של הרכבת הקלה בתל אביב. העתירות של השתיים הוגשו לפני כשנה ולאחר הפסד במחוזי בסוגיה זו.
- הסתיים משבר הרכבת הקלה בת"א: מכרז החשמול יפורסם מחדש והקו יושק בסוף 2021
- עיריית ר"ג עתרה לבג"ץ כנגד סלילת הקו הסגול של הרכבת הקלה
- החלה חפירת המנהרות בקו הרכבת הקלה בת"א
חשד לפלילים
, אלא רק לניהול לקוי לכאורה.עיון בפסק הדין מעלה שלפי אלסטום, בזמן המכרז נקבעו "מבחני משנה נסתרים" להערכת ההצעות שהוגשו, אולם לטענתה הם לא פורסמו", לרבות ב"איכות המציע", ב"ניסיון אנשי הצוות המוצעים" או ב"איתנות פיננסית", רובם הוסתרו לכאורה מהמשתתפים.
השופטים זילברטל, ג'ובראן ושהם דחו את כלל הטענות ואף פסקו הוצאות משפט של כ-150 אלף של לטובת נת"ע. עיון בפסק הדין מעלה שביהמ"ש בדק למעשה סוגיה מרכזית. "השאלה המרכזית העומדת להכרעה בערעורים שלפנינו היא, האם החלטת ועדת המכרזים בדבר זכייתה של CNR במכרז, נתקבלה כדין, או שמא נפל בה פגם המצדיק את התערבותנו בהחלטה זו? בפתח הדברים, יש לחזור על ההלכה המושרשת לפיה בית משפט זה אינו משמש כמעין "ועדת מכרזים עליונה" ואינו "מחליף את שיקול דעתה של הוועדה בשיקול דעתו" ולכן כלל הטענות שעלו על שינוי המכרז או ניקוד לקוי שבוצע בוועדת המכרזים של נת"ע נמצאו כלא קיימות בפועל. "שינוי מבחני העזר נעשה על-ידי הוועדה, תוך שמירה קפדנית על עיקרון השוויון בין המציעים, ומטעמים ענייניים וסבירים, ומשכך, הדבר אינו עולה כדי פגם מהותי (אם בכלל) בהתנהלות ועדת המכרזים", טוענים השופטים, ומחדדים שהם לא רואים "כל הצדקה להתערב בהחלטת ועדת המכרזים הנוגעת לניקוד האיכות שניתן ל-CNR. בחינת החלטת ועדת המכרזים, אינה מצביעה על יחס של איפה ואיפה, או על משוא פנים בקביעת ציון האיכות שקיבלה CNR. התרשמנו כי ניקוד הצעת CNR בוצע על-ידי צוות הבדיקה, תוך שמירה דקדקנית על הכללים שנקבעו לבדיקת ההצעות וניקודן", נכתב.
הקרונות אמורות להגיע לישראל בעוד כשנתיים וחצי לניסיונות ראשונמיים כאשר הקו עצמו (הקו האדום - פ"ת דרך ת"א ועד בת ים) אמור להפתח בסוף 2021.