שמונה חברות יתחרו על הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב
החברות רכשו את מסמכי מכרז ההפעלה והתחזוקה של הקו אמור לנוע מפתח תקווה עד בת ים החל מסוף 2021. במקביל יצא לדרך התכנון של שלושה קווי מטרו תת-קרקעיים במרכז הארץ
מכרז ההפעלה היה אמור לצאת לדרכו במהלך 2016, אולם בעיות של הגבלים עסקיים מנעו מחברות ישראליות להשתתף בו, מחשש שמא מפעילי קווי אוטובוסים יפעילו גם את הרכבת הקלה. בעקבות שיח עם הרשות להגבלים עסקיים הוסרה ההתנגדות, והתנאי הוא שחברות ישראליות ישתתפו במכרז עם חברות זרות ולא לבד. התנאי הוביל לכך שהמכרז שוב יצא לדרכו והוא ייסגר ב-23 במרץ הקרוב.
לפיכך, שמונה החברות התאגדו ב-4 קבוצות - אגד בשיתוף CCECC ו-Shenzhen Metro הסיניות; דן בשיתוף SNCF הצרפתית; חברת קווים בשיתוף Transport for London הבריטית, ושותפות נוספת שמובילה חברת הרכבות הגרמנית דויטשה באן בשיתוף עם קיסטון הנדסה הישראלית. המפעיל הנבחר עתיד ללוות את תהליך הקמת הקו האדום במשך כארבע שנים, כדי להבטיח הפעלה חלקה. עבור אגד ו-CCECC מדובר בחזרה לפרויקט לאחר עשור של השתתפות במכרז המקורי. כזכור, הפרויקט ניתן באמצע העשור הקודם בידי זכיין (חברת MTS) שהורכבה מקונסורציום של חמש חברות שהחזיקו באופן שווה במיזם, כלומר 20% כל אחת. שתיים מחמש החברות היו אגד ו-CCECC, אולם בעקבות הלאמת הפרויקט הן הודחו ממנו, תבעו את המדינה, והפסידו בבוררות ועתה הן מתמודדת שנית אבל רק על מקטע ההפעלה ולא ההקמה.
סיסטרה הצרפתית תתכנן עוד שלושה קווי מטרו
בתוך כך, הודיעה נת"ע שחברה סיסטרה הצרפתית (Systra) תבחן הקמת שלושה קווי טרו חדשים במרכז המדינה. בניגוד לקווי הרכבת הקלה קווי המטרו יתוכננו כתת-קרקעיים עם קיבולת הסעת נוסעים גבוהה ומהירה יותר מקווי הרכבת הנוכחיים. שלושת הקווים שיבחנו הם קו מטרו מצפון (כפר סבא ורעננה) אחד מדרום (ראשון לציון, לוד ורחובות) דרך תל אביב, קו מזרח מערב שיספק שירות מראש העין דרך דרום פתח תקווה ורמת גן לתל אביב וקו שלישי בצורת חצי טבעת שיחבר בין כל קווי המטרו והרכבת הקלה ויאפשר מעבר ביניהם.
בנת"ע אומרים שבמסגרת עבודתה, סיסטרה תבחן תוואי אפשרי לאורך צירים אלה. תהליך הבדיקה כולל ניתוח נתונים דמוגרפיים, פיתוח אורבני והשפעות סביבתיות וחברתיות. העבודה תתבצע על ידי עשרות יועצים מומחים בינלאומיים ויועצים ישראלים, שיגבשו המלצות לקידום תכנון קווי המטרו בנושאים כמו סוג התוואי (במנהרות או על גשרים), מיקום התחנות, סוג הקרונות הדרוש ועלות הקמת הקווים. הבדיקה תימשך כשנה וחצי בעלות של כשלושים מיליון שקל.
על פי ההערכות, הפעלת קווים אלו לא תושלם לפני המחצית השניה של העשור הבא, וזאת בהשקעה של קרוב למאה מיליארד שקל שמקורם עוד לא ידוע.