$
תומר זלצר

אבסורד בינלאומי

הבנק שקיבל את הציון הגרוע ביותר בטיפול בתלונות גובה את עמלות העו"ש היקרות ביותר

תומר זלצר 07:5328.07.11

באחת הפרסומות היותר יצירתיות של הבנק הבינלאומי, מנסה אסי כהן להקים בנק מתחרה בשם "בנק אימפריה" שממוקם ממש מול סניף של הבינלאומי. אז נכון ש"בנק אימפריה" עדיין לא קיבל רישיון מבנק ישראל, אבל בחודשים האחרונים מתברר שגם אם כהן יגבה מהלקוחות שלו עמלות גבוהות יחסית - הוא עדיין

יצליח להתחרות בבינלאומי, "אימפריית העמלות" של צדיק בינו.

 

השבוע פרסם בנק ישראל את דו"ח עמלות העו"ש שלו, והבינלאומי זכה, בפעם השישית ברציפות, בתואר הבנק היקר ביותר מבין הבנקים הגדולים. לקוח של הבינלאומי משלם בחודש עמלות עו"ש בהיקף 21.99 שקל - שבעה שקלים יותר מהממוצע בחמשת הבנקים הגדולים. הבינלאומי הוא גם הבנק הגדול היחיד שבו התייקרה ההוצאה על עמלות עו"ש בהשוואה לרבעון השלישי של 2010, ובלא פחות מ־9.3%.

 

ההכנסות מעמלות ני"ע זינקו ב־92%

 

בינו ומנכ"לית הבנק סמדר ברבר־צדיק לא עוצרים בעמלות העו"ש. הבינלאומי מתמחה בתחום שוק ההון, והרווחים הגדולים שהוא גורף הם דווקא מעמלות ניירות ערך. מאז סוף 2007 העלה הבינלאומי את תעריף עמלת דמי ניהול ניירות ערך ארבע פעמים בשיעור מצטבר של 56%. ההעלאה האחרונה, שנכנסה לתוקף ב־1 ביולי, העמידה את תעריף דמי הניהול הרבעוניים על 0.195% מתיק ההשקעות - התעריף השני בגובהו במערכת הבנקאית. ב־2010 עמדו הכנסות הבינלאומי מעמלות ניירות ערך על 338 מיליון שקל - זינוק של כ־92% מאז 2004.

 

אבל בעוד שבנק ישראל אינו מוסר דיווח על עמלות ניירות הערך, הרי שמדי חצי שנה מוצא עצמו הבינלאומי "מככב" כבנק היקר בעמלות העו"ש. הפעם, הסברי הבנק הדגישו את העובדה שהעמלות בבינלאומי הן הזולות מבין הבנקים הגדולים לסטודנטים, צעירים, חיילים וגמלאים המהווים כרבע מהאוכלוסייה. טענה אחרת היתה כי שיעור הריבית השקלית שגובה הבינלאומי ממשקי הבית על אוברדראפט והלוואות צרכניות נמוך בכ־0.5% לעומת הממוצע במערכת הבנקאית.

 

מקום ראשון בשיעור התלונות המוצדקות

 

אבל הבינלאומי לא מסתפק בהסברים אלו, ומדגיש שרמת השירות הניתנת בו היא גבוהה ביותר ולכן הלקוחות מקבלים תמורה לעמלות. גם כאן, נתוני בנק ישראל לא מסייעים לבינו. רק לפני שלושה חודשים פורסמה הסקירה השנתית שלו בנושא תלונות לקוחות הבנקים, שבה קיבל הבינלאומי את הציון הנמוך ביותר בין הבנקים הגדולים: "טעון שיפור". שיעור תלונות הלקוחות שהתבררו כמוצדקות בבנק עמד ב־2010 על 31.4%, לעומת 23.7% בממוצע ביתר הבנקים הגדולים.

 

למרות נתונים אלה והביקורת על העלאת דמי ניהול ני"ע, נראה שבבינלאומי ממש לא מתרגשים וכי הגדלת ההכנסות מעמלות לצורך שיפור יחס היעילות של הבנק, חשובה להם יותר. השאלה היא מתי לקוחות הבנק יפנימו שההתייעלות שלו נעשית גם על הגב שלהם.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x