סוכני היבוא האישי בדרך לקבלת לגיטימציה. האם הצרכנים ירוויחו מכך?
סוכני יבוא הרכב האישי היו בשנים האחרונות בעיקר "אנשי צללים" בשוק הרכב. כעת הם מבקשים לקבל הכרה חוקית במקצועם, וזוכים לאוזן קשבת אצל שר התחבורה. כלל לא בטוח שהצעד הזה יהיה לטובת הצרכנים
ביום ראשון, בתחילת השבוע, התכנסה ועדת הכלכלה כדי לדון בהתפתחויות אשר אירעו בתחום היבוא המקביל. לכאורה היה מדובר בעוד ועדה, שבה אנשי משרד התחבורה היו אמורים להציג את התקדמותם בפני יו"ר הוועדה; אך הפעם, בין הנואמים בוועדה נראו פרצופים חדשים: סוכני היבוא האישי.
סוכן יבוא אישי, יש להדגיש, הוא מקצוע לא חוקי. למה הכוונה? ובכן, לפי חוקיה של מדינת ישראל רשאי כל אזרח ישראלי לייבא ארצה מכונית מחו"ל שגילה הוא עד שנה לשימושו האישי. פירושו של דבר הוא שפלוני מאתר מכונית בחו"ל, רוכש אותה ומייבא אותה לישראל. על פניו מדובר בתהליך פשוט למדי, אך בפועל מדובר בתהליך מסובך להפליא אשר כולל התמודדות עם משלוח יקר, סוכני מכס וכמובן בחירה של המכונית עצמה.
בדיוק מסיבה זו נולדו לפני כמה שנים סוכני היבוא האישי, יזמים אשר מתמחים באיתור ושינוע של מכוניות בחו"ל והבאתן לישראל. עם זאת, כאמור, כיוון שלפי הגדרתו היבשה של החוק רשאי אזרח לייבא מכוניות לשימושו האישי בלבד, נאלצים סוכני היבוא האישי להסתתר מאחורי שלל הגדרות, כגון "יועץ יבוא אישי". יועץ היבוא האישי הוא סוג של איש צללים, כלומר הוא לא זה שרוכש את המכונית, הוא רק מייעץ לקונה הפוטנציאלי איזו מכונית לרכוש וכיצד להביאה
לישראל. אחרים פועלים בשיטה אחרת ולא חוקית, בניגוד לשיטת הייעוץ אשר הנה חוקית כביכול - מדובר בסוחרי רכב אשר מייבאים ארצה מספר גדול של מכוניות ו"מאחסנים" אותן בנמל עוד לפני רישומן. מודעותיהם של סוחרי רכב אלה מתפרסמות בלוחות מודעות מקוונים רבים, כאשר התיאור מתייחס למכוניות מודל 2010 אשר "נמצאות בנמל אשדוד בשלל צבעים".
המלחמה של היבואנים
יבואני הרכב מצדם מנסים חדשות לבקרים להילחם בסוכני היבוא האישי בשלל דרכים, הן מתחת לפני השטח והן מעל לפני השטח - יש יבואנים אשר מדגישים בפני לקוחותיהם שמערכות הבלימה ומחשבי הרכב של מכוניות ביבוא אישי שונות לחלוטין מאלה של מכוניות אשר נרכשו בישראל, ולכן רכבים אלה אינם ניתנים לטיפול. אחרים מקשים במתן אישורי שירות, תנאי הכרחי להכנסה של מכונית ביבוא אישי לישראל, אשר מבטיח שמוסכים מורשים אכן יורשו לטפל במכונית.
יבואנים אחרים, אשר השכילו להבין שהיבוא האישי הוא תופעה נפוצה - כגון מכשירי תנועה, יבואנית ג'יפ, וחברת קמור, יבואנית ב.מ.וו - הוזילו את מחיריהם של הדגמים המקומיים אשר מתחרים בדגמים ביבוא אישי. יבואנים אחרים בחרו בשיטת "אם לא נוכל להביס אותם, נצטרף אליהם" - לראיה, קמור, יבואנית ב.מ.וו, מוכרת מכוניות חדשות באמצעות סוכנות היבוא האישי אלפא מוטורס. כלמוביל, יבואנית מרצדס, אף פתחה חטיבת ייעוץ יבוא אישי משלה, אשר מייבאת מכוניות מרצדס משומשות בשיטת הייעוץ, אך אנשיה טוענים שמחירי מכוניות מרצדס בחו"ל יקרים מדי ולכן כמעט שלא התבצעו עסקאות. עם זאת, רוב היבואנים עדיין חוששים. דו"ח פנימי שהזמינו היבואנים לפני כשלושה שבועות מאיגוד יבואני הרכב, על היקף היבוא האישי, חושף את יבואן של כ־2,600 מכוניות בשנת 2010, רובן מכוניות יוקרה. מדובר כאן בכסף גדול ובסיבה טובה לחשוש.
בדלת האחורית
האם סוכני היבוא האישי יישארו בצל עוד זמן רב? ובכן, נראה שלא. הסיבה העיקרית לכך היא מאמצים של שר התחבורה ישראל כץ, אשר נעשים בעיקר מאחורי הקלעים של ענף הרכב הישראלי, כדי לתת לגיטימציה לסוכני היבוא האישי, לפחות בדלת האחורית. בניגוד לכץ, קודמו שאול מופז עשה כמיטב יכולתו להקשות על היבוא האישי. אחד המהלכים המפורסמים ביותר שקידם מופז היה מהלך שנכנס לתוקפו לפני כשנתיים, אשר אסר על יבואן של מכוניות אירופיות מארה"ב. עד כניסתו לתוקף של המהלך כל אזרח ישראלי יכול היה לרכוש בסוכנות אמריקאית מכונית אשר יוצרה באירופה. לאחר כניסתו של המהלך לתוקף יכולים כיום ישראלים לרכוש רק מכוניות אשר מיוצרות בארה"ב.
במשרד התחבורה מתעקשים שהסיבות להטלתו של איסור זה בשעתו הן טכניות בלבד ונועדו למנוע בלבול בכל הקשור לתקינה, אך בפועל מדובר במהלך אשר מנע מצרכנים ישראלים לרכוש מכוניות אירופיות שמיובאות לארה"ב בזול. חסימתו של ערוץ יבוא זה, אגב, לא הביאה את התוצאות הרצויות, מכיוון שכיום יצרני רכב רבים מעדיפים לייצר את מכוניותיהם בארה"ב עבור שוק הרכב האמריקאי. נוסף על כך, איסור זה יצר שינוי במגמת הביקושים לרכב, כאשר עיקר הביקוש לרכבים ביבוא אישי עבר לתוצרת של יצרנים אמריקאים כגון חברת ג'יפ. לעומת מופז, כץ ידוע כשר אשר מקל על סוכני היבוא האישי. כך לדוגמה, ב־2009 הוטל איסור על יבואן של מכוניות היברידיות לישראל ביבוא אישי.
הנימוק, בשעתו, היה שמכוניות היברידיות הן יותר קשות לטיפול בגלל המכלולים החשמליים, נימוק שלא קשה להעלות על הדעת, שנמסר למשרד התחבורה בלחצם של יבואני רכב ותיקים. בשנת 2010, כמעט בלי כל אזכור, שונה האיסור, וכעת יבואן של מכוניות היברידיות מותר - כל עוד מדובר במותג שהיבואן הוותיק שלו מייבא גם הוא מכוניות היברידיות. סוכני היבוא האישי גם דורשים הכרה בסחר ברכב ביבוא אישי כמקצוע. נוסף על כך, בימים אלה משלימים במשרד התחבורה תהליך של סטנדרטיזציה לתקן הפנסים אשר נהוג בארה"ב, המונע את יבואן של מכוניות אמריקאיות מדגמים רבים, שרובם מיובאים ארצה ביבוא אישי ואסורים ביבוא עד להסדרת התקנות.
הסוכן והשומר האישי
היבוא האישי, אם כך, צפוי להתחזק בקרוב או לפחות להפוך ליותר לגיטימי, אך האם מדובר בצעד שייטיב עם הצרכן? התשובות מגוונות ותלויות בין השאר בגורם המייבא. גורמים בענף הרכב מספרים על סוכן יבוא אישי המחזיק בסוכנות מפוארת בתל אביב, ששכר לאחרונה את שירותיו של שומר ראש לאחר שאוים על ידי שכנו, המחזיק בסוכנות יבוא אישי סמוכה. אחרים מדווחים על עסקאות שבהן נמכרו מכוניות גנובות ומסמכיהן זויפו. לעומת זאת, אחרים מדווחים על רכישת רכב בארה"ב במחיר נמוך משמעותית מזה שדורש הסוכן בישראל, ברמת אבזור גבוהה משמעותית. בסופו של דבר, ככל הנראה יצטרכו אנשי משרד התחבורה ליצור סטנדרט חדש לענף היבוא האישי. ייתכן שלא כל הגורמים שעוסקים כיום ביבוא אישי יוכלו לעמוד בסטנדרט החדש.