$
רכב

כרמל שאמה: יש אפס התקדמות ביבוא המקביל

כמעט שנה לאחר כניסת רפורמת היבוא המקביל למכוניות לתוקף, אמרו יבואני הרכב בדיון בוועדת הכלכלה: "כשאנו שואלים את עצמנו מדוע אין יבוא מקביל - התשובות ברורות: יבוא מקביל מתקיים כשיש כדאיות כלכלית"

תומר הדר 13:1013.02.11

"היבוא המקביל לישראל תקוע". כך הכריז היום (א') ח"כ כרמל שאמה הכהן בפתיחת התכנסות מיוחדת של ועדת הכלכלה בנושא בחינת התמורות שחלו בשוק הרכב הישראלי מאז כניסתה לתוקף של רפורמת היבוא המקביל.

 

ישראל כץ, שר התחבורה, שפעל השנה לקידום הרפורמה בלט בהיעדרו, ומשרד התחבורה

יוצג בוועדה על ידי אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד. לדברי פלור: "מאפריל 2010 פנו אלינו יזמים בתחום היבוא האישי, אך התהליך עצמו כרוך בחסמים רבים. מדובר בהליך יזמות ארוך ומורכב מאחר שלא כל כלי הרכב מתאימים לתקינה הישראלית. ההיבטים המסחרים של היבוא המקביל לוקחים זמן. במקרים רבים הסוכן המורשה חייב אישור יצרן לביצוע העסקה. מידע שקיבלתי מורה על יזמים שהגיעו לשלבי חוזה סופיים שלא נחתמו עקב התנגדות של היצרנים". 

 

פלור הדגיש בדבריו, כי כיום נמכרים רכבים חדשים ליבואני הרכב בישראל במחירים זולים, מה שמקשה על סוכני יבוא מקביל לרכוש מכוניות בזול בחו"ל. "בשבועות הקרובים נגיש לוועדה תיקוני חקיקה", ציין פלור, והוסיף: "בשבועיים הקרובים נפנה ליצרנים בעולם ונשאל את דעתם בנושא היבוא המקביל, ונעביר להם במקביל את המדיניות שלנו". עוד הדגיש פלור את פניית משרד התחבורה לבחינת הנושא גם על ידי הרשות להגבלים עסקיים.

 

למרות טענותיו של פלור לפיהן יצרני הרכב הם החוסמים את היבוא המקביל, יבואני הרכב טענו כי למעשה מחירי הרכב הנמוכים שבהם נמכרות מכוניות לישראל הם האחראים לעצירת היבוא המקביל: "כשאנו שואלים את עצמנו מדוע אין יבוא מקביל - התשובות ברורות: יבוא מקביל מתקיים כשיש כדאיות כלכלית", ציין נשיא איגוד יבואני הרכב יקי אנוך, "אף יבואן לא יכנס לתחום שאי אפשר להרוויח בו כסף. בגלל המיסוי הגבוה בישראל היצרן שותף בדרך זו או אחרת לנטל המסים. בתקופת בועז סופר הנושא נבדק, ועלה בוודאות שמחירי הרכב בישראל נמוכים בעשרה אחוזים ממכוניות שנמכרות במקומות אחרים בעולם. החיבור בין היבואן ליצרן מעניק לנו מחירים אטרקטיביים. אנו יודעים היטב שאנו הינו יכולים לייצא מכוניות לאירופה ועדיין להישאר עם רווח. ביבוא המקביל הרכב יירכש מדילר, ודילר צריך גם להרוויח. ישנם שיקולים נוספים כמו מחיר הובלה ימית של יבואן שמביא אלפי מכוניות, לעומת יבואן שמביא מאות מכוניות. הסיכוי שיהיה יבוא מקביל במכוניות שמחירן עד 200 אלף שקל הוא קטן מאוד. החסמים הכלכליים ברורים וזו הסיבה למה אין יבוא מקביל עד 200 אלף שקל - מסיבות כלכליות", אמר אנוך.

 

אנוך הוסיף ואמר, כי "הטענה שהיצרנים חוסמים את היבוא המקביל היא מופרכת - ערכנו בדיקה מול מפיצים בחו"ל והם מוכנים למכור מכוניות. אך המחיר אינו כדאי".

 

לדברי דני בליליוס, נציג קבוצת "אוטו חן", עשינו נסיונות רבים לבצע יבוא מקביל: פנינו לסוכנים באירופה, בארה"ב ובמזרח אירופה, וקיבלנו מכולם תשובות זהות. בהתחלה התגובות היו חיוביות, אבל מהר מאוד הסוכן מודיע שאסור למכור לישראל. החסימה מתרחשת עוד הרבה לפני שהיבואן הישראלי בכלל יודע מהסיפור. ניסיתי במותגים רבים - הן יוקרתיים וגם עממיים. הסיבה היא שיצרני הרכב ברוב העולם מעדיפים סוכן אחד בישראל. לכן יוזמת משרד התחבורה פשוט לא תצליח. להערכתנו יש לנתק לחלוטין את הקשר עם היצרן, ולבטל את החיוב בהסכם עם סוכן מורשה - שהוא החסם הכבד ביותר".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x