בלעדי ל"כלכליסט": שטייניץ סירב להיפגש עם נציגי הרכבת הקלה בזמן ביקורו במזרח
גם פגישה ברמת דרג נמוך יותר נשללה על הסף, כך שניתן לייחס את הסירוב לרוחות שנושבות ממשרד האוצר לאחרונה כאילו נפלה ההחלטה לבטל את זיכיונה של MTS; מחר אמור להתקיים דיון בנושא בו עשויים נציגי האוצר להמליץ על ביטול הזיכיון
נציגי הרכבת הקלה בסין ניסו לארגן פגישה עם שר האוצר יובל שטייניץ במהלך ביקורו במזרח הרחוק, כדי לדון בכוונה לבטל את הפרויקט, אולם שר האוצר סירב להיפגש איתם. כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בנציגי החברה הסינית CCECC שמחזיקה 20% ממניות MTS, הוא הקונסורציום של חמש החברות שזכו במכרז הרכבת הקלה בתל אביב.
מטרת הפגישה הייתה לשמוע הבהרות כיצד מתכוון השר לקדם את הפרויקט, זאת על רקע השמועות כאילו גורמים במשרדו כבר החליטו להמליץ על שלילת זיכיונה של MTS בשל אי עמידה בלוחות הזמנים של הסגירה הפיננסית.
גורמים המקורבים לשר העריכו שהסירוב נובע ממניעים משפטיים, כיוון ש-MTS עדיין נמצאת בהליך מכרזי כך שהשר לא יכול טכנית להיפגש עמם. אולם, יצוין שפגישה ברמת דרג נמוכה יותר גם כן נשללה על הסף, כך שניתן לייחס את הסירוב לרוחות שנושבות ממשרד האוצר בימים האחרונים, כאילו נפלה ההחלטה לבטל את זיכיונה של MTS.
מלשכת השר נמסר בתגובה ש"מאחר ונושא הרכבת הקלה נתון בסמכותה של הרשות הממונה על פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, אין מקום לקיים פגישה כזו מטעמים מובנים".
מחר (ד') אמור להתקיים דיון מקצועי בנושא בו עשויים נציגי האוצר להמליץ על ביטול הזיכיון. עם זאת, הלחץ שמופעל על המדינה שלא לקבל החלטה שעלולה להתברר כפזיזה כנראה שנשא פרי: ל"כלכליסט" נודע שרה"מ נתניהו מתכוון לקיים דיון במשרדו ובנוכחותו על קידום הפרויקט ב-3 ביוני, כך שמחר לא תתקבל ככל הנראה החלטה אופרטיבית בעלת משמעות מיידית עד שנתניהו יידרש לנושא. במקביל, שר התחבורה ישראל כץ מפעיל לחץ גדול נגד ביטול הזיכיון בטענה שיש למצות את ההליכים עם הזכיין הנוכחי.
בגרמניה עוקבים מהצד
בדצמבר האחרון הוציאה הרשות הממונה על הפרויקט מטעם המדינה, בה חברים משרדי האוצר והתחבורה, מכתב ל-MTS שם מוצב אולטימטום ברור שבמידה ולא יושגו מקורות המימון להשקת הפרויקט המדינה תחליט לבטלו. במקרה של ביטול תוכל המדינה להשיק את הפרויקט לבדה או לצאת למכרז חדש, מהלך שעלול לדחות את השקת הקו הראשון מ-2015 ל-2018.
אתמול (ב') שלחו מנכ"ל אפריקה ישראל איזי כהן, ומוסלאום יאקיסן, סגן יו"ר קבוצת סימנס, מכתב בהול לרה"מ בבקשה שיתערב במשבר, אולם מבדיקות נוספות שערך "כלכליסט" עולה שדווקא האחרונה מצפה לאישור פרויקט הרכבת הקלה בשל מעורבות העמוקה באזור: פרט לפרויקט רכבת הקלה, שם מחזיקה סימנס 20% מהמניות, היא מעורבת במספר פרויקטי תשתיות רחבי היקף בישראל, לרבות מתקני ההתפלה, תחנות הכוח של חברת החשמל ומערכי הקרונות של רכבת ישראל.
בנוסף, במרץ האחרון ביקר שר התחבורה הגרמני בישראל ונפגש עם שר התחבורה ישראל כץ ונציגי MTS תוך הבעת התעניינות בפרויקט ובקצב התקדמותו. יצוין שסימנס הודיעה בסוף ינואר האחרון על ביטול קשרי המסחר העתידיים עם איראן זאת במסגרת הלחץ הבינלאומי עליה, כך שההערכות הן שישראל לא תמהר לוותר על תמיכתה של בת ברית חשובה כל כך בתחומים הפוליטיים והכלכליים.