אולטימטום ללבייב: ניקח ממך את הזיכיון לרכבת הקלה בת"א בעוד 90 יום
משרד האוצר דחה את בקשת חברת MTS בה שותף גם לב לבייב, והודיע לזכיינית הרכבת הקלה בתל אביב כי אם לא תציג סגירה פיננסית בתוך 90 יום - יבוטל הזיכיון שלה
האם האור בקצה המנהרה כבה? משרד האוצר הציב היום (ד') אולטימטום בפני חברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, שלפיו אם לא יוגש בתוך 90 יום סגירה פיננסית מלאה לפרויקט, הזיכיון יילקח ממנה.
בכך דוחה למעשה האוצר את בקשת MTS לקבלת ארכה של 60 יום בטרם תיפול החלטה מסוג זה. הבקשה הוגשה לפני שלושה שבועות. פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב אמור היה לצאת לדרכו בתחילת 2010, כאשר זמן החפירות ועבודות התשתית נאמד בחמש שנים. בתוך כך נמסר ל"כלכליסט" כי ערבויות MTS הוארכו עד למאי 2010, בהיקף 120 מיליון שקל.
MTS זכתה בזיכיון האמור בסוף 2006, כאשר במאי 2007 נחתם החוזה בינה לבין המדינה. לפי תנאי החוזה בינה לבין האוצר, הסגירה הפיננסית (מציאת מקורות המימון לפרויקט, כ-11 מיליארד שקל עבור הקו הראשון), היתה אמורה להסתיים כשנה לאחר הענקת הזיכיון, דהיינו במאי 2008. עם זאת, המהלך נדחה כמה פעמים, בין היתר בשל טענת הזכיין שהמשבר הכלכלי מציב בפניו קשיים לגייס את ההון הדרוש.
ביטול הזיכיון יכול להיעשות מכוח סעיף מיוחד בחוזה. על פי הסעיף האמור על הזכיין לפעול לתיקון ההפרה האמורה ולהגיע תוך 90 יום לסגירה פיננסית בהתאם לתנאי הזיכיון ולהבנות שאליהן הגיעו הצדדים עד כה. אם הזכיין לא יעמוד בלוח זמנים זה תהייה למדינה עילה לביטול החוזה. בהצבת האולטימטום דחתה למעשה הרשות הממונה את בקשת הזכיין לקבל ארכה נוספת לצורך המשך ניהול המו"מ.
MTS היא קונסורציום שמורכב משש חברות. אחת מהן היא אפריקה ישראל בבעלות לב לבייב (20%). בשימוע שנערך לחברה על ידי אנשי האוצר והתחבורה, ביקשו האחרונים הבהרות לגבי יכולתה של אפריקה ישראל להשיג את המימון הדרוש בשל המשבר הכלכלי שפוקד את החברה. מנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, ציין בעל פה ובכתב שאפריקה מחויבת לפרויקט.
מחברת MTS אישרו כי המכתב התקבל והסיפו כי הם לומדים את החומר.
פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב מתוכנן לחבר את העיר העברית הראשונה וערי הלוויין שלה ברשת מסילות ורכבות שמונעות בכוח חשמל. הקו הראשון (הקו האדום) אמור לחבר בין פתח תקוה, בואכה תל אביב, ולהסתיים בבת ים. אורך הקו כ-22 ק"מ, מתוכם כ-11 ק"מ שעוברים מתחת לפני האדמה במרכז תל אביב.