בלעדי ל"כלכליסט": MTS רוצה לממן בנפרד כל חלק ברכבת הקלה בת"א
רגע לפני תום האולטימטום למתווה פיננסי, תגיש הזכיינית לממשלה הצעה שלפיה תבקש מימון נפרד לחלקים השונים של הפרויקט, כמו חשמול ומסילות
חברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, מתכוונת להציע בימים הקרובים למשרדי האוצר והתחבורה הצעה רשמית לבצע סגירה פיננסית מפוצלת לפרויקט - כך נודע ל"כלכליסט".
משמעות ההצעה היא לפצל את מקטעי הפרויקט לחלקיו ההנדסיים השונים - מנהור, חשמול, בניית מסילות, מערכת הפעלה ועוד - ולהשיג עבור כל חלק אחד מהם מימון נפרד מהבנקים.
ההצעה הרשמית תוגש ככל הנראה מחר, במסגרת פגישה מכרעת שתתקיים בין הצדדים. מועד הפגישה - כשבועיים לפי האולטימטום שמשרדי האוצר והתחבורה העניקו ל־MTS להגשת מתווה פיננסי מסודר להתקדמות הפרויקט.
בדצמבר האחרון הודיעו המשרדים ל־MTS שבמידה שלא יוגש מתווה פיננסי מסודר להתקדמות הפרויקט תבטל המדינה את הזיכיון שניתן לה. גורם בכיר שמקורב לפרויקט מעריך שההצעה החדשה תאפשר את תחילת העבודות.
שנים של עיכובים
פרויקט הרכבת הקלה בת"א מתעכב זה כשנתיים עקב מחלוקות בין משרד האוצר לבין MTS. הזכיינית היא קונסורציום שמורכב מחמש חברות: סימנס (גרמניה), אפריקה ישראל, CCECC (סין) SDCC (פורטוגל) ואגד.
MTS זכתה במכרז הרכבת הקלה בסוף 2006, ובמאי 2007 נחתם החוזה בינה לבין האוצר שבמסגרתו התחייבה לבצע סגירה פיננסית - מציאת מימון בהיקף 11 מיליארד שקל עבור הקו הראשון (שמחבר בין פתח תקווה, בני ברק, תל אביב ומסתיים בבת ים) - בתוך שנה. לאחר אינסוף דחיות, אם לא תצליח MTS לבצע סגירה פיננסית עד 27 במרץ, תצא המדינה למכרז חדש שיעכב את הפרויקט בכשנתיים לפחות, או תבצע אותו בעצמה מתקציב המדינה.
מאז קביעת האולטימטום מתקיימים מגעים שבהם מייצג את MTS פרופ' יצחק סוארי. לדברי בכיר המצוי בסוד המגעים מול האוצר, חלה בהם התקדמות. לדבריו, הצעה להשקעה חד־פעמית של 125-150 מיליון שקל מכל אחת מהחברות בקונסורציום, שתוגש לאוצר במקביל למתווה המפוצל, עשויה להגביר אף יותר את הסיכויים לסיים את המשבר.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", שר התחבורה ישראל כץ קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב במשבר ולסייע לצדדים להגיע לפתרון.
מ־MTS נמסר: "כל עוד מתקיימים מגעים נמרצים בין הקונסורציום למדינה במטרה להשלים את ההסדרים לא תתייחס הקבוצה לשמועות, בין אם הן נכונות ובין אם לאו".
ממשרד האוצר נמסר: "טרם התקבלה הצעה רשמית בנושא ולכן אנו מנועים מלהגיב".