$
בארץ

למרות העיכוב - זכיינית הרכבת הקלה בירושלים תקבל תשלום מלא

על רקע בוררות שקבעה כי המדינה אחראית לעיכוב בהשלמת אבן דרך 7 בפרויקט, הודיע האוצר לחברת סיטיפס כי יעביר לזכותה 253 מיליון יורו

ליאור גוטמן 22:0616.03.10

משרד האוצר הודיע היום (ג') לחברת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, שהוא יעביר לרשותה מענק מלא עבור עבודות שבוצעו בחודשים האחרונים במהלך התקדמות הפרויקט. בכך באה לסיומה סאגת התשלום שהאוצר חייב לזכיין עבור הגעה לאבן דרך מספר 7 בלו"ז ביצוע העבודות.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", האוצר סירב להעביר בזמנו את המענק האמור בטענה שמקטעי העבודות השונים לא הושלמו במועדן, ולכן הזכיין לא זכאי למעשה לקבל את הכסף. גורמים שמקורבים לפרויקט טענו שאי התשלום ימנע את השקת הרכבת הקלה בירושלים במועד הרשמי, כלומר בספטמבר 2010, הצהרה שהתבררה בסופו של דבר כנכונה.

 

המדינה אחראית לעיכובים

 

לפני מספר שבועות הסתיימה בוררות שנערכה בין הצדדים במספר נושאים, בה נקבע בין השאר שמקטעי עבודות שונים אכן הושלמו באיחור, אולם האחריות לעיכוב נופלת על פתחי המדינה שלא העבירה לידי הזכיין את שטחי העבודות בזמן ובכך מנעה התקדמות בפרויקט.

 

על רקע פסיקת הבוררים החליט האוצר להעביר את מלוא סכום המענק עבור סיום העבודות. במכתב עליו חתום גיל שבתאי, סגן החשב הכללי, מודיעה המדינה כי לקופת הזכיין יועברו "סך של 253,400 אלפי יורו", כלומר כ-253 מיליון יורו, בגין השלמת מקטעי עבודה שונים בעיר הבירה.

 

עיון במכתב שנשלח לזכיינית מעלה שהתשלום לזכיין פוצל למעשה לשני חלקים. על פי האוצר "התשלום הראשון יהיה שווה לסך תשלום אבן הדרך השביעית במכפלת 0.8", כלומר כ-80% מהסכום הכולל. בסעיף הבא במכתב קובע שבתאי ש"יתרת תשלום אבן הדרך, 20% מסך תשלום אבן הדרך, תחושב ותקבע במועד התשלום הראשון". עם זאת, האוצר לא קובע מועדי תשלום רשמיים ומחכה לאישור הזכיין בטרם יכנסו הצדדים למתווה התשלום שמתואר.

 

השקה רשמית באפריל 2011

 

חברת סיטיפס נמצאת בידי קבוצת אשטרום (27.5%) הראל ביטוח (20%) אלסטום טרנספורט (20%) פולאר השקעות (17.5%), קרן תשתיות לישראל (10%), וחברת CGEA Connex, המחזיקה ב־5% הנותרים.

 

המדינה מפעילה את הפרויקט בשיטת BOT, כך שעם סיום תקופת הזיכיון יעבור הפרויקט בשלמותו לרשות המדינה. סיטיפס קיבלה תקופת זיכיון של 30 שנה, מתוכן שלוש שנים הוקצבו לתקופת ההקמה ו-27 שנה להפעלת הרכבת הקלת תחת סיטיפס. הזכיינית גם קיבלה מענק הקמה של 1.4 מיליארד שקל.

 

הקו הראשון של הרכבת הקלה (הקו האדום) יקשר בין שכונת פסגת זאב לבין הר הרצל ועד למרכז העיר. הקו יכלול 23 תחנות ואורכו יעמוד על 14 ק"מ. לאורך תוואי הרכבת יוקמו ארבעה חניוני "חנה וסע", שבהם יוכלו הנוסעים להחנות את רכבם ולעלות לרכבת הקלה. הרכבת אמורה לצאת לדרכה באפריל 2011.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x