$
תקשורת

בזק תידרש לבחור בתוך 5 חודשים את האזורים בהם תפרוס סיבים אופטיים

זאת במקום תוך 5 שנים, כך על פי החלטת יו"ר ועדת הלכלה. עוד החליטה הוועדה כי שר התקשורת יוכל לתעדף פריסה של עד 15% ממשקי הבית באזורי התמרוץ וזאת במקום 10%

אביאור אבו 15:5113.12.20

בזק תידרש לבחור את האזורים בהם תרצה לפרוס סיבים אופטיים בתוך 5 חודשים במקום 5 שנים – כך על פי החלטתו היום (א') של יו"ר ועדת כלכלה, ח"כ יעקב מרגי, לאחר חשיפת הסעיף על ידי כלכליסט בשבוע שעבר. בימים אלה עובר מתווה הסיבים האופטיים הכנה בוועדת כלכלה לקראת קריאה שנייה ושלישית בכנסת. היום התקיים הדיון השני בהצעת החוק, אשר בסופו התקבלו שני שינויים מרכזיים במתווה.

 

 

 

בזק פרסה סיבים לכ-60% ממשקי הבית לפני מספר שנים, אך עצרה את חיבורם הממשי לבניינים לאור חוסר הכדאיות הכלכלית לטענתה בחובת פריסה כלל ארצית המוטלת עליה. במסגרת המתווה, הוסרה מהחברה חובה זו, תוך שהיא נדרשת לבחור את אחוז הפריסה אליו תרצה להגיע, ולהשלימו בתוך 5 שנים. האזורים בהם תבקש בזק להימנע מפריסה יוגדרו כ"אזורי תמרוץ", עבורם תוקם קרן מהכנסות חברות התקשורת (0.5%), שכספיה יסבסדו את הפריסה באמצעות מכרזים.

 

 

פריסת סיבים אופטיים (ארכיון) פריסת סיבים אופטיים (ארכיון) צילום: דוברות בזק

 

השינוי הראשון הוא כי בזק תידרש כאמור להודיע לשר התקשורת על אחוזי הפריסה בהם בחרה – עד חמישה חודשים מהשלמת החקיקה. בנוסף, בהתאם לשיקול דעת השר, הוא יוכל להאריך את התקופה בחודשיים נוספים. זאת, במקום נוסח הסעיף המקורי שנתן לבזק תקופה של עד חמש שנים להודעה. לתקופת הזמן השלכות משמעותיות על הליך הפריסה, שכן לפני הודעת בזק לא ניתן יהיה להתחיל להפעיל את קרן הסבסוד לפריסה בפריפריה, שפעילותה נתחמה לעשור. משמעות הדבר היא שרישות האזורים הלא כדאיים היה עלול להסתיים בעוד 15 שנים, במקרה הטוב.

 

השינוי השני הוא כי לשר התקשורת תינתן האפשרות לתעדף פריסה של עד 15% ממשקי הבית, באזורי התמרוץ שייפרסו על ידי הקרן, וזאת במקום 10% בהצעת החוק המקורית. בבואו להורות על תחום גאוגרפי מסוים רשאי השר לשקול שיקולים כמו מצב בטחוני באותו אזור; חוסן כלכלי וחברתי; ומיקום גיאוגרפי כתלות בריחוקו מריכוזי אוכלוסייה וממרכז הארץ. אפשרות התיעדוף תהיה תקפה לשלוש שנים הראשונות בלבד לפעילות הקרן.

 

החברות היחידות שפעילות כיום בתחום הסיבים הן פרטנר, שפרסה תשתית לכ-700 אלף משקי בית ולא מחויבת לאחוזי פריסה; ו-IBC של סלקום, שפרסה תשתית לכ-500 אלף משקי בית ומחויבת ל-40% פריסה תוך עשור. על שולחן רשות התחרות ומשרד התקשורת מונחת בימים אלה עסקה במסגרת HOT תיכנס כשותפה ב-IBC.

x