משרד המשפטים האמריקאי תובע את גוגל בטענה שהפרה את חוקי ההגבלים
כתב התביעה מאשים את גוגל בביצוע מהלכים אנטי תחרותיים על מנת לשמר את מעמדה בתחום החיפוש והפרסום המקוון. פתיחת ההליכים המשפטיים מעוררת מחדש את הביקורת כלפי ענקיות הטכנולוגיה בטענה שהן מנסות לחסל את התחרות נגדן בכל אמצעי העומד לרשותן
- הבעיה עם ענקיות הטכנולוגיה היא לא המונופול, אלא הריגול
- דיווח: הממשל האמריקאי רוצה להכריח את גוגל למכור את כרום
- מדוע פירוק חברות טכנולוגיה הוא לא הפתרון הנכון?
הטענה העיקרית המוצגת בתביעה היא שגוגל ניצלה את הכנסותיה כדי לדאוג לכך שמנוע החיפוש שלה יישאר ברירת המחדל לביצוע חיפושים באינטרנט. כך, למשל, שילמה לאפל כדי שזו תטמיע את מנוע החיפוש בדפדפן "ספארי" של האייפון. גוגל אף שילמה למפתחות דפדפנים צד שלישי עבור תמורה דומה, כולל לקרן מוזילה, מפתחת "פיירפקוס". התביעה היא שגוגל שילמה הרבה מאוד כדי להבטיח תלות כלכלית בה בצורה עקיפה וכך למנוע מעבר למתחרים.
פתיחת ההליכים המשפטיים מעוררת מחדש את הביקורת כלפי חברות הטכנולוגיה והנטייה שלהן לחסל את התחרות בכל אמצעי העומד לרשותן. פייסבוק, למשל, הואשמה בעבר שמנעה תחרות בתחום המדיה החברתית בעזרת מדיניות רכישה אגרסיבית של חברות, שאיפשרה לה להשתלט על מתחרות פוטנציאליות כמו ווטסאפ או אינסטגרם לפני שהפכו לאיום של ממש. אפל נתבעה בגין האשמות על ניצול מעמדה לצורך החלשת כוחם של מפתחי האפליקציות החיצוניות לאייפון ולאייפד. אמזון נמצאת גם היא על הכוונת עם האשמות שהיא מנצלת את מעמדה כדי לחסום את המתחרות. על פי הערכות ודיווחים שונים, גם פייסבוק, אפל ואמזון עשויות למצוא את עצמן מתמודדות עם תביעות דומות בשבועות או בחודשים הקרובים.
עסקי הפרסום של גוגל שווים כיום כ-135 מיליארד דולר, כשהיקף ההכנסות שלה מהתחום בשנה שעברה והם מהווים כ-84% מסך כל הכנסותיה. התביעה נגדה תשמש ככל הנראה כמקרה מבחן שיאפשר לתביעה הפדרלית להיערך לקראת הגשת תביעות נוספות כלפי חברות ענק אחרות. עד כה, החברה היחידה שהתמודדה עם תביעה דומה בעברהיא מיקרוסופט. האחרונה נתבעה על כך שניצלה את מעמדה כדי לחסום את מפתחות הדפדפנים החיצוניות שהתחרו בה, ונאלצה לשלם מיליארדי דולרים בפיצויים לפני כ-20 שנה . מיקרוסופט שילמה את הקנס העצום אך המשיכה להציע את אקספלורר כדפדפן ברירת המחדל שלה תוך ריסוק של נטסקייפ, המתחרה דאז.
"חשוב להבין שגוגל אינה שער כניסה נייטרלי לכל המידע ברחבי הרשת", הסביר דייוויד דיניאלי, בכיר לשעבר בתחום ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקאי. "מנוע החיפוש של גוגל, או חברת האם שלה אלפבית, מיועד למטרה אחת בלבד וזה להכניס כמה שיותר כסף לחברה ולבעלי המניות שלה".
תזמון הקרב נגד גוגל נוח לכל המתמודדים בבחירות בארה"ב
התביעה נגד גוגל מוגשת באקלים פוליטי מקל מאוד. הן הדמוקרטים והן הרפובליקנים נמצאים בעיצומו של קמפיין בחירות אכזרי. שני הצדדים מנסים להיתפס כמגיני הציבור מפני התאגידים המרושעים של עמק הסיליקון - אלה החליפו בתודעה האמריקאית את ברוני הנפט המונופוליסטיים של סוף המאה ה-19. הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת' וורן עלתה לכותרת לפני יותר משנה כשהציגה תכנית לפירוק חברות הטכנולוגיה. לטענתה, חברות הענק הללו מחזיקות במצטבר בכוח רב מדי, שמשפיע לרעה על הכלכלה האמריקאית ואתוס השוק החופשי.
גם טראמפ מנצל את המצב לקידום עצמי כמובן - נשיא ארה"ב ידוע כיריב ותיק של ענקיות הטכנולוגיה - בעיקר של גוגל, אפל ואמזון. הוא כבר הכאיב לאמזון כאשר ביקש לשנות את הסכמיה עם הדואר האמריקאי. מול גוגל, שאחד ממייסדיה, סרגיי ברין, כבר הוקלט מדבר בגנותו של טראמפ, הוא עוד יותר נחרץ.
ואולם העניין האישי של טראמפ עשוי גם להזיק לתביעה בטווח הארוך. אחת הטענות העיקריות היא שהנשיא האמריקאי מנהל מסע נקמנות אישי מתוך הנחה שהפלטפורמות המקוונות השונות מצנזרות את הדעות של תומכיו, האשמות שנדחו על הסף מצד כל החברות ועד כה לא נמצאה הוכחה שיכולה לתמוך בטענתו זו.