חברי הקונגרס האמריקאי: "מנכ"ל גוגל, תבטיח לא לעזור לג'ו ביידן להיבחר?"
מנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה בעדות בפני ועדת המשנה להגבלים עסקיים של בית הנבחרים האמריקאי: "אנחנו מתמקדים במה שהמשתמשים רוצים"
הן בין החברות החזקות בעולם, כאלו שמעצבות ומשפיעות על החיים שלנו מדי יום באינספור דרכים, שלא עובר יום שבו אנו לא עושים שימוש במוצרים של לפחות שתיים מהן, ושיש להן עמדות כוח והשפעה בצמרת העסקית, השלטונית, התקשורתית והחברתית של כמעט כל מדינה בעולם. כיום מנכ"לי ארבע ענקיות הטכנולוגיה – ג'ף בזוס מאמזון, מארק צוקרברג מפייסבוק, סונדאר פיצ'אי מגוגל וטים קוק מאפ יעידו, באירוע שאפשר לכנותו היסטורי, יחד בקונגרס. אמש (ג') פורסמו דברי הפתיחה שישאו המנכ"לים בפתח הדברים. "כלכליסט" קרא וסיכם, כדי שאתם לא תצטרכו.
יו"ר ועדת המשנה, חבר הקונגרס דיוויד סיסליני, אמר בפתח הדיון שחברי הוועדה, משתי המפלגות, השקיעו זמן ניכר בלימוד הנושא לאורך השנה האחרונה, כולל קבלת מספר רב של מסמכים מארבע החברות והתייעצות עם מומחים בתחום. "המטרה של הדיון היא לבדוק את הדומיננטיות של אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל", הוא הוסיף. "כבר לפני המגיפה הן היו טיטאניות בכלכלה שלנו, עכשיו הן חזקות מתמיד בשעה שעסקים קטנים מתמודדים עם משבר כלכלי. החברות האלו הם עורקים של סחר ותקשורת, ולפעילות יש השפעה לא יחסית על הכלכלה שלנו. בחקירה שלנו זיהינו דפוסים אנטי-תחרותיים שונים:
"כל חברה היא צוואר בקבוק במערך ההפצה; כל פלטפורמה משתמשת בשליטה שלה בזרימת המידע כדי לעקוב אחרי חברות אחרות; הן משתמשות בשליטה שלהן כדי להעצים את כוחן בדרכים הרסניות ומזיקות. בדיון היום נבחן איך הכוח שלהן מעצב ומשפיע על חיי היומיום שלנו. יש להן יותר מדי כוח, שמונע תחרות וחדשנות. הדומיננטיות שלהן הורסת עסקים קטנים וייצור, הן ניצלו לרעה מידע של אנשים ואין שום בריחה מהמעקב כי אין חלופה, אנשים תקועים עם אופציות רעות. שליטה מונופוליסטית לא תואמת את האידיאלים האמריקאים. כשומרות סף דיגיטליות יש לחברות כוח לבחור מנצחים ומפסידים".
הרפובליקני הבכיר בווועדה, חבר הקונגרס ג'ים סנסנברנר, הוסיף: "להיות גדול זה לא בהכרח רע, להיפך- צריך לקבל תגמול על הצלחה. אנחנו רוצים להבין טוב יותר את התפקיד שלכן בשוק הטכנולוגי ואת ההשפעה שלכן על הצרכנים. ישנן סוגיות מורכבות שהקונגרס והרגולטורים מתמודדים אתם. מתחילת החקירה שמענו תלונות שלפיהן החברות שלכם גדולות מדי. חוקי הגבלים עסקיים שרתו את המדינה היטב יותר ממאה שנה והביאו ליצירת החברות החדשניות ביותר. עם זאת, עלינו להבטיח שהחוקים משרתים את הצרכנים. דיווחים שדעות שמרניות מצונזרות הם מדאיגים. שמרנים הם גם צרכנים, וגם הם צריכים ליהנות מהגנת חוקי הגבלים עסקיים".
אחרי דברי ההקדמה מצד חברי הקונגרס, הושבעו ארבעת המנכ"לים ומסרו גרסה מקוצרת של העדויות הכתובות שלהם, שפורסמו הלילה. בזוס הזכיר, בין השאר, שלמרבית הציבור יש יחס חיובי כלפי אמזון. "שוק הקמעונאות הגלובלי עצום ותחרותי מאוד. אמזון מהווה פחות מ-1% משוק עולמי של 25 טריליון דולר ופחות מ-4% מהשוק הקמעונאי בארה"ב", הוא הוסיף. "מדי יום, אמזון מתחרה בחברות מבוססות כמו טרגט, קוסקו, קרוגר וכמובן וולמארט – חברה גדולה פי 2 מאמזון".
פיצ'אי אמר: "העבודה של גוגל לא היתה אפשרית ללא המסורת האמריקאית הארוכה של החדשנות. אנחנו מספקים ערך למשתמשים, רבים מהם עסקים קטנים שמשתמשים בכלים של גוגל כדי לגדול ולהגיע ללקוחות חדשים ברשת. רבים אמרו שבלי הכלים הדיגיטליים שלנו הם היו צריכים לסגור את הפעילות שלהם בזמן המגיפה. המשך ההצלחה שלנו לא מובטח, תחרות חדשה מופיעה מדי יום ותחרות דוחפת אותנו לנחש. פלטפורמות כמו אנדרואיד תומכות גם בחדשנות של אחרים".
קוק פתח בטפיחה עצמית על השכם כשאמר שההבטחה של אפל היא לבנות רק דברים שגורמים לה גאווה. "אם לומר זאת בפשטות, מוצרים של אפל פשוט עובדים. אבל לצרכנים יש הרבה בחירות. שוק הסמארטפונים תחרותי מאוד, וחברות כמו סמסונג, LG, וואווי וגוגל בנו עסקי סמארטפון מצליחים מאוד שמציעים גישות שונות. לאפל אין נתח שוק דומיננטי בשום שוק שבו אנו פועלים", אמר.
צוקרברג השלים את דברי הפתיחה של המנכ"לים: "תעשיית הטכנולוגיה היא סיפור הצלחה אמריקאי, זו הדרך שלנו לחלוק את הערכים שלנו עם העולם. אני גאה שנתנו לאנשים שלא נשמעו קול ושאפשרנו להם להפעיל עסקים קטנים כשחנויות פיסיות נסגרו. לרבות המהתחרות שלנו יש מיליארדי משתמשים. בתחומים רבים אנחנו מאחוריהם. אפליקציית המסרים המידיים הפופולרית בארה"ב היא iMessage, הרשת החברתית הצומחת ביותר היא טיקטוק, אתר הווידיאו הפופולרי ביותר הוא יוטיוב, חברת הפרסום הדיגיטלי הגדולה ביותר היא גוגל".
השאלה הראשונה הופנתה לפיצ'אי על ידי סיסליני, שציין שגוגל שולטת במרבית שוק החיפוש, וטען שהחברה מתנכלת לעסקים קטנים. "שמענו שגוגל גונבת תוכן מעסקים קטנים. למה גוגל גונבת תוכן מעסקים?" הוא שאל. פיצ'אי הכחיש את הדברים וטען שגוגל תומכת בעסקים קטנים ומסייעת להם לשגשג בזמן המגיפה. עוד שאל סיסלני על הקידום בתוצאות גוגל של שירותים שלה על חשבון שירותי מתחרים. פיצ'אי השיב: "תמיד התמקדנו בלספק למשתמשים את המידע הרלוונטי ביותר. במרבית השאילתות אנחנו לא מראים פרסומות".
סנסנברנר שב והעלה את הטענות שהחברות מפלות לרעה משתמשים שמרנים, וביקש מצוקרברג להתייחס לנושא. מנכ"ל פייסבוק השיב: "המטרה שלנו היא להציע פלטפורמה לכל הרעיונות. אנחנו רוצים לתת לכולם בעולם קול לשתף את החוויות שלהם. בידלנו את עצמנו כחברה שמגינה יותר מכל על חופש הביטוי. יש לנו כללי קהילה על מה אפשר ואסור להגיד, ואני חושב שתסכים עם כולם".
חבר הקונגרס שאל לגבי החסימה של דונלד טראמפ ג'וניור, שבוצעה בטוויטר ולא בפייסבוק, בעקבות הפצת פייק ניוז סביב הקורונה. "אתה מדבר על משהו שקרה בטוויטר, אז קשה לי להגיב לזה", ענה צוקרברג. "יש לנו מדיניות להסרת תוכן שעלול לגרום לנזק. אין לנו מדיניות לאסור דיבור על ניסויים. אנחנו לא רוצים להיות בוררי האמת. אם הצהרה יכולה להוביל אנשים לקחת משהו שיכול לגרום להם נזק, אני חושב שאנחנו צריכים להוריד את זה".
חבר הקונגרס הדמוקרטי ג'רלד נדלר התייחס לדיווחים והתבטאויות של צוקרברג שלפיהם פייסבוק קנתה את אינסטגרם במטרה לנטרל אותה כאיום. "ראינו את אינסטגרם כמתחרה וכשירות משלים", אמר צוקרברג. "באותו זמן אף אחד לא חשב עליהם כרשת חברתית כללית. הרכישה היתה מוצלחת מאוד, ושילבנו חלק מהטכנולוגיה שלהם לשיפור שיתוף התמונות בפייסבוק. הם היו מתחרים בתחום שיתוף התמונות במובייל. זה היה חלק קטן מהתחום שאנו פועלים בו, וכשהם הצטרפו אלינו הם הפכו ממתחרים לאפליקציה שאנחנו יכולים לגדל. באותו זמן לא היה ברור שהם יהיו כזו הצלחה. לא היתה ודאות שאינסטגרם תצליח. הרכישה הצליחה לא רק בגלל הכישרון של המייסדים אלא כי השקענו בחברה". נדלר ציין בתום דברי צוקרברג שברור מהם שיש מקום להפריד את אינסטגרם מהחברה.
חבר בית הנבחרים הדמוקרטי ג'ו נאג'וס מקולורדו ציטט מיילים פנימיים של פייסבוק לטענתו שהגיעו לוועדה, ועימת את צוקרברג עם התכתבות שביצע עם אחד מעובדי החברה סמוך לסגירת העסקה לרכישת אינסטגרם ב-2012. בהתכתבות אמר צוקרברג כי הציבור לא מבין כי החברה יכולה לרכוש כל חברה שמתחרה בה, אך יעברו עוד מספר שנים עד שתוכל לרכוש את גוגל. צוקרברג השיב כי קרוב לוודאי כי מדובר בבדיחה.
חבר הקונגרס הרפובליקני קן באק העלה את החלטת גוגל לפרוש מחוזה הענן הענק של הפנטגון, בטענה שהוא לא תואם את ערכי גוגל, בשעה שלטענתו החברה מסייעת לסין במאמצי הדיכוי שלה ועובדת עם צבא סין. כן הוא טען שהחברה גנבה תכנים מחברות שונות, כמו מילות שירים מחברת ג'ניוס. פיצ'אי השיב: "אנחנו גאים לתמוך בצבא ארה"ב, ויש לנו פרוייקטים עם הצי וגופים אחרים. יש לנו נוכחות מוגבלת בסין, אנחנו לא מציעים שם את השירותים שלנו. בנוגע למוסיקה, אנחנו משלמים בעבור תוכן מחברה אחרת והסכסוך הוא בין ג'ניוס לאותה חברה".
בהמשך התבקש פיצ'אי להתחייב שגוגל לא תאמץ מדיניות אנטי-משטרתית. "אנחנו מחויבים להמשיך לעבוד עם רשויות אכיפת חוק בהתאם לחוק", הוא השיב. כן נאלץ פיצ'אי לשוב ולהכחיש טענות שהחברה עובדת עם צבא סין והבהיר שפעילות הפיתוח שלה בסין כוללת מספר קטן של אנשים שעובדים על מוצרי קוד פתוח. אחד הרגעים המשפילים ביותר בדיון היה, כנראה, כשאחת מחברות הקונגרס הפנתה שאלות לפיצ'אי, תוך שהיא קוראת לו שוב ושוב "מיסטר פיקאי". מנכ"ל גוגל, מתוך נימוס או חוסר ביטחון, לא תיקן אותה פעם אחת ונאלץ להשיב פעם אחר פעם כאשר שגתה בהגיית שמו.
לבזוס הגיעו חברי הקונגרס רק שעתיים אחרי תחילת הדיון, בשאלה האם החברה עושה שימוש במידע של מכורים בפלטפורמה שלה לפיתוח מוצרים תחת המותג הפרטי שלה השיב: "אני לא יכול להשיב בכן או לא. יש לנו מדיניות נגד שימוש במידע פרטי של מוכרים, אבל אני לא יכול להבטיח שהמדיניות לא הופרה. אני מכיר את המאמר של הוול סטריט ג'ורנל בנושא ואנחנו עדיין בודקים את הדברים. זה בעיה, כי חלק מהמקורות שם אנונימיים".