הפרטיות בפייסבוק: צוקרברג העיד בקונגרס האירופי וחמק ממתן תשובות
מנכ"ל החברה זומן להעיד על רקע פרשת קיימברידג' אנליטיקה; חברי הפרלמנט הציגו לו שאלות קשות והאשימו אותו בהפעלת מונופול ואיסוף מידע קיצוני; הוא, מצדו, התחמק בתשובות כלליות ללא התחייבויות או פתרונות - מה שעורר את זעם השואלים
- דו"ח הצנזורה של פייסבוק: הדברים שצוקרברג לא מגלה לנו
- קיימברידג' אנליטיקה שמרה מידע פוליטי רגיש שהגדירה כמחוק
- כרבע מהאמריקאים משתמשים פחות בפייסבוק מאז מחדל הפרטיות
בשבועות שחלפו מאז העדות הארוכה, כ-10 שעות במצטבר, הצטמצם משמעותית היקף סיקור פרשת קיימברידג' אנליטיקה בארה"ב והביקורת החריפה שפייסבוק התמודדה אתה בשיא הפרשה ירדה מהכותרות. על אף השאלות הקשות, תמרן צוקרברג והציג הצהרות שכבר השמיע בעבר, ולא הציג פתרונות מעשיים לסוגיות כפייק ניוז, איסוף מידע מגולשים שאינם משתמשי פייסבוק, מעמדה המונופוליסטי של פייסבוק ועוד.
"99% מאזרחי האיחוד נתקלו בפייק ניוז ומרגישים שמדובר באיום", אמר נשיא פרלמנט האיחוד, אנתוניו טאג'ני, בפתח הדיון. "לכן אנחנו מקווים שחברות דיגיטליות ישתפו אתנו פעולה. הפגישה היום היא רק השלב הראשון. אנחנו צריכים להגדיר כללים שיאפשרו תפקוד תקין של השוק הדיגיטלי. יש גם את נושא הטרור - יותר מדי מחבלים יצרו קשר באמצעות מדיה חברתית ואנחנו צריכים למנוע את זה. אירופה וכל העולם נמצאים תחת מתקפה על ערכי היסוד שלהם. צריך להרחיק גזענות, אנטישמיות והומופוביה מהמדיה החברתית".
ביטחון המשתמשים קודם לרווחים
צוקרברג עצמו פתח את דבריו בהצהרה מוכנה מראש: "האירופים הם חלק גדול וחשוב מהקהילה שלנו, ואני חולקים רבים מהערכים שלהם - זכויות אדם, הצורך בקהילה, אהבת טכנולוגיה. ככל שפייסבוק גדלה, היא נתנה לאנשים בכל העולם כלים להישאר מחוברים. אחרי פיגועים, עשרות אלפי אנשים השתמשו בכלים שלנו כדי להודיע שהם בטוחים. יש 18 מיליון עסקים קטנים באירופה שמשתמשים בפייסבוק, מחציתם אומרים ששכרו יותר אנשים הודות לכלים שלנו. אבל זה ברור שלא עשינו מספיק כדי למנוע שימוש לרעה בכלים שלנו. לא נקטנו בגישה רחבה דיה. זו היתה טעות ואני מצטער על כך. אני מחויב לתקן את זה ולהשקיע את מה שצריך לצורך כך. אני מצפה שהשקעות אלו יפגעו משמעותית ברווחיות שלנו, אבל שמירה על ביטחון אנשים חשוב יותר ממיקסום הרווחים".
צוקרברג הוסיף ופירט את הצעדים שנקטה פייסבוק בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה כדי להגביל את הגישה של מפתחים חיצוניים למידע אישי, דוגמת "נקה היסטוריה". צעדים אלו פורסמו כבר בעבר, וכך גם תוכן הצהרת הפתיחה של צוקרברג שדומה מאוד להצהרות שנשא בעדותו בפני הקונגרס האמריקאי.
בנוגע לפעילות פייסבוק למניעת התערבות בבחירות שב צוקרברג והודה שהחברה היתה איטית מדי בזיהוי ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ב-2016. "מאז", הוסיף, "השקענו משמעותית כדי להקשות על ביצוע מתקפות כאלו. אני בטוח שנעשה את זה כמו שצריך, כי פעלנו טוב יותר בבחירות שהיו מאז, דוגמת הבחירת לנשיאות צרפת. אנחנו עובדים עם ממשלות להתרעה על איומים בזמן אמת ומשתמשים בטכנולוגיה חדשה להסרת חשבונות מזויפים שאחראים למרבית הפייק ניוז בפייסבוק. בבחירות שהיו באלבמה זיהינו והסרנו חשבונות מזופים ממקדוניה לפני שהספיקו להפיץ מידע". גם דברים אלה דומים מאוד להצהרות שהשמיע בעבר.
"אנחנו מאוד מחויבים לאירופה", סיכם צוקרברג את דברי הפתיחה שלו. "בדאבלין נמצא המטה שלנו, ובלונדון - צוות ההנדסה הגדול ביותר מחוץ לארה"ב. עד סוף 2018 פייסבוק תעסיק 12 אלף איש ברחבי היבשת ותמשיך להשקיע בה. העדיפות שלי תמיד היתה המשימה החברתית, ואני מאמין במה שאנחנו עושים. נתינת קול ליותר אנשים היא דבר חיובי".
המחוקקים: האם יש לפרק את פייסבוק?
ראשון המחוקקים שאל האם קיימברידג' אנליטיקה היא מקרה מבודד או קצה הקרחון, וביקש לדעת גם למה המשתמשים לא קיבלו מידע על הדליפה בזמן אמת והאם יש באירופה חלופה לפייסבוק או שמא מדובר במונפול שיש לפרק לטובת הציבור. המחוקק השני שאל פייסבוק האם החברה מוכנה לעמוד בתקנות GDPR שייכנסו השבוע לתוקף, והאם היא לא תמכור מידע לגורמים חיצוניים ללא הסכמת משתמשים. עוד נשאל צוקרברג לגבי האופן שבו מתמודדת פייסבוק עם חשבונות מזויפים.
כן ביקשו חברי הפרלמנט האירופי תשובות לגבי פרופילי צללים - מידע שפייסבוק אוספת על גולשים שלא משתמשים בפייסבוק, ואיך יכולים גולשים אלו למנוע מהחברה את איסוף המידע. עוד בנוגע ל-GDPR נשאל צוקרברג מדוע העבירה פייסבוק מידע על משתמשים לא אירופיים מחוץ לאירופה - מהלך שלדברי אחד המחוקקים מנוגד לתקנות.
איש הימין הקיצוני מבריטניה, נייג'ל פרג', האשים את פייסבוק בכך ששינתה את האלגוריתם שלה וכתוצאה ירדה החשיפה של תכנים ימניים. "אני לא מדבר על תוכן קיצוני או שנאה, אלא על אנשים שיש להם דעות מיינסטרים וסובלים מאפליה. מי מחליט מה מקובל? למה אין שקיפות? האם תסכים שהיום פייסבוק היא לא פלטפורמה לכל הרעיונות?" הוא הוסיף.
נציג הסוכנות שאחראית על יישום GDPR שאל האם פייסבוק אוספת יותר מידע מכפי שדרוש לשימוש בשירות, האם מידע שפייסבוק אוספת למטרות אבטחה משמש רק למטרות אלה, והאם לא יהיו חילופי מידע בין ווטסאפ והרשת החברתית.
צוקרברג: לעולם לא נהיה מושלמים
צוקרברג השיב במרוכז. "כמה מכם שאלתם לגבי תוכן בלי ראוי בפייסבוק, ואיך זה קשור לרצון שלנו לקחת אחריות רחבה יותר", הוא פתח. "לדיבור שנאה, אלימות וטרור אין מקום אצלנו. אבל אנחנו צריכים לשדרג את הפעילות שלנו. בראשית דרכה של פייסבוק, במעונות באוניברסיטה, המדיניות שלנו התבססה על תגובה לדיווחים מהקהילה ובנינו צוותים לנהל את זה. אבל עכשיו האחריות שלנו גדולה יותר, ויש לנו יכולת לפתח כלי AI שיוכלו לזהות תוכן מראש, ואנחנו גם יכולים להעסיק יותר אנשים שיזהו תוכן כזה. מערכות ה-AI מזהות 99% מתוכן הטרור לפני שמישהו מהקהילה מדווח עליו. כשהשקנו את פייסבוק Live ראינו אנשים פוגעים בעצמם בשידור ולכן בנינו כלים שיאפשרו לנו לזהות התאבדויות, שכרנו 3,000 שיאפשרו לנו להגיב לסרטונים כאלו תוך פחות מ-10 דקות. אנחנו בוחנים את כל התחומים הללו ומתעדפים אותם. המטרה שלנו היא לפתח מערכות AI ולשכור אנשים כדי לבדוק יותר תוכן. לעולם לא נהיה מושלמים. ליריבים שלנו יש גישה לאותם כלי AI, אבל החזון שלנו עובר מתגובה לפעילות פרואקטיבית".
בנוגע לפייק ניוז, אמר צוקרברג: "אף אחד בפייסבוק לא רוצה פייק ניוז. חילקנו את הבעיה ויש שלושה מקורות תוכן בעייתים. הראשון הוא ספאם, שהמניעים שלו הם כלכליים. נלחמים בזה כמו בספאם במייל - מסירים את מקור הרווח. עשינו את זה באמצעות חסימת פרסומות. הקטגוריה השנייה היא מלחמה בחשבונות מזופים, שיש להם יותר נטייה להפיץ מידע שגוי. פתחנו מערכות לזיהוי חשבונות מזויפים עם פתיחתם, והסרנו 583 מיליון חשבונות מזויפים עם פתיחתם. הקטגוריה האחרונה היא אנשים עם כוונות טובות שמשתפים תוכן שקרי. לצורך זה אנחנו עובדים עם בודקי עובדות חיצוניים כדי להתריע מפני תכנים מזויפים".
צוקרברג התייחס גם לשאלות לגבי התמודדות עם התערבות בבחירות, וחזר בהרחבה מעטה על הדברים שאמר בהצהרת הפתיחה שלו בנוגע לצעדים שנקטה פייסבוק והצלחתם.
"היו גם כמה שאלות על רגולציה", הוסיף. "אני לא חושב שהשאלה היא האם צריכה להיות רגולוציה אלא מה הרגולציה הנכונה. חשוב ובלתי נמנע שתהיה רגולציה כלשהי, שתהיה גמישה, תגן על אנשים, לא תמנע פיתוח טכנולוגיות חדשות כמו AI ושלסטודנט שמקים סטארט-אפ לא יהיה נטל כבד מדי".
בנוגע למתחרים של פייסבוק ומעמדה כפלטפורמה, אמר: "אנחנו בעולם תחרותי מאוד. האדם הממוצע משתמש בשמונה כלים שונים לתקשורת. מבחינתי, יש מתחרים חדשים מדי יום, ואנחנו צריכים להתפתח כדי להישאר רלוונטיים. זו סביבה תחרותית מאוד. המודל העסקי שלנו הוא פרסום, פייסבוק מחזיקה 6% משוק הפרסום העולמי כך שברור שלמפרסמים יש הרבה אפשרויות. יש 70 מיליון עסקים קטנים בעולם ו-18 מיליון באירופה שמשתמשים בפייסבוק כדי לגדול. חשוב לזכור את ההשפעה הפרו-תחרותית שמאפשרת לעסקים קטנים להגיע ללקוחות בדרכים שהיו זמינות רק לחברות גדולות. זה מאזן את מגרש המשחקים ואנחנו מאוד גאים בכך".
על סוגיית המיסוי אמר צוקרברג: "תמיד שלמנו את כל המסים כחוק, ואנחנו משקיעים בצורה משמעותית באירופה, בכל הקשור לבניית הכלכלה ותמרוץ החדשנות וסביבת העבודה". עוד אמר מנכ"ל פייסבוק שהחברה תעמוד באופן מלא בתקנות GDPR עם כניסתן לתוקף בעוד שלושה ימים.
בתשובה לשאלות שעסקו בהטייה פוליטית באלגוריתם של פייסבוק, אמר: "אנחנו רוצים לאפשר שיתוף דעות מכל הקשת הפוליטית. אני מתחייב היום שמעולם לא קיבלנו ולא נקבל החלטות על בסיס אוריינטציה פוליטית. זו תפיסה פילוסופית חשובה שלי. נשאלתי לגבי היקף החשיפה, ואני רוצה להגיד שעשינו שינויים שנועדו להגדיל את החשיפה של תוכן מחברים ומשפחה על חשבון תוכן ציבורי כללי. כל המחקר שלנו מראה ששימוש ברשת לקשר עם מי שאכפת לך ממנו טוב לרווחה האישית, ולכן ביצענו את השינויים בשירות. זה לא כוון לאידיאולוגיה ספציפית".
צוקרברג התבקש להתייחס ספציפית לפרופילי צללים, אך לא העמיק בנושא וציין רק שהחברה אוספת מידע כדי למנוע שאיבת תוכן של משתמשים. הוא נשאל איך גולש שלא משתמש בפייסבוק יכול למנוע איסוף מידע, אך השיב רק שזה חשוב לחברה לאסוף מידע לצרכי אבטחה - כשהוא מתעלם לחלוטין מהסוגיה המהותית של השאלה.
כשסיים צוקרברג את דבריו, ניכר היה שהמחוקקים לא מרוצים מתשובותיו, וכמה מהם ביקשו מענה ספציפי לשאלות שלהם במקום התשובות הכלליות שסיפק עד עתה. למזלו של צוקרברג, יו"ר הפרלמנט טאג'ני התגייס להגנתו והציע שצוקרברג יספק מענה ספציפי בכתב בימים הקרובים. מנכ"ל פייסבוק סיים בהצלחה עוד הופעה מתוקשרת, במסגרת המאמצים להביא לסיום הפרשה.