$
חדשות טכנולוגיה

מסע ההסברה של צוקרברג רק הרגיז את המשתמשים

לקראת העדות הצפויה השבוע של מנכ"ל פייסבוק בקונגרס בנושא מכירת פרטי משתמשים לקיימברידג' אנליטיקה, יצאו בכירי החברה במסע הסברה בנושא - ובין היתר הצהירו שהגולשים יצטרכו לשלם כדי למנוע דליפות

עומר כביר 11:0608.04.18

מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג צפוי להעיד ביום ד' הקרוב בפני הקונגרס על חלקה של פייסבוק בפרשת דליפת פרטי המשתמשים לחברת קיימברידג' אנליטיקה.

 

 

העדות, שתהיה כנראה רגע השיא של הפרשה, מגיעה אחרי מסכת לחצים ארוכה מצד התקשורת, הציבור וחברי הקונגרס, ולאחר ניסיונות של צוקרברג להתחמק מהמעמד הקשה בטענה שעובדים אחרים בפייסבוק יכולים להשיב על השאלות בצורה טובה יותר.

 

עכשיו באים? מארק צוקרברג עכשיו באים? מארק צוקרברג צילום: בלומברג

 

 

בימים האחרונים, אחרי שהודיעה פייסבוק שצוקרברג יגיע למסור עדות, יצאה הרשת החברתית למסע נרחב להכנת השטח, שכלל שורה של פעולות שנועדו להרחיב את מאמצי בקרת הנזקים ולייצר תדמית פרואקטיבית יותר לחברה, גם אם באיחור מסוים.

 

בתחילה הציגה פייסבוק הצעה לשינוי מדיניות הפרטיות שלה, לראשונה זה שלוש שנים. ההצעה לא כוללת שינוי בפועל במדיניות, אלא בעיקר הבהרות רחבות יותר על אופי השימוש במידע. "חשוב להציג לאנשים שחור על גבי לבן כיצד המוצרים שלנו עובדים – זוהי אחת הדרכים באמצעותן אנשים יכולים לקבל החלטות מושכלות לגבי הפרטיות שלהם", נכתב בפוסט שפורסם בבלוג הרשמי של פייסבוק.

 

 

"אנו מסבירים את השירותים שאנו מציעים בשפה קלה יותר לקריאה והבנה. אנו גם מעדכנים את מדיניות הנתונים שלנו כדי שיהיה עוד יותר ברור אילו נתונים אנו אוספים ואיזה שימוש נעשה בהם בפייסבוק, באינסטגרם, במסנג'ר ובמוצרים נוספים".

 

זמן קצר אחר כך הציג סמנכ"ל הטכנולוגיה של פייסבוק מייק שרופפר שורה של שינויים בגישה שמקבלים מפתחים למידע של משתמשים, שעיקרם הגבלת הגישה שלהם למידע אישי רגיש במיוחד, מהסוג ששימש את קיימברידג' אנליטיקה ליצירת פרופילים פסיכולוגיים מדויקים של המשתמשים, דוגמת לייקים, דת, עמדות פולטיות ורשימת חברים. חלק המידע לא יהיה זמין כלל, ולחלקו יוכלו מפתחים לקבל גישה רק לאחר חתימה על הסכם שותפות עם פייסבוק.

 

דולף כמו מים

 

להודעה על השינויים נלוותה גם הודאה קשה: מספר המשתמשים שפרטיהם דלפו יכול להגיע ל-87 מיליון איש, ולא 50 מיליון כמו שדווח קודם. בשיחה עם עיתונאים שערך צוקרברג כמה שעות מאוחר יותר הוא התייחס להודאה: "אין לנו רשומות של מה עשתה האפליקציה של קוגן (החוקר שהעביר את המידע שאסף באפליקציית הפייסבוק שלו לקיימברידג' אנליטיקה, ע"כ). ניסינו לחשב את מספר החברים המרבי האפשרי שהיה לכל אדם בעת שהאפליקציה ניגשה למידע שלו, ומשם הגענו למספר. זו הערכה, אבל המספר יכול להיות קטן יותר".

 

צוקרברג גם לקח אחריות מלאה על הפרשה: "זו טעות ענקית. הטעות שלי. חשבנו שהעבודה שלנו היא לתת כלים ושזו אחריות של אנשים לבחור איך הם משתמשים בזה. זה היה שגוי להחזיק בתפיסה מוגבלת כזו. בהתחשב במה שאנחנו יודעים היום, כולל המקום שלנו בחברה, אנחנו מבינים שהאחריות שלנו רחבה יותר. לא רק לבנות כלים, אלא גם לקחת אחריות על התוצאה של השימוש בהם".

 

ככה לא מתנצלים

 

בסוף השבוע הצטרפה למאמצים גם סמנכ"לית התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג, שיצאה למסע התנצלות בכלי תקשורת שונים. בראיון לפייננשל טיימס הודתה סנדברג שהחברה הגיבה "לאט מדי למשבר שנוצר", שהיא היתה אחראית באופן אישי לטעויות, ושעדיין לא ברור מה קרה עם מידע שהחברה כרתה מפייסבוק. בראיון ל-NBC אמרה סנדברג שפייסבוק עדיין לא יכולה להגביל לחלוטין את הגישה למידע של המשתמשים, והסבירה שפיתוח מעין זה ידרוש שהמשתמשים ישלמו עבור הגישה לרשת החברתית.

 

שריל סנדברג שריל סנדברג צילום: בלומברג

 

 

על מאמצי היח"צ הנרחבים האלו העיב דיווח מטריד של CNBC, שלפיו הרשת החברתית ניהלה מו"מ עם כמה בתי חולים בארה"ב כדי לשלב את המידע הרפואי שלהם עם מידע של המשתמשים בה. לדברי החברה, המהלך נועד לשפר זיהוי של מחלות או גורמי סיכון בקרב משתמשים.

 

 

 

בפייסבוק הבינו את הפוטנציאל הנפיץ של המהלך והסבירו שהמידע היה עובר אנונימיזציה כדי למנוע זיהוי. הפרויקט נשאר בשלב התכנוני ולא שותף מידע בפועל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x