מארק צוקרברג: "האחריות היא שלי, אבל אני עדיין הכי מתאים להוביל את פייסבוק"
בשיחה עם עיתונאים התייחס מייסד פייסבוק לאפשרות שיתפטר בעקבות משבר קיימברידג' אנליטיקה: "אני הקמתי את המקום, אני מנהל אותו, ואני לא רוצה להפיל על מישהו אחר טעויות שעשינו"
"אנחנו בפייסבוק לא הבנו את האחריות שלנו, וזו טעות ענקית. הטעות שלי. במבט לאחור, היינו צריכים לעשות יותר" – כך אמר הלילה מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקברג, בשיחת ועידה עם עיתונאים מכל העולם שעסקה בפרשת דליפת המידע לקיימברידג' אנליטיקה ובהתמודדות של הרשת החברתית עם פייק ניוז.
- פייסבוק מודה: מספר המשתמשים שפרטיהם דלפו גבוה בהרבה מכפי שנטען
- מחדל הפרטיות: צוקרברג יעיד בפני הקונגרס האמריקאי בשבוע הבא
- בעל מניות גדול בפייסבוק: צוקרברג צריך לפרוש מכס היו"ר
השיחה התקיימה זמן קצר לאחר שפייסבוק הודיעה שמספר המשתמשים שפרטיהם האישיים דלפו יכול להגיע אף ל-87 מיליון איש. במקביל חשפה פייסבוק שורה של צעדים שנועדו להגביל את הגישה של מפתחים למידע משתמשים, והציגה הצעה לשינוי מדיניות הפרטיות שלה.
"אנשים שואלים האם אנחנו יכולים לשלוט במערכות שלנו ולשמור על משתמשים, והאם אנחנו יכולים לוודא שלא משתמשים בהן כדי לערער את הדמוקרטיה", אמר צוקרברג בפתח הדברים. "אנחנו חברה אידאליסטית ואופטימית. כשהקמנו את פייסבוק, אנשים קיבלו כלי עוצמתי לשיתוף וחיבור. תנועת חברתיות ומצעדים אורגנו בפייסבוק, ועשרות מיליוני עסקים קטנים זוכים לכלי צמיחה שקודם לכן היו זמינים רק לעסקים גדולים. אבל ברור שלא עשינו מספיק כדי למנוע ניצול לרעה, וזה נכון לפייק ניוז ולפרטיות. זה לא מספיק לחבר אנשים, אנחנו צריכים לוודא שהחיבור חיובי ושהוא מקרב אנשים. אנחנו צריכים לודוא שלא משתמשים בקול שאנחנו נותנים כדי להפיץ מידע מוטעה. אנחנו צריכים לוודא שגם מפתחים מגינים על המידע של אנשים. אנחנו מרחיבים את תפיסת האחריות שלנו, כדי להבטיח שימוש ראוי בכלים שלנו".
צוקרברג התייחס גם לדיווחים מוקדמים יותר שלפיהם פייסבוק לא תרחיב מחוץ לאירופה את ההגנות והכלים שחוק הפרטיות החדש של האיחוד האירופי, GDPR, מחייב אותה ליישם באיחוד ואמר שהם שגויים. "ניישם את הכלים האלו בכל העולם בפורמט דומה, בהתאם למגבלות החוקים המקומיים. כל אותם כלי בקרה יהיו זמינים בכל מקום, לא רק באירופה", הבטיח.
מנכ"ל פייסבוק ניסה להסביר גם למה החברה לא פעלה מוקדם יותר כדי להגביל גישה של אפליקציות חיצוניות למידע. "באותו זמן, ואני לא מנסה להגן על זה, חשבנו שהעבודה שלנו היא לתת כלים ושזו אחריות של אנשים לבחור איך הם משתמשים בזה", הסביר. "זה היה שגוי להחזיק בתפיסה מוגבלת כזו. בהתחשב במה שאנחנו יודעים היום, כולל המקום שלנו בחברה, אנחנו מבינים שאנחנו צריכים להתייחס לאחריות שלנו בצורה רחבה יותר. לא רק לבנות כלים, אלא גם לקחת אחריות על התוצאה של השימוש בהם".
בתשובה לשאלה לגבי הפרסום היום על מספר הנפגעים אמר צוקרברג: "גיבשנו הבנה מלאה של המצב רק בימים האחרונים. רצינו לחכות עד שנבין את המצב במלואו. אין לנו רשומות של מה עשתה האפליקציה של קוגן (החוקר שהעביר את המידע שאסף באפליקציית הפייסבוק שלו לקיימברידג' אנליטיקה, ע"כ). ניסינו לחשב את מספר החברים המרבי האפשרי שהיה לכל אדם בעת שהאפליקציה ניגשה למידע שלו, ומשם הגענו למספר. זו הערכה, אבל המספר יכול להיות קטן יותר".
צוקרבר הסביר גם למה קיימברידג' אנליטיקה לא נחסמה ב-2015, כאשר גילתה פייסבוק על דליפת המידע. "מסתבר שהם לא השתמשו אז בשירותי פייסבוק. הם לא היו מפרסם, לא יצרו אפליקציה. הם לא היו שחקן ששמנו לב אליו", הסביר.
בתשובה לשאלה האם הוא סבור שהוא עדיין האדם המתאים ביותר להוביל את פייסבוק השיב צוקרברג בחיוב. "החיים הם למידה מהטעיות ולהבין איך להתקדם", אמר. "הרבה פעמים שואלים אותי מה הטעויות המוקדמות שעשית, מה היית עושה אחרת. המציאות היא שכשאתה בונה משהו חסר תקדים כמו פייסבוק, יהיו פאשלות. אם לא זה, אז משהו אחר. אף אחד לא יהיה מושלם, אבל אנחנו צריכים ללמוד מהטעויות ולהתפתח. זה חשוב לזכור שהמטרה שלנו היא ליצור מוצר שמשפר חיים של אנשים, ושמיליארדי אנשים אוהבים את השירות כי הוא נותן להם ערך אמיתי. זה משהו שאני גאה בו".
לשאלה האם מישהו פוטר בעקבות הפרשה השיב מנכ"ל פייסבוק: "בסופו של יום זו האחריות שלי. אני הקמתי את המקום, אני מנהל אותו ואני אחראי למה שקורה. אני לא רוצה להפיל על מישהו אחר טעויות שעשינו כאן".
צוקרברג התייחס גם לשימושים שפייסבוק עצמה עושה במידע שהיא אוספת ממשתמשים, ובעיקר למידע שנאסף בפועל לעומת תפיסות המשתמשים לגבי מה אוספת החברה. "אנחנו יכולים הסביר טוב יותר מה אנחנו עושים. יש הרבה תפיסות שגויות שבמשך שנים לא הצלחנו להעלים. מרבית המידע שאנחנו אוספים הוא מידע שהמשתמש שיתף מבחירה. אנחנו לא מנטרים. מסיבה כלשהי, לא הצלחנו לפגוע בתפיסה שאנחנו מוכרים מידע למפרסמים. אנחנו לא. זה נוגד לתמריץ שלנו, זה לא הגיוני שנעשה את זה. אנחנו צריכים לעשות עבודה טובה יותר בלהסביר את זה. אנחנו משתמשים במידע שאנשים משתפים כדי לאפשר להם להתחבר ולהפוך את המוצר לטוב יותר ומציגים פרסומות כדי לשמור עליו חינמי".
על הקמפיין למחיקת פייסבוק אמר צוקרברג ש"לא היה לו אימפקט משמעותי", אך הוסיף: "זה לא טוב, אני לא רוצה שאנשים לא יהיו מרוצים מהשירות שלנו. גם אם אין שינוי מדיד, זה עדיין מעיד על הרגשות של אנשים ושיש לנו הרבה עבודה לעשות כדי לתקן את זה".
בנוגע לפייק ניוז, צוקרברג הודה ששגה כשהפחית בערכה של התופעה במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. "עשיתי טעות כשהתייחסתי לפייק ניוז כמשהו משוגע, משהו שאין לו אימפקט", הוא אמר. "עכשיו ברור שזה היה יהיר מדי, ושלא הייתי צריך להתייחס לזה כמשהו משוגע. זו סוגיה שדורשת עבודה קפדנית ומאז עשינו הרבה כדי למנוע את התפשטות המידע המזויף בפייסבוק. זה אזור חשוב לנו".
עם זאת, הוא הבהיר שהמלחמה בפייק ניוז לא צפויה להסתיים לעולם: "כל עוד אנשים עובדים ברוסיה כדי לנצל את המערכות שלנו זה יהיה קרב קבוע. היינו מאחור, לא השקענו מספיק באיומים האלו. אני בטוח שאנחנו מתקדמים נגד היריבים האלו. אבל הם מאוד מתוחכמים, וזו טעות להניח שנוכל מתישהו לפתור בעיה כזו לחלוטין".