ראיון כלכליסט
"אמזון היא זו שמאפשרת את החדשנות של הסטארט-אפים"
סמנכ"ל ארכיטקטורת ענן של AWS חברת הענן של אמזון, אדריאן קוקרופט, מסביר בראיון בלעדי לכלכליסט מהו העתיד של תחום הענן. איך הבינה המלאכותית, רשתות ללא שרתים והביג דאטה ישתלבו בחזון הענן של העתיד, ומה מקומה של ישראל בעולם הזה
וייבר, מוביט, גט או Airbnb, אלה מקצת השמות שאדריאן קוקרופט מטפטף לאחר שאני שואל אותו לגבי הענן של אמזון והנטייה של חברות מסוימות לוותר עליו לטובת שרתים פרטיים. קוקרופט הוא איש חשוב ביקום של מחשוב הענן האמזוני. תפקידו כסמנכ"ל ארכיטקטורת ענן הופך אותו למעשה למפתח הבכיר של הענן ב-AWS או במילים אחרות, הוא האיש שאחראי שכל השירותים שהוזכרו לעיל יעבדו וכן גם אלה העתידיים.
AWS, חברת האחות של אמזון.קום שתפקידה הוא לספק לכמעט 40% מהשוק הגלובלי פתרונות מחשוב ענן אולי פחות ידועה בציבור הרחב מאשר אחותה הקמעונאית, אך המצב משתנה אט-אט. החברה אחראית להפעלת החדשנות בעולם של אמזון. אלקסה? זו היא; מערכות קמעונאות מתקדמות? זו היא ואפילו נטפליקס מתבססת עליה.
- עוד שמות חמים בוועידת לונדון: איש הענן של אמזון ומוריד הגשם של מיקרוסופט
- אמזון וטנסנט משקיעות 300 מיליון דולר בטלפון של ממציא אנדרואיד
- רווחי אמזון התרסקו? האיש שרוצה להביא אותה לשווי של טריליון דולר לא מתרגש
לא מפתיע שקוקרופט הגיע לאמזון לאחר ששימש כארכיטקט ענן ראשי בנטפליקס. הוא פיתח את אפליקציית הסטרימינג ולאחר שהעביר אותה לענן של AWS, החליט לעשות את המעבר בעצמו. "לאמזון ונטפליקס יש את אותה תרבות ארגונית", הוא מסביר ל"כלכליסט". "אבל אם נטפליקס היא חברה מוכוונת מוצר יחיד, ב-AWS מדובר בחברה ענקית, גלובלית. עבורי האתגר הוא להישאר עם האצבע על הדופק ולעמוד בקצב של הצוותים שלנו ברחבי העולם".
AWS מחזיקה בישראל מרכז פיתוח לא קטן שעל פי כל הסימנים רק יילך ויגדל. החברה החלה לשכור משרדים בתל אביב ובחיפה, כך על פי פרסום ב"כלכליסט". כנס החברה שנערך בתחילת הקיץ ושבו היה קוקרופט הנואם המרכזי היה מלא מפה לפה באלפי סטארט-אפיסטים ישראלים שבאו להתרשם ממה שיש לחברה להציע.
AWS כחברה אינה חלק מאמזון.קום, הנושא הזה חוזר על עצמו בכל שלב בשיחות עם בכירים בחברה, ושוב בשיחה עם קוקרופט. "אנחנו חברה עצמאית, אמזון היא לקוחה שלנו בדיוק כמו נטפליקס או כל חברה אחרת" הוא מדגיש. הסיבה לכך פשוטה, עבור AWS להיות מזוהה עם אמזון היה גורם לה להיתפס כלא אובייקטיבית על ידי לקוחות חיצוניים.
בידולה המוחלט מעולמותיה הקמעונאיים של אמזון הופכים אותה לניטרלית מבחינת לקוחות שבחלקם מתמודדים מול אמזון בתחומים אחרים. עם זאת, הבידול הזה לא מנע מוולמארט להודיע שכל ספק שלה שיבסס את תשתיותיו על טכנולוגיות של אמזון כולל AWS לא יעבוד איתה. זאת כתגובה להודעתה של הקמעונאית המקוונת על רכישת רשת המרכולים הול פוד מרקט.
כך או כך, קוקרופט לא רואה בעיה בכך שהתחרות מנסה להשיג את AWS. "מדובר בשוק ענק של טריליוני דולרים", הוא מסביר, "לא יהיה כאן שחקן בודד. למעשה ההפתעה עבורנו לא הייתה התחרות, אלא הזמן שלקח לחברות האלה לעלות לעגלה. הם נתנו לנו כל כך הרבה זמן לפעול לבד", עוקץ קוקרופט את מתחריו. אבל הוא לא משאיר מקום לספק לגבי היתרון שהוא רואה ל-AWS. "אף חברה אחרת לא מתקרבת לניסיון שיש לנו בענן. 11 שנות ניסיון בתחום כמו הענן עם מיליוני לקוחות בכ-190 ארצות, הופכים אותנו להרבה יותר טובים מאשר כשהתחלנו. אין כזה דבר אלגוריתם שמדמה ניסיון מעשי, את השיעורים שלנו למדנו על בשרנו ואת זה אי אפשר לשכפל".
אבל מה לדעתך נקודות החולשה של AWS, כאלה שתנסו לפתור בקרוב?
"ראשית ולמרות שזו לא חולשה מבחינתי, המירוץ לחדשנות גורם לכך שכל מה שאנחנו משיקים לא הופך בין לילה לסיפור הצלחה. הרעיון הוא להשיק מוצר לפי דרישת הלקוח ולאחר מכן לשייף אותו על מנת שיענה על הדרישות. מאז 2012 השקנו יותר מ-90 שירותים שכל הזמן עוברים שינויים ועדכונים על בסיס תגובות הלקוחות".
כמישהו שהיה בצד הלקוח לפני שעברת ל-AWS, מה הדבר החשוב ביותר עבורם אצל ספק ענן? מחיר? שירותים זמינות?
"עד כמה שזה עשוי להישמע מוזר, מחיר הוא לאו דווקא הדרישה המרכזית. אמנם כסף הוא חשוב לשינוי ושיפור, אך למעשה מה שמחפשים אצלנו זה הגמישות והחדשנות. אני אתן לך דוגמה. בעולם הישן צוותים נדרשו לבין 10 עד 18 שבועות להשיג שרת לפיתוח וניסוי. כעת מדובר במשהו שניתן להשיג בדקות ובמחיר שמשקף רק את זמן השימוש נטו. זה משנה לגמרי את העולם. אם תחשוב על זה, חברות סטארט-אפ שעסוקות בדיסרפשן (שיבוש - ר"ק) של עולם העסקים המסורתי מצליחות לבצע את זה בעזרת הענן. אם לא השימוש במחשוב ענן כבסיס טכנולוגי - הן לא היו מצליחות. זה גם אומר שעבור ארגונים גדולים האופציה לוותר על השינוי כבר לא קיימת. הן לא יכולות להרשות לעצמן לזוז לאט יותר מהמתחרות".
אבל כיום יש גם מגמה של חברות לחזור למרכזי נתונים פרטיים ולנהל לעצמן את הענן. דרופבוקס או GM למשל הן דוגמאות טובות לכך, גם פייסבוק לא מסתמכת על שירותי ענן. האם אתה מבין את מה שדוחף אותם לעולם השרתים הפרטיים? האם זה משהו שאמזון יכולה לספק להם?
"זו שאלה מעניינת. יש מספר דרכים לגשת למחשוב ענן. חברות מסוימות כמו BP או BMW משתמשות בענן שלנו לפיתוח ובדיקה של פיתוחים. אבל לא רק. אם בעבר המעבר לענן היה נחשב סוג של צעד אמיץ עבור ארגונים - כיום מדובר כמעט בכורח המציאות. תראה חברות כגון Dole (יצרנית משקאות קלים מהגדולות בעולם), GPT, אינטואיט, או ניפון אקספרס ביפן - כל אלה חברות שמעבירות את תשתיות המחשוב שלהן לענן. זה מגמה שהולכת ומתגברת".
מה מבין הטכנולוגיות החדשות מלהיבות אותך הכי הרבה?
"זו שאלה קשה, אבל הטכנולוגיה שאני הכי מתלהב ממנה כיום היא בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (ML). מה שמלהיב אותי בהן זה שלבנות בינה מלאכותית אמיתית זה ממש קשה. זה הרבה יותר קשה מאשר לבנות בינה מלאכותית שתנצח במשחק שח (קוקרופט שוב עוקץ והפעם את IBM שווטסון שלה היה המחשב הראשון לנצח את אלוף העולם בשח לפני מספר שנים - ר"ק). לנצח במשחק לוח זה קל יחסית כי יש לך מספר סופי של מהלכים. אבל כשאתה מתחיל שיחה עם החדשות או מזג האוויר או תוצאות ספורט, המקום אליו היא יכולה להתפתח הוא אינסופי".
קוקרופט מתגאה בכך שכל הטכנולוגיות שאמזון משתמשת בהן בין אם באלקסה, ברמקולים החכמים או שירותים מוספים כגון זיהוי לקוחות מגיעים מ-AWS. אבל הוא מסביר שאלה גם זמינים לכל מי שמעוניין בהם. "הרעיון הוא שלא כולם יכולים להחזיק צוותים ענקיים של פיתוח AI. זה דורש מקצועות כגון מדעני מידע או מומחי בינה מלאכותית שלפעמים יקר מאוד להעסיק. אנחנו מעמידים להם את הגישה לשירותים זמינים בעלויות קטנות הרבה יותר - מה שמאפשר להם לפתח לעצמם את היכולות האלה".
קוקרופט גם מתייחס לתחום נוסף שלדעתו יוכל להתפתח רק דרך הענן: VR או מציאות וירטואלית. אחת הבעיות העיקריות של ספקי תכני מציאות וירטואלית היא הדרישה ליכולת עיבוד גבוהה מאוד שלרוב עדיין לא זמינה במחשבים או סמארטפונים. "פלטפורמת ה-VR של ורייזון עובדת בענן למשל, הם מסוגלים לספק כ-100 אלף שידורי VR ב-HD במקביל ובאיכות גבוהה מאוד". הבעיה העיקרית שעומדת בפני הטכנולוגיה לדעתו היא התקשורת בין כוח העיבוד לבין הצרכן, "בסופו של דבר המגבלה שלנו היא מהירות האור", הוא אומר.
ומה לדעתך האתגרים הבאים שמחשוב ענן יצטרך לאפשר?
"העליה של טכנולוגיות כגון אינטרנט הדברים והעולמות ה'מחוברים תמידית' דורשים סביבה טכנולוגית שמתאפשרת רק בענן. אנחנו נעבור לאט לאט לעולם שבו אין לך שרתים (Serverless) אלא אפליקציות שאתה מפתח ומעלה לענן. אנחנו גם צריכים להגדיל את הפריסה הגאוגרפית שלנו כדי לאפשר אספקה של שירותים שדורשים זמינות גבוהה. השאיפה שלנו היא לספק מרכז לכל אזור בעולם (כיום ל-AWS יש 16 אזורים עם מרכזי נתונים בעולם - ר"ק)".
אם התחומים אותם ציין קוקרופט אכן מייצגים את העתיד של החברה - סביר מאוד להניח שלפחות חלק מההתרחבות שלה בארץ נוגעת לגיוס כישרונות שיאפשרו לה לקדם את הפיתוחים האלה. יש לציין שאמזון סירבה לאשר או להכחיש מהן תכניותיה לגבי ישראל. כיום החברה מחזיקה בארץ פעילות פיתוח בתחום השבבים. תחום נוסף שעשוי לעניין אותה הוא אחסון, שגם בו יש לישראלים הישגים רבים. גם עולם הסייבר עשוי לעניין את אמזון שמקפידה מאוד על האבטחה של מוצריה וזאת בהצלחה יחסית גבוהה מאוד.
בינה מלאכותית, רחפנים, למידת מכונה, ביג דאטה, טכנולוגיית Serverless וכן כל תחום אינטרנט הדברים. המחקר ופיתוח שמתבצע כל עת ושמשרת את שתי החברות מתבצע בזרוע הפיתוח המיוחדת Lab 126 שמקבילה לחטיבת X בגוגל או לבניין 8 בפייסבוק. פיתוחיה משרתים בסופו של דבר את כל החברות והחטיבות שעובדות תחת אמזון. ידוע שלחטיבה הזו יש פעילות גם בישראל. הטכנולוגיות האלה מוצאות את עצמן לאחר מכן בעולמות החדשנות של אמזון בתחומים רבים.
תחום הבינה המלאכותית למשל משרת את לקס, טכנולוגיית ה-AI שמפעילה בין השאר את אלקסה של אמזון וכן פתרונות עסקיים שמשווקים דרך AWS. עוד דוגמה היא החנויות החכמות של אמזון שהושקו לאחרונה, הן משתמשות בטכנולוגיות שמאפשרות לזהות את הפריטים שהלקוחות יוצאים איתם מהחנות שמתבססות בין השאר על חיישנים ולמידת מכונה; את התשתית הטכנולוגית לפתרונות האלה מספקת גם כאן AWS. זאת אומרת שלמרות הבידול בין שני המותגים, ככל הנראה שקיימת סינרגיה הרבה יותר עמוקה בין AWS ואמזון.קום, וזאת גם אם ההנהלה הבכירה מנסה בכל הכוח למנוע את הזיהוי הזה.