$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

דו"ח סנאפ: אכזבה מקיר לקיר

הדו"ח הרבעוני הראשון של מפעילת סנאפצ'ט הציג צמיחה של 286% בהכנסות, אך האנליסטים ניבאו יותר - וכשמסתכלים על קצב הצמיחה, שיעור הצטרפות המשתמשים ואפיקי הרווח, רואים חברה שמתקשה להצדיק את שוויה

עומר כביר 11:5011.05.17
אם יש משהו שוול סטריט אוהבת, זה שמפתיעים אותה לטובה. שחברה צעירה, שאף אחד לא תלה בה יותר מדי תקוות, שהמניה שלה לא בדיוק הבריקה מאז ההנפקה, שולפת ארנב מהכובע, מדהימה את כל האנליסטים ומסתערת קדימה עם סכין בין השניים. וסנאפ, בדו"ח הרבעוני הראשון שלה מאז ההנפקה, באמת הפתיעה - אבל לא לטובה.

זה לא שהחברה לא סיפקה נתונים יפים; צמיחה של 286% בהכנסות ל-149.65 מיליון דולר היא לא משהו לזלזל בו, אבל האנליסטים הימרו על 10 מיליון דולר יותר, וגם על הפסדים קטנים יותר (ההפסד של 2.21 מיליארד דולר הוא נתון חד-פעמי, תוצאה של תשלומים שהועברו לעובדים בעקבות ההנפקה, אבל גם בהפסד התפעולי, שעמד על 188.24 מיליון דולר, פספסה החברה את התחזיות ב-8 מיליון דולר). וכשזה לא קרה, המניה הגיבה בהתאם והתרסקה ב-22% במסחר שלאחר הסגירה.

 

הנפקת סנאפ הנפקת סנאפ צילום: איי פי

 

ואולם תחזיות הן בעיקר משחק לאנליסטים ולמשקיעים משועממים, משהו לנעוץ בו את השיניים בדקות הראשונות שלאחר פרסום הדו"ח ולהכריז בקלות על הצלחה או ניצחון. פספוס תחזיות (או שבירתן) לא מלמד לרעה (או לטובה) על מצבה האמיתי של החברה. בשביל זה, צריך לעצור קצת, לנשום ולצלול לנתוני העומק.

 

הבעיה היא שגם המגמות שעולות מנתוני העומק לא בהכרח מבשרות על חדשות טובות לחברה הטריה. למשל, בכל הקשור לנתוני ההכנסות. גידול של 286% הוא אמנם מרשים מאוד, אבל מדובר ברבעון רביעי ברציפות שבו קצב הגידול נמצא בירידה, לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. ברבעון האחרון של 2016 צמחו הכנסות סנאפ ב-406.4%, בשלישי ב-666.5%, ובשני ב-1,254.7%. חלק מכך קשור להכנסות הנמוכות מאוד של סנאפ ברבעונים הראשונים שבהם רשמה הכנסות. ועדיין, מדובר במגמה הפוכה לזו שמחפשים בחברה צעירה כל כך.

 

ומה עם פיתוח מקורות הכנסה חדשים, מחוץ לפרסום בסנאפצ'ט שאחראי לחלק הארי בהכנסות? גם כאן אין הרבה בשורות טובות. הפעילות העיקרית שמנסה סנאפ לפתח בימים אלו לצד אפליקציית המסרים הזמניים היא משקפי השמש המצלמות Spectacles. בשיחה עם אנליסטים לאחר פרסום הדו"ח אמר סמנכ"ל הכספים של החברה, דרו וולרו, שקטגוריית "אחר", שהמשקפיים הן הרכיב העיקרי בה, סיפקה הכנסות רבעוניות של 8.3 מיליון דולר. במחיר ממוצע של 130 דולר ליחידה, מדובר ב-60 אלף יחידות שנמכרו לכל היותר. מדובר בנתון קטן מאוד ביחד לבאז ולעניין התקשורתי שיצרו המשקפיים. ובהתחשב בכך שכרגע זו הפעילות היחידה מחוץ לסנאפצ'ט שנועדה להרחיב את תמהיל ההכנסות של החברה, זה נתון עגום.

 

משקפי סנאפ. הרבה רעש, מעט מכירות משקפי סנאפ. הרבה רעש, מעט מכירות

 

צמיחה איטית להפתיע

 

נתון בעייתי אחר הוא הגידול במספר המשתמשים. ברבעון שעבר, מספר המשתמשים הפעילים ביום בסנאפצ'ט עמד על 166 מיליון איש, גידול של 5.1% לעומת הרבעון האחרון של 2016 (מספר משתמשים לא מושפע מתנודות עונתיות, ולכן המדד הרלוונטי להשוואה הוא הרבעון הקודם ולא הרבעון המקביל בשנה שעברה).

 

מדובר בשיעור גידול לא מרשים ביחס לשלב ההתפתחותי של סנאפ. הוא אמנם קוטע מגמה בת שלושה רבעונים של האטה בקצב צמיחת המשתמשים (ברבעון הקודם עמד שיעור הגדול על 3.3%), אך מדובר בשיעור הגידול השני הנמוך ביותר מאז הרבעון השני של 2014. אגב, בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, מדובר בשיעור הגידול הנמוך ביותר אי פעם.

 

אוון שפיגל, מייסד החברה אוון שפיגל, מייסד החברה

 

וגם בהשוואה למתחרה העיקרית, פייסבוק, זהו נתון מאכזב. פייסבוק רשמה ברבעון הראשון גידול של 4.1%. וזאת, כאשר מדובר בחברה בוגרת הרבה יותר עם בסיס משתמשים גדול הרבה יותר. למעשה, בשעה שסנאפצ'ט הוסיפה ברבעון האחרון 8 מיליון משתמשים יומיים חדשים, פייסבוק הוסיפה 57 מיליון משתמשים חדשים, כמעט שליש מכלל המשתמשים בסנאפצ'ט.

 

איך שלא חותכים את זה, מדובר בנתון מאכזב. סנאפ נמצאת בשלב שבו היא צריכה להאיץ את קצב הגידול במספר מהשתמשים שלה, לנסוק למעלה. צמיחה של 5.1% רחוקה מאוד ממה שמשקיעים מצפים לראות בשלב זה, גם אם מדובר בהאצה לעומת הרבעון הקודם.

 

שפיגל מספק תירוצים

 

בשיחה עם אנליסטים אמר מייסד ומנכ"ל סנאפ, אוון שפיגל, שבחברה מעדיפים להסתכל על היקף הפעילות והמעורבות של משתמשים קיימים, ולא על היקף ההצטרפות של משתמשים חדשים. מה שכמובן מעלה את השאלה: אם זה המצב, מדוע החברה לא פרסמה נתונים על היקף פעילות זה?

 

בדו"ח הרבעוני הראשון שלה הציגה סנאפ האטה בצמיחה בהכנסות, גידול מאכזב במספר המשתמשים הפעילים וביצועים לא מרשימים בגזרות הפעילות החדשות שלה. לחברה יש הרבה עבודה כדי להצדיק את ההנפקה ואת השווי הגבוה שהוצמד לה. ובינתיים, היא לא מספקת את הסחורה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x