$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

ספקים שנתקעו עם מלאי לפסח לשוק המוסדי: רוצים למכור אותו ברשתות השיווק

יצרני מזון קטנים ובינוניים סובלים מאובדן השוק המוסדי הכולל מלונות, בתי קפה, חדרי אוכל של חברות ומסעדות; בעלי אחת מרשתות המזון הגדולות: "אני מוכן לסייע להם ולמכור את המוצרים בסניפים באריזות מוסדיות"

נווית זומר 08:0402.04.20

הציבור אמנם מסתער על רשתות השיווק מאז פרוץ מגפת הקורונה ועל המדפים ניכר מחסור במוצרים רבים, אבל יצרני המזון המקומיים דווקא נתקעו עם מלאי רב שהם לא מסוגלים לשווק, שאותו ייצרו עבור השוק המוסדי. המלאי גדול משמעותית עקב סמיכות האירועים לימי חג הפסח.

 

 

 

לכלכליסט נודע כי כי יצרני מזון קטנים ובינוניים, שסובלים מאובדן השוק המוסדי הכולל מלונות, בתי קפה, חדרי אוכל של חברות ומסעדות, פנו למשרד הבריאות בבקשה שיאפשר להם למכור ברשתות את המוצרים מתוצרתם, הכשרים לפסח, באריזה מוסדית, שהיא גדולה משמעותית מהאריזה לצרכן הפרטי.

 

היצרנים זקוקים לאישור משרד הבריאות למהלך משום שהאריזה המוסדית אינה מכילה על גבה את כל המידע הנדרש על פי חוק לידיעת הצרכן הפרטי על גבי האריזה הרגילה, ולכן נדרש לכך אישור מיוחד, שלא ברור אם יתקבל. בעלי אחת מרשתות המזון הגדולות סיפר: "פנו אליי ספקי מזון שנתקעו עם מלאי גדול של מוצרים לשוק המוסדי. אני מוכן לסייע להם ולמכור את המוצרים בסניפים באריזות מוסדיות”.

 

הקמעונאי הוסיף: “בגלל האגירה של הציבור והחשש ממחסור במוצרים כשרים לפסח, יהיה ביקוש גם לאריזות גדולות. הבעיה היא שלפי החוק אני לא מורשה למכור אותן".

למרות הרושם בציבור שענף המזון הוא המרוויח הגדול מבהלת הקניות בימי המשבר, הקורונה דווקא גרם ליצרני המזון לאובדן עצום שמוערך בכ־6 מיליארד שקל של מכירות מזון לשוק המוסדי שמשבר הקורונה חיסל כמעט לגמרי, בחודשים פברואר עד אפריל.

 

השוק המוסדי מהווה כ־25%־30% ממכירות שוק המזון כולו, שמוערכות בכ־40 מיליארד שקל בשנה. על חשיבות השוק המוסדי ניתן ללמוד מהעובדה שכל חברות המזון הגדולות מחזיקות יחידה עסקית נפרדת לשוק המוסדי, כמו "תנובה שף" של תנובה ו"נסטלה פרופשיונל" של אסם. עד כה, הגידול במכירות ברשתות השיווק קיזז חלק מאובדן המכירות של השוק המוסדי, אך גם היצרניות הגדולות מוטרדות מהנזק שיבוא לידי ביטוי כאשר תתמתן בהלת הקניות בסופרים.

 

 

גבינות של מחלבות גד גבינות של מחלבות גד צילום: יריב כץ

 

עם זאת, ספקים קטנים ובינוניים, שהשוק המוסדי מהווה חלק ארי מפעילותם, ניזוקים יותר מהמצב. כך לדוגמה מחלבות גד, שהמכירות לשוק המוסדי מהוות 50% ממכירותיה. זאת לאור העובדה שהמחלבה נתקעה כעת עם מלאי גדול של מוצרים כשרים לפסח שיועד לשוק המוסדי, בעיקר מלונות שבעונת החג מגיעים לצריכת שיא של מזון, וכעת אין ביכולתה למוכרו.

 

יצרן מזון בינוני סיפר לכלכליסט על המצוקה: "מדברים על בהלת הקניות בסופרים, אבל אני עובד מול השוק המוסדי בעיקר ונעלמו לנו המלונות, חדרי האוכל במקומות עבודה, אולמות אירועים, בתי קפה, מסעדות, קייטרינג ועוד. השוק המוסדי עוד רחוק מלחזור לפעולה".

 

קובי טלית, בעלי מחלבת טלית בצפון, סיפר על הפתרון שלו למלאי הגדול: "אנחנו עובדים רק עם שוק מוסדי ואנחנו בבעיה אדירה. אני שוקל כפתרון לרכוש מכונת חיתוך מיוחדת לחתוך את גושי הגבינה בגודל של אריזות לצרכן הסופי, אחרת הסחורה פשוט תושמד".

x