משבר הקורונה
יותר ויותר קשה לרכוש מזון, אבל הממשלה אדישה
ברשתות השיווק מפנים אצבע מאשימה למשרדי האוצר והכלכלה על שאינם מסייעים בעידוד גיוס עובדים נוספים, שיאפשרו הורדת העומסים הקיימים בסופרמרקטים וקבלת הזמנות בפרק זמן סביר
העומס על רשתות השיווק המתקשות לגייס עובדים, כשהאבטלה בשיא של 22% המשקפת כ־920 אלף מובטלים, נתקל בהיעדר מענה מצד הרגולטורים. במשרדי האוצר והכלכלה טענו שהדבר לא באחריות המשרד וכי ניתן לבצע קניות בחנויות עצמן, תחת הנחיות משרד הבריאות על שמירת מרחק והתמגנות בכפפות. התנערות הרגולטורים, מותירה את אזרחי המדינה ללא מענה לצורך הבסיסי ביותר של הצטיידות במזון, ערב חג הפסח.
- רשתות המזון לא עומדות בעומס ההזמנות, חשש מהתנפלות על החנויות
- העומס הכריע: שופרסל מצמצמת מגוון ומגבילה כמויות קמח וסוכר בקנייה אונליין
- בעלי המניות יתבקשו לאשר: טיב טעם מקדמת את בתו של בעל השליטה
ל”כלכליסט” נודע כי אייל רביד, מנכ”ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, שמתקשה לגייס עובדים לטובת הגדלת היקף המשלוחים בהזמנות אונליין, פנה למנכ”ל משרד האוצר שי באב”ד בבקשה להקלות לעובדים שהוצאו בחל”ת. "כל הרשתות בלי ידיים עובדות בתחום האונליין. כולנו משוועים למלקטים. אני מציע שמשרד האוצר יאפשר לאלה שיבואו לעבוד בעבודה חיונית ונמצאים בחל”ת, שלא יקזזו להם עד סכום של 20% מעל השכר המקורי שלהם. כך, לפחות תקבל המדינה מס הכנסה וביטוח לאומי וגם יפחת העומס בסופרמרקטים". לדברי רביד: "לצערי מדווחים על 800 אלף מובטלים, ואני מנגד לא מוצא מלקטים. אלו לא מובטלים, אלו אנשים בחל”ת, שאין להם עניין לעבוד בליקוט. כל הציבור רוצה הזמנת אונליין ואף אחד לא רוצה לעבוד בליקוט״.
בכיר בשוק הקמעונאות טוען כי הממשלה נמנעת מצעדים שיכולים לסייע למתן מענה רחב יותר לצרכנים: “הממשלה גוררת רגלים ונמנעת מהכרזה על משק לשעת חירום. הכרזה כזאת, יש בה גם לחייב את כל עובדי הרשת להגיע לעבודה, מה שלא קורה היום וגם, משלבת את חיילי פיקוד העורף ברשתות לצורך ליקוט ואספקת מוצרים לצרכנים. החשש משיתוק המשק, מונע ההכרזה הזאת והתוצאה לפנינו”.
מותחים את היריעה הקצרה
ברשתות, המרוויחות מהסתערות הלקוחות, עושים ככל הניתן לתת מענה לביקוש החריג. בהיעדר מענה מצד האוצר, יצא רביד בתוכנית תמרוץ לעובדים הקיימים ולפיה, כל עובדי הרשת שעבדו בחודש מרץ מינימום 20 יום ומינימום 140 שעות, יהיו זכאי לבונוס מנכ”ל במשכורת חודש מרץ.
בשופרסל הצליחו לגייס כ־1,200 עובדים, אולם אלו זקוקים להכשרה ולא יכולים להיכנס מיידית לעבודה, והרשת מציעה בשלב זה משלוחים להזמנות האונליין רק לאחרי חג הפסח. הרשת ניסתה לפתוח חנויות 24 שעות ביממה, אולם הצרכנים לא הגיעו במהלך הלילה והיוזמה הוקפאה. במקום זאת, הסבה הרשת 3 סניפים לטובת אספקת אונליין בלבד. בנוסף, כפי שנחשף ב”כלכליסט”, הרשת מנסה לקצר את זמן הטיפול בכל הזמנת אונליין, באמצעות צמצום מגוון המוצרים. מדובר במהלך שהחל במרכזי ליקוט ההזמנות לאונליין והורחב לחנויות. בכך שעל המדף לא ימצא כל מגוון המוצרים מכל סוג, אלא את המוצרים המובילים ביותר במכר. כך יוכלו מלקטי המוצרים באונליין לסיים טיפול בכל הזמנה בפרק זמן קצר יותר והרשת תוכל לתת מענה ליותר קונים.
ברמי לוי, לא ניתן למצוא חלונות לאספקת הזמנות. זאת, כיוון שהרשת לא רואה באספקה בעוד שבועיים, הצעה רלבנטית לצרכנים המבקשים מענה מיידי. בכדי להרחיב את חלונות האספקה, הרשת המבצעת את שירות האונליין ממרכז לוגיסטי במודיעין וכן מ־18 חנויות ברחבי הארץ. היא תגדיל את פריסת האונליין בשבוע הקרוב ל־10 חנויות נוספות ואחרי החג בעוד 10 חנויות.
ברשת יוחננוף, שאינה פעילה בתחום האונליין, החלו בשירות פיק־אפ בכל סניפי הרשת בפריסה ארצית. במסגרת השירות, מבצעים הזמנה ומגיעים לאסוף אותה מהסניף. הלקוחות ידרשו להוריד את האפליקציה, להגדיר את הסניף הקרוב לביתם ולבצע הזמנה דרך סל הקניות. נציג הרשת יתקשר לגביית תשלום באשראי ותיאום קבלת ההזמנה עד לרכב. איתן יוחננוף, מנכ”ל ובעל השליטה בחברה מסר כי “השירות החדש נתפר בהתאם לצרכים של הציבור”. בנוסף, ברשת הכריזו על שעות לאזרחים הוותיקים ובשיתוף פעולה עם מספר רשויות, יפתחו חלק מהסניפים בשעות הבוקר לצרכנים בגילאי 60 ומעלה בהצגת תעודת זהות בלבד בכניסה.
תחת חרדה וללא מענה
המצב הנוכחי, בו מצויים האזרחים תחת האזהרה של ראש הממשלה להחמרת הסגר כבר מהיום, מייצרת חרדה מכך שלא ניתן יהיה לצאת לחנויות. הצהרות ראש הממשלה לפיהן לא יחסר מזון, לא נתמכות בפעולות שיש בהן להוריד את רמת החרדה של הציבור, או לחילופין, להציג מנגנון שיאפשר להוריד את העומסים הקיימים, באופן שיתן אפשרות לקבל הזמנות בפרק זמן סביר. בעוד כלל הציבור, יכול לסכן את בריאותו ולצאת לחנויות בהן התורים עברו מהקופות לרחבת הכניסה, האוכלוסייה המבוגרת נותרת ללא מענה.
במשרד לשוויון חברתי, טוענים כי המשרד הקים חפ”ק, המקשר בין קשישים למתנדבים שיערכו עבורם את הקניות. מהמשרד נמסר כי כל הפניות המגיעות למוקד האזרחים הותיקים, אשר נוגעות לנושא הקורונה, מועברות לחפ”ק ייעודי שמטפל ומרכז מערך מתנדבים ארצי. כך, כקשיש פונה ומבקש סיוע בקניות מזון ומוצרי פארם, נשלח אליו מתנדב ומקבל ממנו רשימת קניות של מוצרי מזון ותרופות, מוסר לו את כרטיס האשראי שלו והמתנדב עורך עבורו את הקניות. דובר במהלך חיובי בבסיסו, אך כזה המבוסס על פניה יזומה של האוכלוסיה וכן כזה המחייב מסירת כרטיס אשראי למתנדב, דבר שיכול לעורר חשדנות והימנעות מקבלת העזרה.
בהיעדר מענה מהרשתות הגדולות, מנסים יזמים קטנים יותר למלא את הריק. כך לדוגמא, עומס על הרשתות הגדולות, מקנה הזדמנות למיזמים קטנים יותר לצמוח. כך לדוגמא, מיזם Shopo של יוניליוור המבוסס פלטפורמה המאפשרת לסופרים ומרכולים שכונתיים לספק מכירה און ליין ומשלוחים מהירים לשכונות שמסביב. המיזם מאפשר אספקת משלוח ממכולת קרובה לבית הצרכן, כך שנמנע צוואר הבקבוק הקיים במרכז לוגיסיטי או מוקד טלפוני והמשלוח מגיע בטווח של שעות בודדות, לעומת מספר ימים ברשתות הגדולות. מנגד, למכולות אין מוצרי בשר, עוף ותוצרת טריה בהיקפים הקיימים ברשתות השיווק. במיזם 43 מרכולים שכונתיים ועוד 21 מרכולים צפויים להצטרף, כך שמדובר במענה חלקי מבחינה גאוגרפית.
חברה נוספת היא קוויק, שבבעלות החברה המרכזית למשקאות קוקה־קולה, סופר־פארם ויוניון־טק (זרוע ההשקעות של ג’ורג’ חורש), המפעילה שירות סופרמרקט אונליין, עם הבטחה למשלוח בתוך ארבע שעות, או איסוף עצמי בתוך שעה. גם בקוויק, התמלאו כל חלונות האספקה עד החג ואין כעת מענה ללקוחות נוספים.
אפשרות נוספת היא שת״פ בין wolt לחנויות הנוחות yellow של חברת פז, המאפשר הזמנת מוצרי צריכה שיגיעו באמצעות שליחי וולט עד פתח הבית, במשלוח מהיר או באיסוף עצמי.
בשלב ראשון, השירות ינתן בתל אביב, גבעתיים, רמת השרון הסביבה. בהמשך, בכוונת Wolt ו־yellow, להרחיב את המיזם לאיזורים נוספים. הסל כלול “מוצרי מכולת” שונים, בהם מוצרי חלב, גבינות, לחמים, פירות, ירקות, חטיפים, ממתקים, גלידות ומוצרי הגיינה. אבל מגוון המוצרים החלקי בחנויות הנוחות, לא יוכל לתת מענה מלא לכל המשפחות.
* * *
צמצום מגוון המוצרים בחנויות: היצרנים הקטנים בסכנה
החלטת שופרסל לצמצם את מגוון המוצרים באתר הזמנות האונליין ובחנויות הרשת, הינה כלי אפקטיבי למיקוד, החיוני בעיתות משבר מסוג זה. זינוקים של עשרות אחוזים בהיקפי המכירות, שחוות רשתות השיווק מתחילת החודש, מחייב היערכות מחודשת והתאמת הפעילות להרגלי הצריכה הנוכחיים.
התמקדות בפראטו של סל המוצרים, מאפשרת הן לסדרני הסחורה הפורקים ארגזי מוצרים למדפים והן למלקטי המוצרים להזמנות המקוונות, לא להשקיע זמן עודף בחיפוש שוקולד ספציפי עם אחוז מסויים של מוצקי קקאו שצרכן בחר או לאתר את הקמח לאפיית עוגיות בין עשרות סוגי הקמחים על המדף. צמצום המגוון מאפשר לליקוט להפוך מהיר הרבה יותר והערכות הן שזמן איסוף והשלמת הזמנה ירד בעקבות כך מכ־45 דקות לכ־35 דקות בממוצע לסל. מנגד, היעילות הזאת, חייבת להיות מוגבלת לזמן המשבר, כיוון שהיא טומנת בחובה סכנה ליצרנים הקטנים. באופן טבעי, כשמתמקדים בליבת הסל, יש יתרון לספקים הגדולים שמחזיקים בכל המגוון, על פני הקטנים, שמתמחים במוצרים ספציפיים ויחודיים.
כל עוד מדובר בתקופה של חודש או חודשיים, אולי יוכלו היצרנים הקטנים לשרוד. אלא שאם הנוהג יאומץ גם לימי השגרה, המחיר שישלמו החברות שעדיין לא התאוששו מהשפעות הרגולציה לסימון מזון מזיק מלפני 3 חודשים, עלול להיות גבוה מידי.