$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הצרכנים רוצים ג'אנק ומתעלמים ממזון בריא

הצמיחה הבולטת בצריכת מזון בישראל בשנה החולפת היתה של גלידות, חטיפים וקפה. הישראלים מעדיפים אריזה אישית ומוותרים על מותגי הרשתות, כך עולה מדו”ח סטורנקסט על שוק הצריכה בישראל ב־2019

נווית זומר 08:2512.02.20

הקטגוריה הצומחת ביותר בשוק הצריכה בישראל ב־2019 היא קפה אספרסו, צמיחתו של המותג הפרטי נבלמה והצרכן מעדיף מוצרים באריזה אישית. כך עולה מסיכום מגמות מרכזיות בשוק הצריכה בישראל ב־2019 של חברת סטורנקסט.

 

בשנה החולפת חל גידול של 35% במכירות אספרסו, שכפי הנראה גברו בגלל הקפסולות למכונות הקפה שהציפו את השוק. בקטגוריות שאינן מזון, מכירות תכשירי הכביסה זינקו ב־6.7%. גם קטגוריית מוצרי הנייר, מנייר טואלט ועד מוצרי נוחות כמו נייר סופג, רשמה עלייה של 7.3%.

 

 

 

הנתון הבולט ביותר הוא שלמרות המודעות הגדולה למזון בריא ורפורמת סימון המזון המזיק (שעדיין לא נכנסה לתוקפה בתקופת הדו"ח), חלק נכבד מהקטגוריות שרשמו צמיחה הן רוויות סוכר, או כאלה שלא נחשבות בריאות. בדו"ח מצוין ש"בתחום המזון והמשקאות הצמיחה הבולטת היא של גלידות, אלכוהול וחטיפים”: מכירות חטיפים מתוקים עלו ב־7.4%, גבינות מיוחדות ושמנות עלו ב־12.1%, עוגיות פרימיום צמחו ב־5.5% ומכירות השלגונים עלו ב־9.8%. עלייה במכירות נרשמה גם ברטבים וממרחים (3.1%), בירה ומשקאות חריפים (5%).

 

 

בתחום מזון הבריאות מציין הדו”ח את המזונות מועשרי החלבון. על פי הדו”ח הקטגוריה זינקה מ־200 מיליון שקל מכירות ב־2018, ל־290 מיליון שקל ב־2019 — עלייה של 39%. גם תחליפי החלב נכנסו לקטגוריה של צמיחה מהירה — 12% בשנה החולפת, אך לא על חשבון החלב המסורתי שהמכירות שלו גדלו השנה בערכים כספיים ב־2.3% בין היתר בגלל עליית מחירי המוצרים המפוקחים. בדו”ח מציינים ש"תחליפי החלב, מוצרים עשירים בחלבון ומוצרי פרימיום רשמו צמיחה גבוהה יותר מכלל שוק מוצרי הצריכה" אשר למשקות בכלל אלה רשמו צמיחה של 3.2%, כתוצאה מעליית מחירים, לעומת שנה קודמת.

 

אחת התופעות החדשות הבולטות בדו”ח היא הצמיחה של מוצרי מזון באריזה אישית שעלו בכ־6% לעומת שנה קודמת. בשוק מייחסים זאת לדרישות תזונה שונות של טבעונים, צמחונים או מתנזרים מגלוטן בתוך המשפחה, שקשה לענות עליהן במארז אחד שמתאים לכולם.

 

שוק המזון, שמהווה 70% מכל שוק מוצרי הצריכה לבית, רשם את קצב הצמיחה הנמוך ביותר — 2.3%, לעומת קטגוריית מוצרי הבית שרשמה עלייה של 4% או מוצרי טיפוח לפרט שרשמו צמיחה של 3.4%. מהנתונים עולה עוד כי המותג הפרטי שאמור היה לתת אלטרנטיבה זולה יותר לצרכן וצמח בתחילה בקצבים מהירים, האט משמעותית את קצב הצמיחה השנה, שעמד על 6.9% מכלל שוק מוצרי הצריכה לעומת 6.8% בשנה קודמת, זאת למרות מאמצי רמי לוי ושופרסל לקדם את המותג הפרטי שלהם.

 

הדו”ח מציין כי זו השנה השלישית ברציפות שבה נרשמת עלייה במחירים. מתוך עלייה של 2.7% במכירות (בערכים כספיים) של שוק מוצרי הצריכה ב־2019 1.1% מתוכם נבעו מעליות מחירים. מה שמלמד, שהדי המחאה החברתית שככו מזמן ומלחמתו של שר האוצר משה כחלון ביוקר המחיה ועליות המחירים לא צלחה, במיוחד לאור העובדה שהיבואנים נהנים מדולר ויורו שנחלשו עד 10% ועלויות היבוא שלהם הוזלו מבלי שהוזלה זו התגלגלה לצרכן וגרמה לירידת מחירים.

 

אשר ליצרנים, נתח השוק של היצרנים הגדולים קטן השנה ב־0.2% לעומת שנה קודמת: נתח השוק של שטראוס צמח ב־5.3%, תנובה עלתה ב־2.3%. נתח השוק של אסם צמח ב־1.8% ונתח השוק של יונילוור צמח רק ב־0.9%. שיאני הצמיחה היו וויליפוד יבואני מזון ומוצרי חלב שניצלו את המחסור בחמאה ונתח השוק שלהם זינק ב־32% ולימן שלייסל יבואני הממתקים, שרשמו עלייה של 12.1% לעומתם ירדו החברה המרכזית למשקאות, יצרנית קוקה קולה, שנתח השוק שלה ירד השנה ב־1.4% וסוגת שירדה ב־1.6%.

x