חברות המשקאות שילמו את מחיר ההתייקרויות
עוד לפני העלאת מחירי החלב המפוקחים, נתוני סטורנקסט מעידים כי מחירי המזון זינקו במאי. רק מכירות המשקאות, שהתייקרו בשיעור החד ביותר, ירדו ב־1.7%
גל עליות המחירים שהחל ביוני אשתקד הזניק את מדד המחירים של סטורנקסט בחודש מאי ב־1.9 נקודות, וב־1.3 נקודות בממוצע מתחילת השנה. למעט עלייה במדד שנרשמה בחודש פברואר האחרון שלאחריה ירד, הוא נמצא בשיאו מאז ינואר 2015.
- תפסו טרמפ על עליות המחירים: רשתות השיווק גזרו את הקופון מההתייקרויות
- כבר לא מתביישות להרוויח: חגיגת עליות המחירים תימשך לאחר הפסח
- בג"ץ הכריע: מחיריהם של מוצרי החלב יתייקרו ב-3.4%
העלייה החדה ביותר במדד המחירים נרשמה בשוק המשקאות, בשיעור של 2.6%. קוקה־קולה העלתה באוקטובר האחרון את מחירי מוצריה בשיעור של עד 3.2% זאת, ללא סיבה מובהקת של התייקרות חומר גלם מרכזי, כפי שאירע בתחום החלב או הנייר. מיד לאחריה, העלו גם טמפו ויפאורה את מחירי המשקאות בשיעור דומה.
הצרכנים, כפי שמצביעים הנתונים, הצביעו ברגליים. כך, המכירות של הקטגוריה עלו רק ב־0.8%, כך שלמעשה נרשמה מתחילת השנה ירידה ריאלית במכירות של 1.7%. בענף טענו כי הירידה נובעת מהתארכות החורף. אלא שבמאי מזג האוויר היה חם, ועדיין נרשמה ירידה חדה של 8.3% במכר הכמותי, המשקף את הכמות שנקנתה ולא את מחירה, של משקאות קלים.
הירידה במכירות המשקאות נרשמת כחצי שנה לפני כניסת תקנות סימון המזון המזיק שיחייבו סמלים אדומים על גבי המוצר וכן ציון מספר כפיות הסוכר שיש בו. המהלך, על פי הערכות, יוביל לפחות בשלב הראשוני להירתעות הצרכנים ממוצרים שיקבלו את הסימון, וביניהם משקאות עתירי הסוכר.
בתחום המזון עלה מדד המחירים ב־1.2 נקודות, וההשפעה השלילית על המכירות באה לידי ביטוי בכך שאלו עלו רק ב־2.2% מתחילת השנה, בדומה לשיעור הצמיחה הטבעי של האוכלוסיה, מה שמשקף קפאון מסוים במכירות.
עיתוי חג השבועות שהשנה חל בחודש יוני לעומת חודש מאי אשתקד, פגע בביצועי תנובה והחברה המרכזית (קוקה־קולה) בעלת טרה. מכירות תנובה ירדו במאי ב־4.4%, ירידה שצפויה להתאזן עם העלייה במכירות מוצרי החלב לקראת החג ביוני. מכירות החברה המרכזית ירדו ב־5 החודשים הראשונים השנה ב־3.3% ונתח השוק של החברה ירד ל־5.3% לעומת 5.6% בתקופה המקבילה אשתקד. ניתן להעריך כי הירידה בחברה המרכזית נבעה הן מהשפעת עיתוי שבועות על מכירות המחלבה והן בשל הירידה במכירות קטגוריית המשקאות.
מכירות חברת יפאורה ירדו ב־6.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. היחידה שהציגה נתונים הפוכים למגמה היא חברת טמפו, שמכירותיה
עלו דווקא ב־4.2% ונתח השוק שלה צמח ל־1.8%. החברה נהנית מכוחה בשוק הבירה, היין והמשקאות החריפים, קטגוריה שצמחה בחודש מאי ב־14.8% ומתחילת השנה השלימה צמיחה של 2.7%. הצמיחה הושגה בין היתר מהעלאת מחירים שביצעו טמפו והחברה המרכזית בסוף השנה שעברה.
על השפעת עליות המחירים על הרגלי הצריכה ניתן ללמוד גם מהנתונים לפיהם נתח השוק המצרפי של עשרת הספקים הגדולים ירד מתחילת השנה ל־54.3% מהשוק לעומת 55.3% אשתקד. נתח השוק של המותג הפרטי עלה ל־6.9% לעומת 6.5% בתקופה המקבילה.
את השפעת עליות המחירים ימשיכו הצרכנים לחוש היטב גם במחצית השנייה של השנה, שכן בשבוע שעבר נכנסה לתוקף העלאת מחירי מוצרי החלב שנמצאים תחת פיקוח מחירים ב־3.4%. במקביל, מבקשות המאפיות הגדולות לייקר את מחירי הלחם שבפיקוח.