טמפו: היבוא המקביל של בירה הייניקן שחק את הרווחיות ב-2018
הרווח הנקי של החברה ירד ב-2.7% ל-87.7 מיליון שקל; זאת, למרות עלייה של 5.1% במכירות ל-1.4 מיליארד שקל
ייבוא מקביל של בירה הייניקן, שמחירו נמוך מזה שנוהגת טמפו לגבות, אילץ את החברה להעמיק מבצעי הוזלות ללקוחותיה ושחק את הרווחיות, כך שהרווח הנקי שלה ירד ב-2.7% ב-2018 ל-87.7 מיליון שקל; זאת, למרות עלייה של 5.1% במכירות שהסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל. העלייה בתשומות הייצור ובמחיר הפלסטיק למיכלי המשקה, לא אפשרה לגידול במכירות לבוא לידי ביטוי בשורת הרווח הגולמי, שנותר על 545 מיליון שקל, כמו ב-2017.
- גל ההתייקרויות נמשך: גם טמפו מעלה מחירים
- קנס של 6.7 מיליון שקל לטמפו בשל אי עמידה ביעדי המיחזור
- אחרי טמפו: גם החברה המרכזית למשקאות מייקרת את הבירה
ניתן להעריך כי השחיקה ברווחיות עמדה בבסיס ההחלטה של טמפו ברבעון האחרון של 2018 להעלות את מחירי המשקאות הקלים והבירה ב-2.1% עד 4.2%. החברה הסבירה אז ללקוחותיה את ההחלטה להעלות מחירים בכך ש"היו לא מעט התייקרויות בשנים האחרונות בכל הנוגע לעלויות ייצור והפצה, ספגנו את ההתייקרויות ככל שיכולנו, ולצערנו אין ביכולתנו לספוג עוד".
טמפו פועלת בשוק המשקאות האלכוהוליים עם בירה הייניקן, מכבי, גולדסטאר ועוד, וכן עם משקאות חריפים מיובאים. בשוק המשקאות הלא אלכוהוליים פועלת החברה עם מותג פפסי, מיצים ומשקאות קלים תחת מותג ג'אמפ, מים מינרליים של סן בנדטו, משקאות אנרגיה XL ועוד. כמו כן פועלת החברה בשוק היין עם יקב ברקן.
המכירות של מגזר המשקאות האלכוהוליים, צמחו בשנת 2018 ב- 7% ל-553.7 מיליון שקל, ואולם שחיקת מחירי הבירה המהווה 59% ממכירות הקטגוריה, לצד גידול בהוצאות מכירה ושיווק כתוצאה מעליית שכר המינימום, הובילו לירידה של 8% ברווח התפעולי של התחום ל-111 מיליון שקל.
אלא שלמרות שחיקת המחירים, הרווחיות התפעולית של הקטגוריה (20% מהמכירות) גבוהה בשיעור ניכר מהרווחיות התפעולית של כלל החברה העומדת על כ-8% מהמכירות. זאת בעיקר מאחר שטמפו מייצרת את בירה הייניקן בישראל.
גם מכירות היין התאפיינו בעלייה של 4% במכירות שהסתכמו ב-187 מיליון שקל, אך העליה בהוצאות פגעה גם במגזר זה ברווח התפעולי שנשחק ב-18% ל-31.2 מיליון שקל. בתחום המשקאות הלא אלכוהוליים נרשמה ירידה של 5% ברווח התפעולי למרות עליה של 4% במכירות שהסתכמו ב- 662 מיליון שקל.