בלעדי לכלכליסט
משרד האוצר שוקל לקנות בחזרה את הרכבת הקלה בי־ם
אחרי 5 שנים שבהן מפעילה סיטיפס את הרכבת, באוצר סבורים שרכישת הפרויקט ממנה תשתלם למדינה בטווח הארוך בשל הארכת הקו הצפויה ודרישות כספיות גבוהות של ספקית הקרונות אלסטום. המחיר: פיצוי של עד 400 מיליון שקל לסיטיפס
בכירים במשרד האוצר החלו לבחון בשבוע האחרון את האפשרות לקנות בחזרה (Buy-Back) את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, כך נודע ל"כלכליסט".
מדובר ברכישה של הרכבת העירונית הראשונה והיחידה עד כה שהוקמה בישראל. הרכישה תתבצע תוך מימוש סעיף בחוזה שנחתם לפני כמה שנים בין משרדי האוצר והתחבורה ליזם, ולפיו המדינה תוכל לפדות את הזיכיון שניתן בזמנו לתקופה של 30 שנה תוך מתן פיצוי לבעלי האחזקות העיקריים. לפי המסתמן, הפיצוי יכול להיות מחושב על ידי הכפלת הרווח הנקי הידוע האחרון של הזכיין — כ־11.4 מיליון שקל לשנת 2015 — בתקופת הזיכיון שנותרה למימוש, בתוספת היוון מסוימת שתיקבע בזמן הרכישה בחזרה.
- בעקבות רכישת סיטיפס: קבוצת אשטרום הוכרזה כגוף ריכוזי
- תש"י מכרה 10% מהרכבת הקלה בירושלים תמורת 70 מיליון שקל
- הרכישה של סיטיפס הגדילה את רווחי אשטרום ל-43 מיליון שקל
ההפעלה הרשמית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים נרשמה בנובמבר 2011. לפיכך, אם המדינה תחליט לרכוש את הפרויקט בחזרה, עלות הפיצוי ליזמים עלולה לנוע בין 285 ל־400 מיליון שקל, שאותם ניתן לפרוס גם לתקופת החוזה שנשארה (25 שנה) וכאילו הרכבת מופעלת בידי הזכיין המקורי. בסביבת האוצר אומרים כי מדובר בסכום נמוך יחסית שלא אמור להכביד על אף סעיף תקציבי.
מי שמפעילה את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים היא חברת סיטיפס, שמורכבת מקבוצת הראל (20%), אשטרום (50%, ש־21% מתוכם על ידי אשטרום נכסים), והשאר על ידי קרן תשתיות ישראל (30%). לאחרונה דווח שתשתיות ישראל מכרה כ־10% מחלקה לקרנות הפנסיה של המורים ב־70 מיליון שקל. נושא זה עדיין ממתין לאישורים רגולטוריים של הממונה על הגבלים מחד ומשרדי האוצר והתחבורה מנגד.
הרעיון לרכוש את הפרויקט בחזרה נולד לנוכח העובדה שפרויקט הרכבת הנוכחי (הקו האדום, כ־14 ק"מ מפסגת זאב דרך מרכז העיר ועד להר הרצל) עומד בפני כמעט הכפלה של הקו עד לשכונת נווה יעקב ובית החולים הדסה, מה שיעמיד את האורך הכולל על כ־22 ק"מ. נכון להיום סיטיפס מפעילה 23 רכבות, והארכת הקו דורשת רכישה של עוד 30–40 קרונות חדשים עם מערכות הפעלה נלוות.
לספקית הקרונות הנוכחית אלסטום יש אפשרות חוזית לספק את שאר הקרונות הדרושים, אולם לפני כמה ימים המגעים לרכישתם בין אלסטום למשרדי האוצר והתחבורה נתקעו. באוצר אומרים כי או שאלסטום תקזז מהצעתה שעומדת על כ־370 מיליון יורו עשרות מיליונים, או שהמדינה תצא למכרז רכישה חדש. בענף התחבורה טוענים מנגד שאלסטום מסוגלת לשפר את הצעתה, כאשר יציאה למכרז תתקע את הארכת הקו בשנתיים. באוצר מאמינים שמפעיל חדש, שייבחר לאחר רכישת הפרויקט, כבר ימצא את הדרך לתפעל את הקו המוארך עם הקרונות החדשים בעלות נמוכה יותר. נימוק נוסף לרכישה של המדינה הוא ההתרחבות העתידית של הקו הירוק של הרכבת, לכן באוצר רוצים לצאת למכרז ולמצוא גוף שיפעיל את שני הקווים יחד.
גורמים ברכבת הקלה סירבו להתייחס לעניין הרכישה מחדש שמתוכננת באוצר. לעניין הקרונות אמרו כי "חבל שדווקא כאשר המו"מ נמצא בעיצומו, גורמים בעלי אינטרסים מנסים להכשילו תוך אדישות למחיר הכבד שהציבור צפוי לשלם. התוצאה החמורה של הליכה למכרז תהיה שהארכות הקו ייגררו לשנים ארוכות, עם התייקרות במאות רבות של מיליונים על חשבון משלם המיסים".