תוכנית התשתיות של ביידן תכלול מאות מיליארדי דולרים לבלימת משבר האקלים
הנשיא האמריקאי הציג אתמול תוכנית תשתיות חדשה ב-2 טריליון דולר. בתחום משבר האקלים היא כוללת בין השאר תמריצים ליצרני רכבים חשמליים, חשמול 20% מצי אוטובוסי בית הספר, חיבור תשתיות אנרגיה ירוקה לערים הגדולות וביטול הטבות מס לחברות דלקי מאובנים
תוכניות התשתיות החדשה בת 2 טריליון הדולרים של נשיא ארה"ב, ג'ורג' ביידן כוללת השקעה של מאות מיליארדי דולרים בתוכניות ופרויקטים לבלימת משבר האקלים והערכות אליו - ככל הנראה ההשקעה הירוקה הגדולה ביותר מסוגה בהיסטוריה של הממשל הפדרלי. "ארה"ב סוף סוף מתמודדת כאומה עם משבר האקלים", אמר בכיר בממשל ביידן לגרדיאן.
- התוכנית החדשה של ביידן: 2 טריליון דולר להשקעה בתשתיות - והעלאה של מס החברות
- ביידן מבטיח לחבר כל אמריקאי לאינטרנט מהיר בהשקעה של 100 מיליארד דולר
- התוכנית השאפתנית של ביידן: הקמת מערך טורבינות שיספק חשמל ל-10 מיליון בתים
המיקוד העיקרי של התוכנית, שמכונה The American Jobs Plan, הוא לבנות ולהרחיב את התשתיות הפיסיות של ארה"ב, כאשר גולת הכותרת היא שיפוץ כבישים באורך של 32 אלף ק"מ, שיקום 10 הגשרים בעלי החשיבות הכלכלית הגדולה ביותר במדינה ועוד 10,000 גשרים קטנים יותר, הוצאת צינורות העופרת ממערך אספקת המים הלאומי ושורת פרויקטים שנועדו ליצור מיליוני משרות ולחזק את התחרותיות של ארה"ב.
המימון של הפרויקטים השונים יתבצע באמצעות תקציבים ממשלתיים והטבות מס. "זה לא דומה לשום דבר שראינו או עשינו מאז שבנינו את מערכת הכבישים המהירים ומירוץ החלל לפני עשורים", אמר ביידן כשהציג אתמול את התוכנית. "מדובר בהשקעה האמריקאית הגדולה ביותר ביצירת משרות מאז מלחמת העולם השנייה".
הקמת "חיל אקלים אזרחי"
משבר האקלים הוא חלק אינטגרלי מהתוכנית, שמשולב היטב בחלקיה השונים. בהתאם, התוכנית מגדירה פרויקטים ומיזמים שיאיצו את המאבק במשבר האקלים ואת המוכנות להשפעותיו, שכבר מורגשות היטב. אלו כוללים בניית רשת ארצית של חצי מיליון תחנות טעינה לרכבים חשמליים עד 2030, תמריצים בסך של 174 מיליארד דולר ליצרני רכבים חשמליים וסוללות לרכבים אלו, וחשמול 20% מצי אוטבוסי בית הספר במדינה.
כן מקצה התוכנית 100 מיליארד דולר לעדכון ושדרוג רשת החשמל על מנת להפוך אותה לאמינה יותר ולחבר תשתיות אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח לערים הגדולות, 46 מיליארד דולר לבניית יכולות בתחום ייצור האנרגיה המתחדשת, 46 מיליארד דולר לרכישות רכבים חשמליים לסוכניות פדרליות, ו-35 מיליארד דולר לפיתוח טכנולוגיית אקלים.
16 מיליארד דולר מוקצים להכשרת עובדים בתעשיית דלקי המאובנים לעבודה בתחומים חדשים, כמו סתימת דליפות בבארות נפט מושבתות או סגירת מכרות פחם שאינם בשימוש, ו-10 מיליארד דולר מיועדים להקמת "חיל אקלים אזרחי". עוד מציעה התוכנית לקבוע תקן אנרגיה ירוקה פדרלי, שיקבע סף מינימום למקורות אנרגיה מתחדשת ברשת החשמל בארה"ב.
בצד המוכנות לאקלים, מקצה התוכנית 50 מיליארד דולר להכנת תשתיות להתמודדות עם אסונות, שמיועדים להפוך כבישים, גשרים ושדות תעופה לחסינים להשפעות משבר האקלים כמו סערות, שיטפונות ושריפות ענק.
מאות מיליארדי דולרים שמוקצים לתחומים כמו רכבות, תחבורה ציבורית, ונמלי ים ואוויר כוללים גם הם בנייה מחדש והקמת תשתיות חסינות לאסון בכטריליון דולר שיועדו לתחום הבנייה נועדו, בין השאר, להפוך בנייני מגורים ומשרדים לחסכוניים באנרגיה ולמודרניזציה של רשת החשמל במטרה לתמוך במקורות אנרגיה דלי-פחמן.
ביטול הטבות מס לחברות דלקי מאובנים
מנגד, ביידן מתעתד לממן את התוכנית בין השאר באמצעות ביטול הטבות מס מהן נהנות חברות דלקי מאובנים. עם זאת, מרבית התקציב לתוכנית יגיע מהעלאת מס החברה מ-21% ל-28%, והעלאת המסים על תאגידים בינלאומיים שרושמים את רווחיהם בחו"ל באמצעות העלאת רף המס המינמלי על רווחים בחו"ל וביטול הטבות שונות.
"התוכנית תוביל להתקדמות מהפכנוית במאמצינו להתמודד עם משבר האקלים באמצעות משרות אמריקאיות וחדשנות אמריקאית", אמר ביידן. "אני אגן על הקהילות שלנו ממיליארדי דולרים בנזקים מסערות שיטפונות, שריפות ובצורות. נהפוך את התשתיות שלנו לבטוחות וחסינות יותר, וניצור הזדמנויות מדהימות בעבר עובדים וחקלאים אמריקאים בעתיד של אנרגיה נקייה".
ג'וליו פרידמן, ששימש כיועץ אקלים ואנרגיה בממשל אובמה, אמר לגרדיאן: "יש הרבה מה לאהוב בתוכנית הזו, היא מעולה בכמעט כל מובן. זו מחויבות דורית שאפשר רק להריע לה. 2 טריליון דולר הם חצי מתג המחיר של מלחמת העולם השנייה, קנה המידה של התוכנית גדול יותר מהניו דיל, גדול הרבה יותר מתוכנית מרשל – ובצדק. זה הדבר הכי קשה שאי-פעם עשינו".