האגדה שהתנפצה: הסינים כבר לא הכי טובים במתמטיקה
אחרי שנחשבו במשך שנים למעצמה מספר 1 בעולם במתמטיקה, הסינים התחילו לזייף ולהידרדר בתוצאות. האשמים: משרד החינוך, בתי הספר וההורים. השנה הם הפסידו לארה"ב באליפות המתמטיקה, ובכלל - בדירוג האישי ניצח הישראלי ליאור הדסי
- עובדים שעות מטורפות בהייטק? נינטנדו מוכיחה ששמונה זה מספיק
- #גם אני ארנב אורז
- לסין חסרים חצי מיליון מורים לאנגלית וכל זר יתאים
ישראל השתתפה השנה בפעם הראשונה בתחרות הנקראת ”מאסטר המתמטיקה והמדעים של רומניה“ ורשמה הישגים טובים למדי: תלמיד ישראלי, ליאור הדסי מהוד השרון, צבר את הציון האישי הגבוה ביותר בתחרות והנבחרת הישראלית כולה דורגה שלישית, אחרי המנצחת ארה“ב ודרום קוריאה וסרביה שהתחלקו במקום השני עם אותו מספר נקודות. על אף ההישגים, אף גוף תקשורת ישראלי לא דיווח על התחרות.
בניגוד לאפתיה העולמית, בסין זכתה תחרות המתמטיקה הרומנית השולית לכאורה לתשומת לב שלא היתה מביישת גמר טורניר ספורט יוקרתי. בסינה וויבו, הגרסה הסינית לטוויטר, נרשמו עד עתה מעל 140 מיליון צפיות בציוצים ומאמרים שעסקו באליפות. ממש כאילו מדובר במונדיאל, הציעו אתרי החדשות הסינים ניתוחים מפורטים, פרשנויות וראיונות שבמרכזם כישלון הנבחרת הסינית הצעירה בתחרות.
הסינים דורגו במקום ה-6 באליפות מתוך 25 נבחרות , הדירוג הנמוך ביותר שלהם מזה שנים, כשאף אחד מחברי הנבחרת הסינית לא זכה במדליית זהב. למעשה הנציג הבכיר ביותר של סין דורג, אבוי לבושה, רק במקום ה-15. לא פחות מטריד עבור הטוקבקיסטים הסינים היה כי ארה“ב, היריבה במלחמת הסחר המתנהלת בימים אלו והמתחרה בקרב על הדומיננטיות העולמית, היתה זו שעקפה את סין.
הבריטים העתיקו את השיטה
הסינים נחשבים כבר שנים לאימפריה של מתמטיקה בעיני העולם וגם בעיני עצמם. במבחני פיז“ה (PISA) הבינלאומיים, המודדים את המיומנויות של תלמידי בית ספר בני 15, דורגו הילדים מהעיר שנחאי במקום הראשון בעולם במתמטיקה ב-2009 ו-2012. בזכות ההצלחה הסינית בבחינות, החליט משרד החינוך הבריטי לייבא את שיטת לימוד המתמטיקה של שנחאי. עד היום אימצו את השיטה 5,000 בתי ספר אנגלים בהשקעה שהגיעה כבר ל-74 מיליון פאונד.
בריטניה דורגה בבחינה ב-2012 רק במקום ה-26 וקיוותה לשפר את מצבה על ידי חיקוי ההצלחה הסינית. אחד העקרונות המפורסמים של שיטת שנחאי הוא התמקדות בלימוד מושג מתמטי אחד לעומק בכל שיעור, כשהכיתה מתקדמת הלאה בחומר רק אחרי שכל הילדים הפנימו את העיקרון. בינתיים המחקרים בבריטניה לא מצאו שיפור משמעותי בתוצאות הילדים מאז אימוץ השיטה הסינית.
ההצלחה הסינית במתמטיקה המשיכה גם לתחרויות בינלאומיות. הנבחרת הסינית זכתה פעמיים בתחרות המאסטר הרומנית היוקרתית, ב-2009 ו-2012. בטורניר מקביל לנוער, אולימפיאדת המתמטיקה הבינלאומית, שנערך מידי שנה במדינה אחרת, זכתה סין בשמונה מתוך עשרת התארים שחולקו בשנים 2005 עד 2014. אף שהאולימפידה למתמטיקה מוכרת יותר, תחרות המאסטר הרומנית נחשבת למאתגרת ואינטנסיבית יותר.
אלא שבשנים האחרונות נקלעה סין למשבר חישובי. במבחני פיז“ה של 2015 סין יוצגה לא רק על ידי ילדי שנחאי כמו בעבר, אלא גם על ידי ילדים מבייג‘ינג והמחוזות גואנגדונג וג‘יאנגסו. התוצאה היתה הידרדרות מהמקום הראשון עד למקום ה-6, כשאפילו יפן עוקפת את סין. לשם השוואה, ישראל דורגה הרחק מאחור במקום ה-39 במתמטיקה.
אפילו בתחרויות בינלאומיות למתמטיקה הילדים הסינים כבר לא מככבים כמו פעם. באולימפיאדת המתמטיקה לא הצליחו הסינים לזכות מאז 2015, כשארה“ב קטפה שלושה מארבעת התארים מאז. הכישלון הנוכחי בתחרות ברומניה מגיע דווקא בימים בהם הקהל הסיני מחפש סיבות לגאווה לאומית לאור מלחמת הסחר וההאטה הכלכלית. ההפסד שלח את הטוקבקיסטים הסינים המתוסכלים מהפגיעה במוניטין הלאומי למתקפה על משרד החינוך..
משרד החינוך הסיני מואשם בכך שדיכא את המסורת התוססת של תחרויות מתמטיקה במדינה. בעבר שלחו הורים רבים את ילדיהם לחוגי מתמטיקה אחרי שעות הלימודים, כהכנה לתחרויות מקומיות. הישגים טובים בתחרויות המקומיות נחשבו לכרטיס כניסה לבתי הספר התיכונים היוקרתיים, שהמאבק על הקבלה אליהם עז. אך במשרד החינוך הסיני הזדעזעו מסכומי הכסף שמוציאים ההורים על החוגים ומתוספת הלחץ האקדמי על הילדים הסינים, שגם ככה טובעים בלימודים. משרד החינוך הודיע כי בתי הספר לא יוכלו להתחשב בהישגים בתחרויות בשקלול הקבלה, מה שהפחית את העניין של ההורים הסינים בעידוד הילדים להתחרות.
צ‘ו ג‘נחואה, מאמן הנבחרת הסינית, ניסה להסביר בראיון את ההישג המפוקפק. בשלב התירוצים טען המאמן כי סין לא שלחה את הנבחרת החזקה ביותר שלה לרומניה, אלא רק נבחרת אזורית שהורכבה כולה מנערים משנחאי. עם זאת, המאמן צ‘ו הודה כי בעוד רמת המתמטיקה בסין ירדה בשנים האחרונות, מדינות אחרות המשיכו להתקדם. נחמה מסוימת עבור הגולשים הסינים היתה בכך שחלק מכוכבי הנבחרת האמריקאית כולל המאמן הם ממוצא סיני.
הכל בגלל הגרפים
מי שנשלח להרגיע מעט את הסינים מהמבוכה הלאומית היה רודי גולוגאן, נשיא החברה הרומנית למדעי המתמטיקה, הארגון המוביל את התחרות ברומניה. בראיון לסוכנות הידיעות הסינית שינחואה, החמיא גולוגאן לסינים והגדיר אותם כמובילים העולמיים במתמטיקה. התחרות בבוקרשט כוללת שש בעיות מתמטיות איתן צריכים להתמודד המתחרים. כל חברי הנבחרת הסינית כשלו בפתרון בעיה מספר 3 העוסקת בגרפים, אך בשאר הבעיות הנבחרת הסינית דווקא הצטיינה. ”זה נובע מחוסר ידע בתיאורית הגרפים או פשוט מיום רע“, אמר גולוגאן.
לצד המאוכזבים מההפסד, חלק מהתגובות הסיניות הדהדו שינוי שעוברת סין לאט לאט ממסורת של לימודים סיזיפיים ומפרכים המדגישים תוצאות ליותר פתיחות והתמקדות ברגשות התלמיד. חלק מהגולשים ביקרו דווקא את ההורים בסין על הגישה הנוקשה והאוטוריטרית שלהם לחינוך. אחרים הפנו את האשמות לבתי הספר שמתייחסים אל התלמידים כמו אל ”תרנגולות בכלוב“. ”רק לימוד מתוך עניין יכול לטפח כישרונות“, כתב אחד הגולשים. ”הסינים רוצים להיות ראשונים בהכל אבל זו תפיסה שגויה. כשהם לא מגיעים למקום הראשון הם מתרגזים, אבל מה זה בעצם אומר אם אנחנו לא הראשונים בתחרות?“, תהה גולש אחר. שינוי הגישה הזה אולי לא תורם לתוצאות הלאומיות, אבל יכול להועיל לבריאות הנפשית של הילדים וזה לא פחות חשוב.