דידי בחרה במלחמה עם עליבאבא וטנסנט
אפליקציית הזמנת הנסיעות הסינית מגוונת פעילות אחרי שנה קשה. במקום להתרחב בנישה שלה, היא השיקה מוצרים פיננסיים ותתחרה בענקיות המקומיות
- דיווח: דידי צ'ושינג הפסידה 585 מיליון דולר בינואר-יוני
- פרשת הנהג הרוצח: כלי תקשורת בסין קוראים להגביל חברות שיתוף נסיעות
- סין: נהג של דידי צ'ושינג אנס ורצח נוסעת
יש לה הרבה סיבות טובות לעשות זאת, אבל מומחים חוששים שגם שם תתקשה החברה לייצר רווחים משמעותיים.
הכניסה לתחומי הפעילות הללו מגיעה בתום שנה קשה במיוחד. שני מקרים שבהם נהגים שעבדו עם האפליקציה של דידי רצחו נוסעות, במאי ובאוגוסט, עוררו על החברה הפופולרית לרוב בסין, זעם ציבורי רחב היקף. כתוצאה, נכנסו בתחילת השנה לתוקף תקנות חדשות שיכולות להביא לצמצום צי הרכבים שלה. לכך יש להוסיף כשלים עסקיים, כמו ההפסדים המתמשכים והמכה שספגה בעקבות קריסת מפעילת שירות השכרת האופניים ofo, שבה היתה משקיעה מרכזית.
בהיבט רחב יותר, דידי מתמודדת עם בעיות שמהן סובלים שירותי הזמנת נסיעות אחרים בעולם, ובראשם מאבקים מצד נהגים לקבל הכרה כעובדים מן השורה ובעקבות כך תנאי עבודה משופרים. בעיה נוספת היא נטל רגולטורי גדל והולך, ככל שיותר מדינות ורשויות מבינות את הנזק שפריסה רחבה ובלתי־מבוקרת של שירותים מעין אלו גורמת לחברה ולתשתית העירונית.
ואולם, הנישה הכלכלית שבחרה לה דידי צפויה להיות מורכבת במיוחד, שכן היא מכניסה את החברה לתחרות ישירה עם ענקיות מקומיות, מבוססות הרבה יותר ובעיקר רווחיות, כמו עליבאבא וטנסנט.
תציע ביטוחי בריאות ורכב
הקלף המנצח שדידי בטוחה שיש לה לצורך התמודדות זו? שימוש במאגר המידע העצום על משתמשיה כדי להקיש על ההכנסה שלהם על סמך דפוסי השימוש בשירות הזמנת הנסיעות. לדברי החברה, השירותים הפיננסיים שפיתחה מותאמים לעידן כלכלי חדש של תעסוקה גמישה. חלקם, כמו ביטוח רפואי, צפויים להנמיך את רף הכניסה לעובדי כלכלת החלטורה.
"השאלה שכולם שואלים היא, האם זה ניסיון של דידי להיכנס לתחום פעילות חדש אחרי שנה של הפסדים", אמר ל"פייננשל טיימס" פרופ' צֶ'ן לִין מבית הספר הבינלאומי לעסקים סין־אירופה בשנגחאי. "חלק מהמוצרים, כמו ביטוח רכב, נמצאים במגרש של דידי. אבל צריך לראות האם דידי תוכל להרוויח מביטוח".
המהלך של דידי בולט במיוחד, כי הוא חורג מאוד מתחום הפעילות הטבעי שלה, אבל שחקניות אחרות בתחום מנסות כבר שנים להפחית את התלות בשירותי הזמנת נסיעות. אובר, הגדולה שבהן, השיקה שירות משלוחי מזון ומשקיעה משאבים ניכרים בפיתוח מכונית אוטונומית. כאן בישראל, גט החלה בשנים האחרונות להציע שירותי משלוחים מהירים או שירות לאיסוף ואספקת חבילות מסניף הדואר.
הסיבות לכך מגוונות. ההיבט העסקי הוא אחד מהן. אובר עדיין לא מצליחה לייצר רווח ומפסידה סכומים גדולים על סבסוד הנסיעות. אבל סיבה חשובה יותר היא סימנים שהולכים ומתרבים לכך שהצמיחה המסחררת של שוק הזמנת הנסיעות עלולה להיעצר בחריקת בלמים. יותר ויותר רשויות ומשתמשים מבינים את הנזק שגורם השימוש הנרחב בשירותים אלו. החל מפגיעה בנהגים ועד החרפת עומסי התנועה, ומתחילים להגיב בהתאם. השירותים אמנם לא צפויים להיעלם, אבל ברור לכל, שמי שרוצה לשרוד ולשגשג לאורך זמן - חייבת לעבור נתיב.