סרברוס בהצעה לאליטליה: "נרכוש אותה בשלמותה"
קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית סבורה כי תוכל להפוך את החברה לתחרותית. לופטהנזה ואיזיג'ט הגישו הצעות לרכישת נתחים מאליטליה
קרן סרברוס עשויה לחלץ את חברת התעופה אליטליה ולאפשר לה לשמור על עצמאותה - כך על פי דיווח ב"פייננשל טיימס" מפי גורמים המקורבים לנושא.
- אחרי הכישלון באליטליה, חברת התעופה אתיחאד מסתבכת גם באייר ברלין
- באבו דאבי עוד לא מעכלים את הקריסה של אליטליה
- אליטליה שוב פושטת רגל - לאחר שהעובדים דחו תוכנית הקיצוצים
המהלך של קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית מגיע שבוע לאחר שאיזיג'ט ולופטהנזה הגישו הצעות רכש עבור חלקים מאליטליה. נכון לתאריך היעד שנקבע ל־16 באוקטובר קיבלה אליטליה שבע הצעות רכש. לופטהנזה אמרה כי היא מקווה לכונן "אליטליה חדשה", אבל הביע עניין רק בחלקים מהחברה, ובדומה גם איזיג'ט. ריאנאייר הגישה הצעה, אך משכה אותה כעבור זמן קצר.
מאז נכנסה להליך פשיטת רגל בחודש מאי האחרון, אליטליה מנוהלת בידי שלושה מפקחים שמונו על ידי הממשלה, זאת נוסף על הלוואת גישור בגובה 900 מיליון יורו שהזרימה הממשלה, כדי לאפשר לה להמשיך ולפעול עד ספטמבר 2018.
סרברוס שבסיסה בניו יורק בחרה שלא להגיש הצעת רכש משלה, שכן להערכתה תנאי המכרז הציבורי מגבילים מדי. בה בעת, החברה מסרה לאליטליה כי היא עדיין מעוניינת לרכוש אותה, אם קיימת אפשרות לביצוע הליך מקיף של הבראה עבור החברה, כך על פי הגורמים המקורבים לשיחות.
סרברוס מסרה כי תהיה מוכנה להשקיע סכומים שינועו בין 100 מיליון יורו ל־400 מיליון יורו על פי דיווחים, על מנת לקבל את השליטה על אליטליה. תוכניתה גם קוראת לממשלת איטליה לשמור על הנתח שלה בחברה.
אין זו הפעם הראשונה שסרברוס מתעניינת בחילוץ חברת תעופה. לפני למעלה מעשור היא קיימה הליך הבראה עבור אייר קנדה. על פי גורמים המקורבים לשיחות, סרברוס סבורה כי תוכל להפוך את אליטליה לחברה "בת־קיימא, תחרותית ועצמאית", באמצעות הצעתה. "לא מדובר כאן ברכישת נכסים מסוימים של החברה, לא רק מטוסים או נתיבים מסויימים, כי אם שימור העסקים כחטיבה אחת, כחברת התעופה הלאומית של איטליה", אמר אחד המקורבים.
אליטליה דחתה את הכרעתה בהצעות הרכש הרשמיות עד אפריל הבא, זאת בעקבות שרשרת משברים בעולם התעופה האירופי ובכלל זה ביטולי אלפי טיסות בריאנאייר, התרסקות מונארך איירליינס והתפרקות אייר ברלין. עוד לפני כן צפויות בחירות כלליות באיטליה, ככל הנראה בחודש מרץ, שבהן עשוי עתידה של אליטליה לתפוס מקום מרכזי.
החברה נקלעה למשבר על רקע הוצאות תפעוליות גבוהות ותחרות עזה מחברות הלואו־קוסט בנתיביה הקצרים והבינוניים. המשקיע האחרון שהזרים אליה משאבים ונכווה היה חברת התעופה איתיחד של איחוד האמירויות שרכשה נתח של 49% מאליטליה ב־2014, השקעה שנמחקה כעבור שלוש שנים.