אליטליה שוב פושטת רגל - לאחר שהעובדים דחו תוכנית הקיצוצים
לפי החוק האיטלקי, הממשלה תצטרך לספק מימון זמני שיבטיח את המשך הפעילות, ולמנות נאמנים שיציגו תוכנית להבראת החברה או יכריזו על פירוקה
חברת התעופה האיטלקית אליטליה החל בהליכי פשיטת הרגל, זו הפעם השנייה בתוך עשור, לאחר שהעובדים דחו את ההצעה לפיטורים וקיצוצים נוספים אחרים כחלק מתוכנית מימון מחדש בשווי 2 מיליארד יורו (2.2 מיליארד דולר), שנועדה להציל את החברה שסובלת ממחסור במזומנים.
- התאחדות סוכני הנסיעות: "למשבר באליטליה אין השפעה מיידית על מערך הטיסות"
- אליטליה במסלול התרסקות; העובדים דחו את תוכנית החילוץ
- תוכנית: אליטליה תתפצל לשתי חברות - אחת לטיסות סדירות ואחת לטיסות לואו-קוסט
בעלי המניות הצביעו פה אחד בעד כניסה להליך מיוחד של פשיטת רגל, כך על פי הודעה שפרסמה החברה בתום הפגישה היום (ג'). לפי החוק האיטלקי, הממשלה תצטרך לספק מימון זמני שיבטיח את המשך הפעילות, ולמנות נאמנים שיציגו בתוך 180 ימים תוכנית להבראת החברה - או יכריזו על פירוקה.
המהלך מצביע על כך שהדירקטוריון "מודע למצב החמור מבחינה כלכלית ופיננסית בחברה", נכתב עוד בהצהרה. הנאמנים ישתלטו על העסק ויציגו אסטרטגיה חדשה, שעשויה לכלול מכירת נכסים, הפחתת פעילות ופיטורי עובדים, שמטרתה לשמור על החברה במצב כלכלי שיאפשר לה לפעול שנתיים נוספות. ואולם אם המהפך לא יוכל לצאת לפועל, הנאמנים ייאלצו להכריז על פירוק.
בשבוע שעבר הודיעה החברה, שבעלי המניות העיקריים שלה כוללים את אתיחאד מאבו דאבי ובנקים איטלקיים, כי מיצתה את כל הדרכים שיאפשרו לה לשמור על נזילות, זאת לאחר שהעובדים דחו את התוכנית שכללה, בין השאר, קיצוצים של 1,600 משרות. אליטליה, המעסיקה 12,500 עובדים עוד לא הצליחה להתאושש לגמרי מפשיטת הרגל הקודמת שלה ב-2008.
שר האוצר האיטלקי פייר קרל פדואן אמר בשבוע שעבר כי הממשלה לא מתכוונת להזרים מימון לחברה. "אליטליה היא חברה פרטית, והגורל שלה תלוי בבעלי המניות וההנהלה", אמר למחוקקים ביום חמישי.
הקשיים של השנים האחרונות באים גם לידי ביטוי בצמצום נתח השוק של החברה באיטליה ל-18% ב-2015 מ-23% ב-2007. ריאנאייר, חברת הטיסות המוזלות הגדולה ביותר באירופה, היא כעת החברה המובילה באיטליה עם נתח שוק של 23%, עלייה מ-12% לפני עשור.
אליטליה דיווחה על הפסד של 199 מיליון יורו ב-2015. החברה הפסידה קרוב ל-3 מיליארד יורו מאז נחלצה מפשיטת הרגל הקודמת ב-2009.
חברת הדגל האיטלקית רשמה רווח שנתי פעמים מועטות בלבד ב-70 שנה שבהן היא קיימת, וכעת ההפסד שלה מוערך בכלמעלה מחצי מיליון יורו ליום.