$
תעשייה ופיננסים

FT

"חברות הלבשה ומזון כמעט מתחננות שאמזון תקנה אותן"

מאז שענקית הקמעונאות המקוונת רכשה את רשת הול פודס מרקט, בנקאים מדווחים על זינוק בפניות של חברות מתחומי ההלבשה, המזון וחנויות הנוחות שמשתוקקות לעלות בחכתו של ג'ף בזוס. "כולן מייחלות לעידן אמזוני חדש"

ג'יימס פונטנלה־קאהן, אנה ניקולאו ואן־סילבן צ'סאני, FT 08:3806.09.17

ההודעה על רכישת הול פודס מרקט בידי אמזון בחודש יוני הלחיצה רבים בעולם הקמעונאות, אבל הדיווחים על אופן הירקמות העסקה נתנה להם תקווה. תקווה כי אולי הם הבאים בתור.

 

 

בנקאים מדווחים על זינוק בבקשות של לקוחות ממגזר הקמעונאות, המבקשים מהם לפנות לאמזון כדי לבחון אם תהיה מעוניינת לרכוש אותם גם. במקביל, משקיעים, אנליסטים וחברות יעוץ מנסים לנחש איזו קמעונאית תהיה הבאה לעלות בחכה של מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס, עכשיו כאשר מלך הקמעונאות המקוונת בארה"ב החל להביע עניין בחנויות פיזיות. הפניות הללו לבנקאים המתמחים במיזוגים ורכישות עלו הילוך בקיץ האחרון, כך על פי יותר מחמישה יועצים שקיבלו פניות כאלה מלקוחות בתחומי ההלבשה, המזון וחנויות הנוחות.

 

   צילום: בלומברג

 

"אמזון נמצאת במרכז השיח", אמר בנקאי בכיר בתחום הצרכנות והקמעונאות בניו יורק, שביקש לשמור על עילום שם. בעוד הרעיון של פניה לרוכש פוטנציאלי אחד אינו קונבנציונלי, המהלך הוכיח את עצמו במקרה של הול פודס. בכירי החברה, תחת לחץ שהופעל עליהם מצד משקיעים אקטיביסטים, פנו לאמזון בעקבות דיווח חדשותי לפיו הקמעונאית המקוונת שוקלת לרכוש את החברה. ג'ון מאקי, מנכ"ל הול פודס, תיאר את החודשים שהובילו להצעת הרכש בגובה 13.7 מיליארד דולר, כ"רומן מסחרר חושים".

 

"כל חברות הקמעונאות הנואשות הללו חושבות שבזוס יפתור להן את הבעיות", ציין בנקאי נוסף. "כולן מייחלות לעידן 'אמזוני' חדש של קמעונאות שבו הן יהיו חברי המועדון שלו".

 

לפני רכישת הול פודס, ההימורים הפיננסיים של אמזון היו צנועים יותר. ענקית המסחר המקוון שבסיסה בסיאטל ביצעה כ־130 רכישות או השקעות מאז היווסדה ב־1995 במגוון רחב של תעשיות, החל בספרים ומוסיקה וכלה במחשוב ענן. הרכישה הגדולה ביותר שלה עד לשנה הנוכחית היתה Twitch — אתר שבו מיליוני מבקרים קבועים צופים באנשים משחקים במשחקי וידאו — בסכום של 970 מיליון דולר ב־2014. אנליסטים מנסים לחזות כעת אילו חברות יהיו הבאות לדגדג את סקרנותו של בזוס.

 

ארון טרנר, אנליסט בוודבוש סקיוריטיז, סבור כי אמזון עשויה לרכוש את GrubHub, סטארט־אפ משלוחי מזון אמריקאי, כמהלך הבא ביצירת "שחקן דומיננטי בתחום משלוחי המזון ממסעדות".

 

"עסקה כזו אינה מסתמנת בקרוב", ציין, "אבל ברור שאמזון ממוקדת במזון, במיוחד מזון טרי". לדבריו, אמזון עשויה לרכוש את החברה בסכום של כ־4.5 מיליארד דולר, בהינתן רשת של 50 אלף מסעדות וכמעט 9 מיליון סועדים פעילים המשתמשים בשירותיה. אנליסטים אחרים ציינו כיעדי רכישה פוטנציאליים את טארגט או Bed Bath & Beyond העשויות להועיל לאמזון בהקמת רשת חנויות פיזיות.

 

כן עלו שמותיהן של רשתות יוקרתיות יותר כמו נורדסטרום, וורבי פארקר או לוא'ס. כך על פי ג'ף גלוק, אנליסט בפורסקוור, החוקר דפוסי ביקורים בחנויות. לדבריו, הסבירות כי לקוחות נורדסטרום יבקרו בהול פודס גדולה פי שניים לעומת צרכנים אחרים. וורבי פארקר, קמעונאית המשקפיים האופנתית, תאפשר לדבריו להיכנס לנישה הנחשקת של צרכני דור המילניום.

 

העניין הגובר באמזון מגיע על רקע הקושי של חברות קמעונאות מסורתיות להתמודד עם השינויים המטלטלים בהרגלי הצריכה. המכירות בחנויות הכלבו האמריקאיות צנחו ב־18% מאז 2010, כך על פי נתוני בנק אוף אמריקה. על פי תחזית חברת היעוץ PwC, שטחי מסחר בשטח כולל של כ־8 מיליון מ"ר לפחות, צפויים להיסגר השנה.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x