לנסות לעבוד כמו צ'לסי. שנייה לפני הפנייה לדימונה
היועצת הארגונית של מכבי באר שבע ממשיכה לחשוף איך מתמודדים במועדון עם תשתיות רעועות, חובות מפתיעים ורצון עז, פנימי, לעבוד כמו שצריך. הפעם: תוכנית עבודה למחלקת הנוער; כתבה שנייה בסדרה
מתקן טאובל בבאר שבע מתקיים נמצא בקצה הצפון מזרחי של העיר, שנייה לפני הפנייה לדימונה. לילדים קשה להגיע אליו לבד. במתקן יש מגרש אחד בלבד. מגרש נוסף נמצא קילומטרים משם ב"נווה נוי". בטאובל מתאמנים בית הספר לכדורגל וקבוצות הילדים והנערים. בנווה נוי מתאמנים הנוער והבוגרים. המשחקים של הבוגרים בווסרמיל. עד שיהרסו אותו. קשה לנהל מועדון שמתפרס על פני שלושה מתקנים. בעוד שרוב האימונים מתקיימים בטאובל, מכונות הכביסה הן בנווה נוי. למועדון יש איש אחזקה אחד ומזכירה אחת בחצי משרה. הראשון מסתובב בין המתקנים. המזכירה עובדת בשעות הערב מטאובל. על הדשא כמה קבוצות. בפינה אחת ילדים של בית הספר לכדורגל, בפינה אחרת ילדים ב'. בשלב מסוים הקבוצות מתחלפות. נערים ג' עולים להבחן. ככה נראה הספורט בבסיס הפירמידה בישראל.
מאמן ואגדה
מנהל בית הספר לכדורגל הוא בועז מאור. אגדה בעיר. הוא היה המורה לספורט של שחקנים מקומיים שהם אגדה בעצמם. סתיו אלימלך, קפטן של הפועל באר שבע עד לא מזמן, והיום מאמן את הקבוצה הבוגרת של מכבי ב"ש, מספר שבועז הוא אחד משלושה האנשים שעיצבו את חייו. נוטים לייחס הרבה תכונות שליליות למאמני כדורגל אך זה סטיגמה מוטעית שנדבקה. במכבי באר שבע, מועדון שקבוצת הבוגרים שלו משחקת בליגה ב' עובדים מאמנים שהם דמויות לחיקוי. מלבד בועז, שניים מהמאמנים הם מורים בבית ספר. אחד סטודנט להוראת חינוך גופני, אחד בעל ניסיון של עשר שנים באימון ואחר בעל שני עסקים פרטים, כולל בית ספר לכדורגל. בנוסף יש עוזרי מאמנים, מאמן שוערים ומאמן כושר. ההנהלה מתעקשת להציע לכולם תנאי שכר הולמים ומקפידה שהמשכורות יהיו ההוצאה הראשונה בכל חודש. לא התחייבות פשוטה בהתחשב בחובות העצומים שמגלים בכל פעם מחדש.
מאיר אטלי הוא מאמן קבוצת נערים ב'. הוא מורה במקצועו, יועץ חינוכי בבית הספר והיועץ המקצועי של מחלקת הנוער של מכבי באר שבע. בועז ומאיר עוזרים לי לכתוב תוכנית עבודה למועדון. יש הרבה דרכים לכתוב תוכנית. יש הרבה סוגים של תוכניות שאפשר לכתוב. תוכניות חומש הן פנטזיה רחוקה בשלב הזה. אז אנחנו בוחרים את המודל הפשוט ביותר: נכתוב מטרות על, להן נגזור מטרות אופרטיביות, בעזרתן נכתוב תוכנית עבודה ולבסוף נחשוב על מערך של פיקוח ובקרה. בסוף העונה נבקר את התהליך ונשפר את התוכנית.
מתחילים במה המטרות העיקריות של מכבי באר שבע העונה? המטרה הראשונה שאנחנו מתכתבת באופן עמוק עם חזון המועדון: יצירת אווירה חיובית ותנאים מיטביים בהם יוכל החניך להתפתח ולצמוח בהתאם ליכולותיו בתחום הלימודי, חברתי ערכי ומקצועי. מטרה ענקית ולכן צריך לפרוטה למטרות אופרטיביות. אנחנו גוזרים למטרה הזו 3 מטרות אופרטיביות. הראשונה מתייחסת ליצירת אווירה חיובית. כאן יש למאמן תפקיד חשוב כמודל לחיקוי ולכן המטרה האופרטיבית הראשונה היא: המאמנים ישמשו דוגמה לתרבות דיבור מול שחקניהם, מול הוריהם ומול הקבוצה היריבה, שופט ובעלי תפקידים במועדון. למטרה הזו גוזרים שיטת עבודה:
- מאמן לא פונה לשופט בעת משחק ולאחריו.
- מאמן לא ינהג באלימות מילולית.
- מומלץ להמעיט במתן הוראות מהספסל בעת המשחק על מנת לאפשר לשחקנים להתמודד עם סיטואציות בעצמם.
- מאמן מעביר מסרים להורים דרך השחקנים ובמקביל תצא אגרת מידע להורים.
הדיון הוא על כל מילה ומילה. יש מקומות שבהם קובעים הנחיה חד משמעית ובמקומות אחרים מסתפקים בהמלצה בלבד. בכל שלב מעלים לדיון את האוטונומיות של המאמן מול המטרות של המועדון.
המטרה האופרטיבית השניה היא קיום שני מפגשים לאורך השנה עם ההורים והילדים. המפגש הראשון לתיאום ציפיות והמפגש השני לדיווח פרטני על הילד. בתוכנית העבודה מתמקדים בתכנים. כדורגל הוא עולם שלם. אפשר לפרוט אותו ליכולות קואורדינטיביות, קבלת החלטות, יכולות טכניות, תפיסת משחק, יכולת עמידה בלחצים, התנהגות חברתית ועוד. גם הילד וגם ההורה מוכרחים לדעת לעומק מהן נקודות החוזקה והחולשה של הילד. ככל שההורים ידעו יותר, הם יבינו יותר את החלטות המאמן וגם יוכלו לעזור למטרה המשותפת. הפיכת ההורה לשותף לדרך ולא לאויב, מצמצמת את הפוטנציאל האלים של ההורים.
המטרה האופרטיבית השלישית: שמירה על ניקיון ותקינות המתקן. וכך אנחנו ממשיכים וכותבים עוד 4 מטרות על, בין 2-4 מטרות אופרטיביות לכל מטרה ואסטרטגיית עבודה. את התוכנית מעבירים לבעלים, למנהלים ולמאמנים לקבלת חוות דעת. המסמך יוצג גם בישיבת מאמני לקראת ישיבת המאמנים הזו אני מגדילה על קנבס תמונה של בועז מאור עם הילדים. בתמונה הוא מתכופף עד לגובה אחד הילדים ומשוחח איתו בשקט, יד אחת שלו על כתף הילד. לתמונה, יש יכולת לבטא במדויק את מה שאלף מילים לא תמיד יכולות. את התמונה אני משאירה בספרייה של חדר המאמנים.
6 דקות ושבוע שלם
לכתוב מטרות זה החלק הקל. החלק המאתגר באמת הוא להקפיד שתוכנית העבודה יוצאת אל הפועל, בזמן ובאיכות טובה. באקדמיה שלצ'לסי יש מערכת מאוד ברורה של מישוב ובקרה. בכל בוקר נפגש כל צוות האקדמיה ל"6 דקות בעמידה". כך קוראים לתוכנית וכך היא מתבצעת בפועל. 6 דקות בעמידה הן מספיק זמן לבחון מה עשינו אתמול ומה התוכניות להיום, מבלי להיכנס לחוויות מהצפייה של המשחק אתמול. בנוסף מתקיימות פגישות שבועיות ופגישה אחת שש שבועות בכל הדרגים (מנהלים-מנהלים, מנהלים-מאמנים, מאמנים-שחקנים).
מכבי באר שבע אינה צ'לסי. עדיין. זה מועדון כדורגל בליגה ב'. ניר חזות, המנכ"ל, הוא גם בעל עסק לדפוס בעיר. כשהוא מגיע בבוקר הוא מפסיד עבודה. כשהוא מגיע בערב הוא מפסיד זמן עם הילדים שלו. בת 6 ובן 3 ותינוק בן חודש. לכל אחד מהמאמנים יש עבוד קבועה בשעות הבוקר, ומשפחה לדאוג לה בשעות הערב, בנוסף לאימונים וכ־18 ילדים, לכל ילד יש הורה, חברים ומורים. פגישות מאמנים מתקיימות אחת לשבועיים, וגם אז יש כל כך הרבה נושאים לדבר עליהם. כל מערכת של בקרה שנכתוב כאן צריכה להתחשב במאפיינים הספציפיים של הארגון. בנוסף, אחת הסכנות המרכזיות ביצירה של מנגנון בקרה היא תחושה של חוסר אמון ופגיעה באוטונומיה של המאמן. מערכת מישוב ובקרה חיובית היא מערכת שמסייעת למאמן, מייצרת איתו קשרי אמון ומחזקת את תחושת המוטיבציה הפנימית שלו.
ממה מערכת המשוב מורכבת? שיחות טלפון שבועיות שלי עם כל מאמן בה מנתחים את השבוע שעבר ומחליטים על שיטות עבודה לקראת שבוע האימונים ככל שיותר בעיות עולות, המוטיבציה של המאמנים לשתף גדלה.
אני לא סמכות מקצועית בכדורגל. ולכן אחת מההמלצות היא "הצמדות". כלומר, מאמן הנוער יעבוד בצמוד עם מאמן הבוגרים ועם מאמן נערים א, מאמן נערים ב' יעבוד בצמוד למאמן נערים א' ונערים ג' וכן הלאה. היתרונות בשיטה הזו רבים. למאמנים יש עם מי להתייעץ. הם מרחיבים את ארגז הכלים שלהם, כמו גם יכולים להיעזר במאמנים בצילומי וניתוח משחקים ואימונים. לבסוף, השיטה הזו מסייעת לנו לייצר שיטות משחק מועדוניות, כך שעבור הילדים המעבר בין השנתונים הופך פשוט יותר.
המנגנון האחרון הוא לכתוב טור קבוע שיתאר את תהליך העבודה במועדון. כך העבודה הופכת חשופה לעיני כל ומכריחה אותנו לעבוד קשה כדי ליישם את התוכנית.
לכתבה הראשונה בסדרה לחצו כאן
הכותבת היא חוקרת ספורט. מתמחה במניעת אלימות וקידום מקצוענות במחלקות נוער. עם מכבי באר שבע היא עובדת כיועצת ארגונית