הבנייה בחוף התכלת תמתין לרכבת ולמטרו
השכונה בהרצליה מותנית בפיתוח מיזמי תחבורה, בניגוד לתוכניות סמוכות בת”א. שמאי מקרקעין: “בת”א השטח של המדינה, בהרצליה של פרטיים”
מאות בעלי קרקע בחוף התכלת במערב הרצליה חגגו הקיץ את הפקדת התוכנית לבניית 12,500 דירות ומאות אלפי מ"ר שטחי תעסוקה, מלונאות ומסחר - אך נראה כי הדרך לקבלת היתר רק הולכת ומתארכת על רקע מיזמי התחבורה שיעכבו בעשרות שנים את הקמת השכונה החדשה. זאת בזמן שתוכניות סמוכות בתל אביב מתקדמות ללא קושי דומה.
- אושרה להפקדה: "UPSIDE נדל"ן מחזקת את אחיזתה בחוף התכלת"
- תוכנית הענק של הרצליה בחוף התכלת אושרה להפקדה בוועדה המחוזית
- "עלייה של מאות אחוזים בשווי הקרקע": היזמים בחוף התכלת נערכים להפקדה
על פי תקנון התוכנית, תנאי למתן היתרי בנייה עד 6,000 דירות ועד 500 אלף מ"ר שטחי תעסוקה הוא כי הקו הירוק של הרכבת הקלה יפעל והמסילה הרביעית של רכבת ישראל תיסלל. כל בנייה נוספת דורשת שקו המטרו 1M יפעל, וגם יוקם מחלף הרב־מכר. בהחלטת ההפקדה באוגוסט אמנם רוככו ההתניות, ונקבע שתתאפשר הוצאת היתרי בנייה ל־4,000 דירות ראשונות ול־300 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, אך היתר ל־8,000 דירות ואילך ו־450 אלף מ"ר שטחי תעסוקה יוצא רק בתנאי שקו המטרו יפעל והמסילה הרביעית של רכבת ישראל תיסלל. מנגד, נראה כי תוכנית אחרת באותו מחוז, כמה מטרים דרומה משם, במערב תל אביב, בדרך להתקדם ללא קשיים מיוחדים. שמאי המקרקעין אורן אלבז טוען שמדובר באפליה ברורה ומכוונת: "מדובר באותו מחוז תכנוני, בקרקעות סמוכות על קו החוף, ואם כל התוכניות במחוז תל אביב לא יאושרו עד שהבעיות התחבורתיות תיפתרנה, שום תוכנית לא תתממש. חוף התכלת נמצאת בעיקר בידי בעלים פרטיים, בעוד בתוכניות בתל אביב למדינה ולעירייה יש קרקעות נרחבות בתוכנית. בהרצליה למדינה ולעירייה אין תמריץ שתתבצע הבנייה".
שמאי המקרקעין יוסף רייטן, מייסד אתר האינטרנט "חוף התכלת זירת מידע": "יש לשים לב למגבלות המחמירות שנקבעו בתוכנית שעלולות להשפיע לרעה על מועד התחלת הבנייה, בהשוואה לתוכניות סמוכות בקו החוף של תל אביב למשל. דומה כי כל בעיות התחבורה בתל אביב רבתי אמורות להיפתר בטרם ימומשו זכויות בחוף התכלת. התניות תחבורתיות מהסוג הזה ובטח שלא בהיקף הזה, לא קיימות בתוכנית תא/3,700 בצפון תל אביב המיועדת עבור 12,500 דירות, ולא בתוכנית שדה דב המיועדת ל־16,000 דירות, למרות סמיכותן לשטח חוף התכלת".
בעיריית ת”א מסבירים שבתוכנית תא/3700 שאושרה ב־2015 היו לא מעט תנאים תחבורתיים, "שנתנו מענה לצורכי התקופה בה נכתבו. בעשור האחרון בוצעו שיפורים במערכת הדרכים האזורית כגון הארכת נתיבי איילון, תכנון קווי מטרו ועוד". לגבי תוכנית שדה דב, שקיבלה תוקף ביולי, מסבירים בעירייה כי “יבחנו שוב את הנושא בראייה כוללת, בשיתוף נתיבי איילון והרשויות הסמוכות".
מעיריית הרצליה נמסר: "בנייה מסיבית של שכונות מגורים ללא פתרונות תשתית סבירים היא טעות".
בוועדה המחוזית הדגישו כי "כל תוכנית נבחנת לגופה בהתאם להיבטי תחבורה, צורכי ציבור ותשתיות, וההתניות לקידומה נובעות מבדיקות אלו".
לדברי עו"ד גלית שיצר, שותפה ומנהלת מחלקת תכנון ובנייה במשרד עמית פולק מטלון המייצגת את "עמותת חוף התכלת" בראשות עזרא יחזקאל ובה בעלי קרקע פרטיים, "התניות תחבורתיות ושלביות הם דברים שניתן לשנות, וכשהתוכנית תופקד, ניתן יייה להגיש התנגדויות גם לנושאים האלה ולשנות אותם, ככל שיש בהם כדי לעכב את הוצאת היתרי הבנייה".