בלעדי
יו"ר השלטון המקומי חוסם רפורמה לקיצור לוחות הזמנים להוצאת היתר בנייה
חיים ביבס פועל לשכנע את שר האוצר שלא להכניס לחוק ההסדרים הוראת שעה שתאפשר הוצאת היתר בנייה בהליך של רישוי עצמי. הערכות בענף הן כי ההתנגדות נובעת משום שהשליטה בהיתרי הבנייה מאפשרת לעיריות לווסת את כמות הדירות החדשות שמתווספת אליהן כל שנה. מרכז השלטון המקומי: "השוק אינו מוכן למסלול של רישוי עצמי בשלב זה"
יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס מנסה למנוע רפורמה שנועדה לקצר את לוחות הזמנים להוצאת היתר בנייה. ל"כלכליסט" נודע כי ביבס פועל במטרה לשכנע את שר האוצר ישראל כץ שלא להכניס לחוק ההסדרים הוראת שעה שתאפשר הוצאת היתר בנייה בהליך של רישוי עצמי - כלומר על ידי אדריכל תוך קיצור החיכוך בוועדות לתכנון ובניה של העיריות.
- ראש העיר נס ציונה: "התנאי להגדלת זכויות הבנייה - דירות קטנות ומוזלות לתושבי העיר"
- תכנון ובנייה מחדש: מהלכי החקיקה שישנו את ענף הנדל"ן
- 91% מהתביעות על ליקויי בנייה - מתקבלות
חוק ההסדרים הוא חבילה של תיקוני חקיקה בנושאים מגוונים שמוגשת לכנסת ביחד עם חוק התקציב. בימים הקרובים כץ צפוי לחתום על תיקוני החקיקה שייכנסו הפעם לחוק ההסדרים.
הבעיה שעמה התיקון לחוק מבקש להתמודד היא התארכות הליכי הוצאת היתר בנייה לתקופה של שנתיים ולעיתים אף יותר. על פי התיקון, כאשר מדובר בבניין בגובה של עד כ-9 קומות, תוכנית הבנייה תואמת לתב"ע שחלה על המגרש ואינה כוללת שינוי או בקשות לשימוש חריג ואדריכל מוסמך שלו יותר מ-5 שנות ניסיון יוכל לחתום על היתר הבנייה. זאת לאחר שהודיע על כך לעירייה וקיבל ממנה תיק מידע מפורט הכולל את כל התוכניות והכללים שחלים על המגרש.
אדריכל מורשה היתרים יהיה גם הגורם שחותם על טופס אכלוס (שמוכר כיום בשם טופס 4) כשהבנייה תושלם וזאת לאחר שיועצים שהחוק מחייב ובהם קונסטרוקטור, מומחה אקוסטיקה, נגישות, תנועה ועוד, חתמו על טופס האכלוס. יחד עם טופס האכלוס האדריכל מורשה היתרים יהיה גם זה שיחשב את גובה האגרת וההיטלים שתשלם חברת הבנייה לעירייה.
הוועדה המקומית תוכל לתקן את חישוב האגרות ותמשיך להיות הגוף המפקח על הבנייה.היא תוכל לשלוח פקח לאתר הבניה ולעצור את העבודות בכל שלב אם תגלה ליקויים או חריגות מתוכנית או היתר הבנייה.
הערכות בענף הן כי ביבס מתנגד לתיקון לחוק משום שהשליטה בהיתרי הבנייה מאפשרת לעיריות לווסת את כמות הדירות החדשות שמתווספת אליהן מידי שנה. אלא שבשיטה הזו נוצרת אי וודאות- מצד אחד מאושרות תוכניות המאפשרות בנייה, אך מצד שני העיריות לא מאפשרות לממש אותן מהר.
היוזמה לאפשר רישוי עצמי נולדה בדו"ח של צוות בין משרדי שפורסם ביולי 2019 ועליו חתום בין היתר גם מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן - המשרד שאמון על השלטון המקומי. לצד כהן חברים בצוות החתומים על ההמלצה היו מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר, ויקטור וייס סגן החשב הכללי במשרד האוצר, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, מנכ"ל משרד הבינוי ועוד.
כיום היוזמה זוכה לתמיכה גורפת בענף הנדל"ן, על ידי ארגוני האדריכלים, המהנדסים, וחברות הבנייה אך גם בקרב חלק מהרשויות המקומיות. כאשר התומכת הבולטת ביותר היא עיריית תל אביב. בדיונים שונים אנשי העירייה הביעו תמיכה ברעיון. אלא שביבס פועל כיו"ר מרכז השלטון המקומי בשם הרשויות המקומיות שחברות בו.
במכתב בהול לשר האוצר ישראל כץ ששלחו בשעה האחרונה במשותף, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ חיים פייגלין; יגאל גוברין יו"ר איגוד המהנדסים והאדריכל דוד קנפו יו"ר התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל, ביקשו הארגונים לקיים פגישה דחופה עם כץ במטרה להסביר לו את חשיבות העניין.
לדבריהם, "הליך הוצאת היתר בנייה בישראל הולך ומתמשך משנה לשנה ואורך כיום כשנתיים וחצי בממוצע!! זמן לא סביר בשום קנה מידה עולמי". עוד הם מוסיפים כי "לאור משבר הקורונה ענף הבנייה נמצא במשבר חריף עוד יותר, בין היתר בעקבות מחסור בכוח אדם ועצירת הליכי התכנון והרישוי, אשר גורמים להחרפת התמשכות הליכי הרישוי. רישוי עצמי יפתור את פקק הרישוי שנוצר בישראל! זהו הצעד הדרוש בעת זו על מנת לפטור את המשבר החריף הקיים בענף הבנייה".
על פי עמדה רשמית של מרכז השלטון המקומי, פורום 15 הערים העצמאיות ומרכז המועצות האזוריות שהועברה לידי "כלכליסט" ונשלחה במאי למנכ"ל משרד הפנים, עולה כי השלטון המקומי מתנגד באופן גורף ליוזמה מחשש לכאוס שיווצר לאחר שעוד לא הסתיימה הטמעה של רפורמה אחרת בתחום הרישוי בבנייה "לעת הזו יש להתמקד ביצירת יציבות במערכת, בקידום יישומן של הרפורמות שעברו עד כה".
עוד הם מוסיפים כי הם מתנגדים לרעיון שלפיו היזם באמצעות האדריכל ייצור בעצמו שומה ובה גובה חובותיו לרשות המקומית. עוד הם יוצאים כנגד סעיף בחוק שמחייב את הרשות המקומית לנמק ולתקף החלטה שלא לאפשר רישוי עצמי במתחם מסויים. "השוק אינו מוכן למסלול של רישוי עצמי בשלב זה, ונוסיף, כי לא ניתן לצפות מראש את כל סוגי המקרים והמקומות בהם לא נכון יהיה לבצע רישוי עצמי".