בלעדי לכלכליסט
הרכבת הקלה התרחקה ואיתה גם המשרדים
עיריית בני ברק מתנגדת לתוכנית להכפלת שטח המשרדים במתחם התעסוקה. לטענתה נכפה עליה תקן חניה מחמיר שלא מתחשב בהקפאת הקו הצהוב
סימן שאלה גדול מרחף על מימוש התוכנית להכפלת שטח המשרדים באזור התעסוקה BBC בבני ברק, כך נודע ל"כלכליסט". בשבועות הקרובים תופקד התוכנית להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שם היא צפויה להיתקל בהתנגדות עצמית מצד עיריית בני ברק, שיזמה ותכננה אותה, וכן בהתנגדויות מצד חברות יזמיות ובעלי זכויות במתחם. במוקד ההתנגדויות: חשש ממחסור במקומות חניה בעקבות הקפאת קו הרכבת הקלה שהיה אמור לשרת את המתחם, ואי־עדכון תקן החניה הנקוב בתוכנית.
- בגבעתיים מתחילים להרגיש את השפעת הרכבת הקלה
- הנה או-טו-טו באה הרכבת הקלה
- "בעוד חודשיים יתחילו נסיעות ניסיון ואני אראה את זה בטלוויזיה. כן, אני בהחלט מצטער שעזבתי"
התוכנית למתחם מכפילה את שטח המשרדים הבנוי בו מכ־500 אלף מ"ר כיום לכמיליון מ"ר, באמצעות בניית כ־20 מגדלים בני עד 60 קומות. בהוראת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב קבעה עיריית בני ברק בתוכנית תקן חניה מצומצם ביותר של חניה, המציב רף עליון של מקום חניה אחד על כל 240 מ"ר בנוי. הוראה זו נומקה בכך שהקו הצהוב של הרכבת הקלה יעבור בסמוך וישרת את אזור המשרדים. לשהם השוואה, שטחי המשרדים הקיימים במתחם נבנו בתקן שהציב רף עליון של מקום חניה אחד לכל 60 מ"ר בנוי.
אלא שב־2016 החליטו משרדי האוצר והתחבורה להקפיא את הקו הצהוב לטובת קידום תוכנית המטרו, שלא צפוי לעבור סמוך למתחם המשרדים של בני ברק. כך, המתחם ישורת רק בידי הקו האדום של הרכבת הקלה שיעבור בציר ז'בוטינסקי, במרחק של 1,000–800 מטרים מהמגדלים הצפוניים ביותר במתחם. משכך, עיריית בני ברק צפויה לדרוש את שינוי תקן החניה.
"התוכנית הוגשה עם תקן החניה הנוכחי על סמך התחייבות שלטונית לקו הצהוב", אומר אדריכל עדן בר, שהכין את התוכנית עבור עיריית בני ברק. "תקן החניה חשוב וטוב להפחית אותו (כלומר, את מספר החניות שמותר לבנות — א"ג), אך בלי הקו הצהוב זה לא אפשרי".
דמי השכירות הנמוכים יחסית בהשוואה לתל אביב הפכו את מתחם המשרדים של בני ברק לצומח ביותר באזור המרכז בשנים האחרונות. כיום עובדים במתחם כ־50 אלף עובדים, ושלוש תוכניות שאושרו בשנים האחרונות להוספת 375 אלף מ"ר משרדים צפויות להוסיף לו 30 אלף עובדים נוספים. מימוש התוכנית שתופקד עתה להתנגדויות צפויה להעביר את מספר העובדים במתחם אל מעבר ל־100 אלף.
יזמים ובעלי זכויות במתחם טוענים כי תקן החניה ימנע את שיווק המשרדים במתחם. "כשאתה רוצה למכור אתה לא יכול להציע משרד של 240 מ"ר עם מקום חניה אחד", אמר נחשון קיויתי, יו"ר ובעלי קבוצת ב.ס.ר שהקימה ארבעה מגדלי משרדים ב־BBC.
"בפרויקט של 60 אלף מ"ר יהיו 180 חניות. זה לא סביר בהיבט השימושי או השיווקי בלי מערכת הסעת המונים", אמר אדריכל גיא מילוסלבסקי. "לא הגיוני להחיל תקנים שיגרמו לעובדי המשרדים ללכת 800 מטר".
בוועדה המחוזית תל אביב שואפים שמשרד התחבורה ירתום את התוואי המאושר של הקו הצהוב להפעלת אוטובוסים רבי קיבולת (BRT) דוגמת המטרונית בחיפה. אך לשאלת "כלכליסט" אמרו באוצר כי "כרגע לא מתוכנן קידום הקו".
ממשרד התחבורה נמסר: "תוואי הקו הצהוב נקבע כשבמטרופולין תל אביב תוכננו רק קווי רכבת קלה ואוטובוסים רבי קיבולת. ב־2016 משרדי התחבורה והאוצר קבעו כי יש להקים שלושה קווי מטרו, לצד רשת קווי הרכבת הקלה, וכי יש לבחון מחדש את המסדרון בו תוכנן הקו הצהוב, ולבדוק אם נדרש שינוי התוואי או הטכנולוגיה בקו. הבחינה תבוצע בשיתוף הרשויות המקומיות והגורמים הרלוונטיים". מהוועדה המחוזית נמסר: "ככל שיוגשו התנגדויות, הוועדה תתייחס במסגרת הליך זה".