בלעדי לכלכליסט
הרצליה עוברת למסלול לתכנון מואץ: המדינה מקדמת עוד 3,900 דירות
רשות מקרקעי ישראל ועיריית הרצליה מבקשות להעביר לוותמ"ל שלוש תוכניות בנייה במרכז העיר. התוכניות נועדו להחליף את הבנייה במתחם אפולוניה התקוע
המדינה נערכת לחלופות להקמת 4,000 דירות במסגרת הסכם הגג בהרצליה, לאור הקשיים המשפטיים באישור תוכנית הבנייה במתחם אפולוניה. ל"כלכליסט" נודע שבשבוע הבא תבקש רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מקבינט הדיור להעביר למסלול תכנון מואץ בוותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמים מועדפים) שלוש תוכניות שיאפשרו הקמת 3,900 דירות בהרצליה. התוכניות חלות על שלושה מתחמים: בשטחי שדה התעופה הרצליה ומתחם מכון טיהור השפכים המיועדים לפינוי, ובין תחנת הרכבת הרצליה לקניון שבעת הכוכבים. הבקשה הוגשה בשיתוף עיריית הרצליה ובתמיכת מינהל התכנון.
- נדחתה בקשת נתיבי ישראל להסיר הצו האוסר על הפקעות באפולוניה
- שמורת אפולוניה היא אוצר לדורות
- בנייה במים עכורים: הקרקע מזוהמת, אפולוניה מזורזת
בתחילת 2016 חתמה עיריית הרצליה על הסכם גג עם המדינה לבניית 8,000 דירות חדשות בעיר, שמחציתן תוכננו להיבנות במתחם אפולוניה בצפון העיר, סמוך לחוף הים. אלא שעתירה שהגישו כמה תושבי שכונת נוף ים הסמוכה יחד עם עמותת אדם טבע ודין הביאו לתקיעת תוכנית אפולוניה. התנגדות זו אף זכתה לתמיכת העירייה, שדורשת כי תכנון המתחם יבוצע רק אחרי השלמת סקר זיהום לשטח, שבעבר שכן בו מפעל של תעש.
הרצליה תגבש רשימת שטחים לבנייה בתוך העיר
ההתנגדויות לתוכנית אפולוניה זכו לרוח גבית משר האוצר משה כחלון, שלפני כחודש אמר כי תוכנית אפולוניה לא תקודם במתכונת שבה אושרה במוסדות התכנון. בית המשפט הורה למדינה להבהיר את כוונת הדברים, ומתשובת המדינה עולה כי אף שאין בכוונתה לבטל את התוכנית, היא מקיימת מגעים עם ראש עיריית הרצליה משה פדלון במטרה למצוא פתרונות "לצורכי הרשות המקומית".
לדברי פדלון, בשבועיים הקרובים בכוונתו להציג לכחלון רשימה של קרקעות קטנות בבעלות המדינה בתוך הרצליה, שעל כל אחת מהן ניתן לבנות עשרות או מאות דירות. בנייה על קרקעות אלו, לצד קידום שלוש התוכניות הגדולות, יאפשרו להרצליה לעמוד בהתחייבותה במסגרת הסכם הגג. בנוסף מציין פדלון כי העירייה מקדמת 30 תוכניות התחדשות עירונית בעלות פוטנציאל לבניית 12 אלף דירות חדשות.
שלוש התוכניות שרמ"י מבקשת להעביר לוותמ"ל מתיישבות עם האסטרטגיה החדשה של עיריית הרצליה לבנות בתוך העיר ולא בשיפוליה. בניגוד לתוכנית אפולוניה, התוכניות החדשות אינן מעוררות התנגדות שכן הן מתוכננות על שטחים שממילא מיועדים לפיתוח אינטנסיבי. עם זאת קיימת מחלוקת על הבחירה להעביר אותן למסלול התכנון המואץ.
מגדלים בני 67 קומות ישנו את הכניסה לעיר מדרום
מבין שלוש התוכניות התוכנית שנמצאת בשלבים מתקדמים ביותר היא זו המכונה קריית השחקים, החולשת על 276 דונם במשולש שבין תחנת הרכבת הרצליה, שדרות שבעת הכוכבים ורחוב בן ציון מיכאלי. תוכנית זו, לבניית 1,500 דירות, נכללה במילא בהסכם הגג של העיר, כבר אושרה בוועדה המקומית הרצליה וכבר נידונה בועדה המחוזית. לטענת החברה להגנת הטבע, העברת התוכנית למוסד תכנוני אחר ממשיכה את החלשת ועדות התכנון המחוזיות.
תוכנית קריית שחקים עתידה לשנות את הכניסה להרצליה מכיוון דרום ולחבר בין מרכז העיר למערבה. לפי התוכנית ייבנו 8 מגדלים בני 67–17 קומות ולצדם שורת בנייני משרדים ומסחר. הכבישים באזור יהיו תת־קרקעיים באופן שיאפשר תנועת הולכי רגל לאורת השדרה מקניון שבעת הכוכבים לתחנת הרכבת.
התוכנית הגדולה ביותר מבין השלוש, להקמת 1,600 דירות, היא "קריית מסלול", שחולשת על שטח של 200 דונם שבו ממוקם שדה התעופה הרצליה. בשנים האחרונות
מקדמות עיריית הרצליה ורמ"י תוכנית מתאר ענקית להקמת 15 אלף דירות על שטחי שדה התעופה והשטחים שמצפון לו. בשנה האחרונה פועל מינהל התכנון להכנת תוכנית מתאר ארצית לשדות תעופה, וזו עשויה למצוא חלופה לשדה בהרצליה ולאפשר את פינויה.
התוכנית השלישית שרמ"י מבקשת להעביר לוותמ"ל עוסקת בשטח בצמוד לנתיבי איילון, שכיום ממוקם בו המכון לטיהור שפכים. מכון זה צפוי להיות מפונה עם של הרצליה לשפד"ן. לפי התוכנית, לאחר פינוי המכון תוקם במקום שכונה בת 800 דירות ו־70 אלף מ"ר של תעסוקה, שתתחבר לתוכנית בנייה אחרת במערב רמת השרון.
"ככל הנראה השטח שבו עומד המכון לטיהור שפכים כולל זיהומי קרקע", אומר עידן עמית, מתכנן קהילת תל אביב יפו והסביבה החברה להגנת הטבע. "העברת מתחם זה לוותמ"ל לא עולה בקנה אחד תוכנית המתאר של הרצליה, לפיה השטח ישמש להקמת מתקן הנדסי. לא ברור לנו ההכרזה הצפויה על שלושת המתחמים בהרצליה כעל מתחמים מועדפים לדיור. עיריית הרצליה השקיעה משאבים רבים בהכנת תוכנית מתאר כוללנית לעיר, שרק לאחרונה סיימה את תקופת הפקדתה להתנגדויות". עם זאת, בחודש שעבר ביקשה מועצת העיר הרצליה לבטל את תוכנית המתאר שלה בעקבות מחאת תושבים. אף שהעירייה אינה יכולה לבטל את התוכנית היא מתכוונת להגיש לה התנגדות לוועדה המחוזית, שבה היא תבקש לצמצם את הבנייה בשיפולי העיר.