פרסום ראשון
המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה: תוספת של עד 4.5 קומות לבניין שיהרס
על פי ההחלטה, זכויות הבנייה במסגרת תמ"א 38/2 יינתנו ליזמים בהדרגה על פי גובה הבניין. סגנית ראש עיריית ת"א שהתנגדה להחלטה: "התיקון לא מתחשב בצרכים של תשתיות ציבוריות ובעיות תנועה. נצטרך להתמודד עם ההחלטה בערכאות אחרות"
המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') את הצעתו של היו"ר וראש קבינט הדיור, אביגדור יצחקי, לשנות את אופן חישוב זכויות הבנייה בתמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש).
- ראשי הערים הגדולות לאביגדור יצחקי: אל תדון בתיקון לתמ"א 38
- תמ"א 38: האינטרס של הכלל צריך לגבור על זכויות הפרט
- תמ"א 38 החדשה תאפשר תוספת של 3.5 קומות לבניין במקום 2.5
על פי ההחלטה, זכויות הבנייה יינתנו ליזמים בהדרגה על פי גובה הבניין שייהרס: תאושר תוספת של 3.5 קומות לבניינים של 3 קומות ומעלה, תוספת של 3.5 קומות לבניינים מעל 4 קומות, תוספת של 2.5 קומות לבניינים מעל 2 קומות ותוספת של 1.5 קומות לבניינים בני קומה אחת. בנוסף, התיקון החדש מאפשר להוסיף לבניין החדש עוד קומה, אם בבניין שנהרס הייתה קומת עמודים מפולשת. כך, בניין בין 4 קומות שבו קומת עמודים מפולשת, יוכל לקבל בסופו של דבר 4.5 קומות; בניין שנהרס ובו 3 קומות וקומת עמודים מפולשת יקבל בסופו של דבר תוספת של 4 קומות (3 קומות תוספת בגין ה-3 שנהרסו ועוד קומה בזכות הקומה המפולשת)".
את שטח הקומות יחשבו על פי הבניין הקיים, בהתאם לפרשנותו של ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ובניגוד לתיקון שהופקד לפני כמעט שנה בו הנחיה לחשב את שטח הקומה על פי התוכניות החלות על השטח בדומה לפרשנות המרחיבה של עו"ד מיכה גדרון.
ההחלטה התקבלה ברוב של 16 תומכים ו-6 מתנגדים, כולם נציגי הרשויות המקומיות במועצה הארצית לתכנון ובנייה.
מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב ונציגת העיר במועצה הסבירה כי הרשויות התנגדו משום ש"התיקון הנוכחי מוסיף זכויות על אילו שניתנו בתמ"א 38/2 בלי להתחשב בצרכים של תשתיות ציבוריות ובעיות תנועה, ותוך שהוא מבטל ראייה תכנונית עירונית ואת האופי של השכונות כתוצאה מאסטרטגיה של פיתוח עירוני. אם יצחקי היה נענה לבקשת הרשויות המקומיות היינו הולכים איתו, אך משהובהר שמדובר בתוספת זכויות לתמ"א 38 ללא ראייה עירונית כוללת נאלצנו להצביע נגד התיקון הזה, ונצטרך להתמודד עם ההחלטה בערכאות אחרות".
סוף לקיפאון?
ההחלטה שהתקבלה היום, ועוד צריכה לקבל את אישור הממשלה, אמורה לשים קץ לתקופה של שנה שבה שרר קיפאון בפרויקטי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה. המשבר נולד בדיוק לפני שנה בעקבות פרשנות משפטית של היועץ המשפטי לממשלה, שפסלה שיטת חישוב מקובלת שהרחיבה מאוד את זכויות הבנייה שקיבלו היזמים.
בשנה שחלפה מאז פעל יצחקי לתיקון תמ"א 38 באופן שימנע כפל פרשנויות לגבי חישוב זכויות הבנייה. בנוסף, ליצחקי היה חשוב כי התיקון בחדש יקנה מספיק זכויות בנייה ליזמים, כך שהתוכנית תמשיך להיות אטרקטיבית ותתרום למאמצי האוצר להגדלת היצע הדירות.
ראשי הערים, ובמיוחד פורום 15 הערים העצמאיות הציגו ליצחקי כמה דרישות, שרובן נענו. אך דרישתם העיקרית, לאפשר להם לגבות היטל השבחה על זכויות הבנייה הנוספות שהתיקון החדש מקנה, לא נענתה ומכאן נובעת התנגדותם.
יצחקי אמר על כך בדיון כי יש דרכים רבות לפצות רשויות על תוספת הדירות, אך המועצה הארצית לתכנון ובנייה אינה הכתובת לדרישות שכאלה. נזכיר כי במשא ומתן עם ראשי הערים העלה יצחקי אפשרות לשלם לכל עיר מענק עבור כל דירה שאושרה במסגרת תמ"א 38 או פינוי בינוי. עם זאת עד עתה הרעיון עדיין לא הפך לתוכנית פעולה