$
הכסף

בעלי עסקים קטנים בישראל יותר אופטימיים מבעולם, למה?

למרות שנראה שקשה להם יותר מבעלי עסקים אחרים בעולם, 63% מהם אופטימיים הן לגבי מצב העסק שלהם היום והן לגבי העתיד, כך לפי סקר "עתיד העסקים הקטנים והבינוניים" שערכה פייסבוק בשיתוף עם הבנק העולמי וה-OECD

מעין מנלה 13:4014.11.17

לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בישראל יותר קשה מלעמיתיהם בעולם לעמוד באתגרים של ניהול עסקיהם. למרות זאת, הם אופטימיים יותר לגבי עתיד העסק שלהם, התעשייה בה הם פועלים והכלכלה בכלל, כך עולה מסקר "עתיד העסקים הקטנים והבינוניים" שערכה פייסבוק בשיתוף עם הבנק העולמי וה-OECD.

 

האתגרים הגדולים ביותר איתם מתמודדים בעלי עסקים קטנים ובינוניים בעולם וגם בישראל הם משיכת לקוחות, הגדלת ההכנסות, שמירה על רווחיות ופיתוח מוצרים חדשים או חדשנות. ההבדל בין ישראל לעולם מתבטא בחשיבות שמייחסים בעלי העסקים לאתגרים השונים, או במילים אחרות - גודל האתגר מבחינתם.

 

האופי הסטארט-אפי של ישראל מזין את האופטימיות של בעלי העסקים הקטנים האופי הסטארט-אפי של ישראל מזין את האופטימיות של בעלי העסקים הקטנים צילום: שאטרסטוק

 

 

כך, בעוד ש-75% מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בעולם רואים במשיכת לקוחות את האתגר המרכזי שלהם, בישראל מדובר ב-85% מבעלי העסקים. באופן דומה, הגדלת הרווחים היא אתגר מרכזי עבור 50% מבעלי העסקים בעולם ובישראל – 81%. שמירה על רווחיות מהווה אתגר מרכזי עבור מחצית מבעלי העסקים בעולם ומעט יותר מכך (54%) בישראל.

 

למרות שבעלי העסקים בישראל תופסים את האתגרים איתם הם מתמודדים כמרכזיים יותר, הם אופטימיים יותר הן לגבי מצב העסק שלהם היום והן לגבי העתיד. בעוד ש-44% מבעלי העסקים ב-42 מדינות בעולם מעריכים באופן חיובי את מצבו הנוכחי של העסק שלהם בישראל מדובר ב-52%. גם הצפי לחצי שנה הקרובה טוב יותר בקרב בעלי העסקים הישראליים. 63% מהם מחזיקים בתחזיות חיוביות לגבי ששת החודשים הקרובים בעוד שהממוצע העולמי הוא 60%.

 

"אני חושב שיש בישראל – וזה לא משנה מה אתה מוכר ומה העסק שלך – ד.נ.א סטארט-אפי שמנסה להתרחק ומהאקדמיה הטהורה ולנסות וללכלך את הידיים ונראה לי שפייסבוק היא פלטפורמה שברגע שאתה עושה את זה אתה רואה תוצאות מאוד מהר וזה מתדלק איזושהי אופטימיות, דוחף אותך לנסות עוד ובסופו של דבר באמת להצליח", אומר עידו דותן, סמנכ"ל לקוחות פייסבוק ישראל.

 

האופי של מדינת ישראל כמדינת הסטארט-אפ והראייה של עסקים רבים בישראל את עצמם כעסקים גלובליים הם הגורמים לאופטימיות המוגברת של בעלי העסקים בישראל גם לפי סיריאן קווילטי, סגן נשיא לעסקים קטנים ובינוניים בפייסבוק EMEA. אחד הממצאים בסקר נוגע לכך שעסקים אשר פונים לשווקים בחו"ל, אשר סוחרים במדינות אחרות בטוחים יותר בעסקים שלהם וביכולת שלהם לייצר משרות. בישראל עסקים שסוחרים בזירה הבינלאומית אופטימיים יותר לגבי עתיד העסק שלהם (72%) לעומת עסקים שאינם סוחרים בחו"ל (65%). כמו כן עסקים עם פן בינלאומי מייצרים יותר משרות מעסקים שהם רק מקומיים (21% מול 13%).

 

למרות זאת, שיעור העסקים הקטנים והבינוניים שפונים לחו"ל בישראל הוא 15% בלבד. מבין אלה שמייצאים לחו"ל מחצית מדווחים כי יותר מרבע מהמחזור שלהם מגיע ממכירות בחו"ל.

 

אפשר להבין מדוע חברות סטארט-אפ ירצו לפנות לשווקים בחו"ל אך ישנם עסקים קטנים, למעשה רוב העסקים הקטנים שהם מאוד מקומיים. המאפיה, הספר או הקוסמטיקאית השכונתיים לא באמת תלויים בשווקי חו"ל וככל הנראה גם לא פונים ללקוחות במדינות אחרות.

 

"88% מהעסקים הקטנים והבינוניים בעולם הם עסקים זעירים שמעסיקים אדם אחד עד 9 עובדים והם עסקים שברובם פונים לקהל המקומי במרחק של 5 מייל (כ-8 ק"מ) מסביבם. אבל בשבילנו, אנחנו מאמינים שהכלים והטכנולוגיה שבנינו לצורך שיווק ומכירות זמינה עבור כל הלקוחות. לא משנה אם אתה יוניליבר, קוקה קולה או אם אתה בעל מאפיה או ספר או קוסמטיקאית בתל אביב", אומר קווילטי.

 

דותן מספר על חנות קאפקייקס בתל אביב (I Love Cupcakes) שהתחילה בתור חנות אחת שמכרה לסביבה הקרובה שלה. אחרי שהתחילה להשתמש בכלים דיגיטליים לפרסום ושיווק היא התרחבה עד שהגיעה למצב שהיא מקבלת הזמנות מחו"ל ושאנשים מגיעים במיוחד לישראל והולכים לבקר בחנות שלה. "זה לא בהכרח משהו שהיא תכננה, לא היה לה דירקטוריון או תוכנית חומש אסטרטגית. הם פשוט התחילו לעבוד". הכלים הדיגיטליים מאפשרים לדבריו לעסקים להתרחב גם בדרכים יצירתיות שלא חשבו עליהן. הכל הפך להיות מאוד מדיד והתוצאות הן מיידיות. כך, חנות קאפקייקס שלא בהכרח נתפסת כעסק שיכול להיות גלובלי הפכה התרחבה אל מחוץ לגבולות ישראל.

 

לפי קווילטי יותר מ-103 מיליון אנשים בפייסבוק מרחבי העולם, ממדינות כמו ארה"ב, גרמניה ובריטניה עוקבים אחרי עסקים קטנים בישראל. הפוטנציאל, עבור עסקים קטנים להתרחב גם לחו"ל הוא גבוה מכיוון שיש עניין. הוא מספר על אולם אירועים מחוץ לתל אביב שמטרתו הייתה לפנות לקהל של סטודנטים שמתחתנים. בעזרת כלים דיגיטליים הם הצליחו להפוך 50% מהפניות אליהם לעסקאות ועל כל דולר שהם השקיעו בפרסום הם הפיקו הכנסות של 400 דולר. "אולם האירועים הזה הוא דוגמא לעסק שצמח באזור בו הוא פועל אך בשלב מסויים אני בטוח שתישאל השאלה האם יש שוק לאנשים מחוץ לישראל שירצו להשתמש באולם הזה? המציאות היא שככל הנראה כן", הוא אומר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x