הלקוחות הישראלים: אוהבים לקבל שירות ולא משלמים בזמן
מחקר חדש מצא שזמן האיחור הממוצע לתשלום לנותן שירות הוא 8.5 ימים. התחום הבעייתי ביותר הוא גרפיקה והתחום בו הלקוחות משלמים דווקא לפני הזמן הוא פיתוח תוכנה
הלקוחות הישראלים לא משלמים בזמן על שירותים שהם מקבלים, כאשר האיחור הממוצע הוא של 8.5 ימים, כך עולה ממחקר שערכה חברת iCount. עורכי דין, מנהלי חשבונות, מעצבי פנים או גרפיקאים שמספקים את שירותיהם ללקוחות לא מקבלים את כספם בזמן כאשר ישנם תחומים שבהם האיחור בתשלום מגיע למספר שבועות.
- משרד הבריאות ממשיך לצפצף על חוק מוסר תשלומים
- הספקים ימשיכו לחכות: חוק מוסר תשלומים תקוע בוועדת הכלכלה כבר חצי שנה
- הממשלה והמגזר העסקי התחלפו
בתחומים כמו פרסום, הדרכה ופיתוח תוכנה, בהרבה מקרים התשלום מתקבל לפני הזמן שנקבע בהסכם עם הלקוחות. עם זאת, חשוב לציין שבתחומים אלה בדרך כלל הזמן שעובר בין סיום העבודה עבור הלקוח למועד דרישת התשלום הוא ארוך ויכול להגיע גם לשלושה חודשים.
"הבדיקה מחזקת את מה שרוב בעלי העסקים בישראל חווים מידי חודש: התמודדות עם מוסר התשלומים הלקוי של מזמיני השירות. עסקים רבים לוקחים עבודות ומעניקים שירות מקצועי, בלא ידיעה שהתשלום יועבר אליהם בזמן ואם בכלל", אומר מני מילשטיין מנכ"ל חברת iCount, "המצב הזה חייב להסתיים. עלינו לפעול לשיפור מוסר התשלומים לשם שיפור מרחב העסקים בישראל".
מאחורי הביטוי האפור "מוסר תשלומים" מסתתרים מאות אלפי בעלי עסקים קטנים ועצמאים שמספקים שירותים וזקוקים לכסף שמגיע להם מלקוחותיהם על שירותים אלה כדי לקנות בסופר, כדי לשלם שכר דירה, כדי לחיות. איחור בתשלום של לקוח גדול יכול גם במקרים קיצוניים להפיל עסק קטן שצריך להמשיך ולשלם משכורות ותשלומים שוטפים.
בישראל, מלכתחילה ישנם תחומים שבהם מקובל לקבוע תשלום של שוטף פלוס, שמשמעותו שבתום החודש שבו בוצעה העבודה מתווסף פרק זמן מסוים, בדרך כלל חודש או חודשיים ורק אחריהם מקבל נותן השירות את כספו על עבודתו. למשל, מעצב אתרים שסיים לעצב את האתר ב-7 בינואר וסוכם איתו על שוטף פלוס 60 יהיה זכאי לקבל את כספו רק ב-1 באפריל, שישים יום אחרי סוף חודש ינואר. אבל גם כאשר קובעים תנאי תשלום כאלה, שהם בעייתיים מאוד עבור עצמאים רבים, או תנאים טובים יותר כגון תשלום בתוך שבוע או שבועיים, עדיין, הלקוחות הישראליים לא עומדים בהם. התשלום לנותני שירות מגיע כאמור באיחור ממוצע של 8.5 ימים מיום הוצאת חשבונית העסקה.
התחום הבעייתי ביותר לפי המחקר הוא גרפיקה, שם האיחור הממוצע בתשלום הוא של 24 ימים. גרפיקאים מקבלים את כספם בממוצע לאחר 33 ימים מסיום העבודה כאשר לפי תנאי התשלום המקובלים עם הלקוחות הם אמורים לקבל את התשלום בתוך 9 ימים. האיחור בתשלום לעורכי די וכן לנותני שירותי מזכירות הוא של 12 ימים בממוצע. גם מעצבי פנים, מטפלים ועובדי סיעוד מנהלי חשבונות ונותני שירותים בתחום היופי והטיפוח סובלים מאיחור בקבלת התשלום של 11, 10, 8 ו-7 ימים בהתאמה. במרבית התחומים נמצא שיש איחור בתשלום לספקי השירות. כך, בתחום האמנות (איחור של 15 ימים), תכנות (12), נקיון (12), שמירה וביטחון (11), דפוס וכתבנות (9), רפואה (8), בנין (6) ואופטיקה (5).
התחום החיובי ביותר מצד נותני השירות, בו התשלום מתקבל עוד לפני הזמן הוא פיתוח תוכנה. שם בממוצע תנאי התשלום קובעים כי יש לשלם 90 יום לאחר מתן השירות אך בפועל התשלום מתקבל בתוך 18 ימים בממוצע, 72 ימים לפני הזמן. גם מפתחי אתרים, אנשי פרסום והעוסקים בהוראה והדרכה נהנים מתשלום מוקדם של 46, 44 ו-2 ימים בהתאמה.
המחקר כלל מעל 21 אלף עסקים בישראל המעניקים שירותים ב-44 תחומים ביניהם עריכת דין, פיתוח אתרים, מזכירות, פרסום וטיפול וסיעוד.
"בעלי עסקים בעידן המודרני חייבים להכיר את כל הדרכים לשיפור מועד התשלומים ומניעת עיכוב מיותר. אנחנו ממליצים לעשות שימוש בהוראות קבע, שמירת הכרטיס של הלקוח וחיוב שלו בצורה עצמית, וכן פתיחת אפשרות סליקה לבית העסק, מה שמקל על הלקוח לשלם בתשלומים ובתנאים שנוחים לו", אומר מילשטיין.