צים צפויה להנפיק עוד החודש לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר
חברת הספנות תנסה לגייס 300-250 מיליון דולר בהנפקה ראשונה של חברה מהתחום בוול סטריט מאז 2018. צים, שפעילותה קיבלה רוח גבית ממגפת הקורונה, מציינת בתשקיף את הפוטנציאל הכלכלי של הסכמי השלום של ישראל מול מרוקו והמפרציות
לצד הנפגעים הרבים שהותירה מגפת הקורונה, ישנם ענפים שחווים פריחה מהסגרים והגבלות התנועה שנחתו על העולם. אחת מהמרווחיות היא חברת הספנות צים שההנפקה שלה, שנחשפה ב"כלכליסט" באוגוסט 2020, צפויה להתבצע עוד בינואר, כאשר שווי החברה בהנפקה צפוי לעמוד על קרוב ל־1.5 מיליארד דולר. צים תנסה לגייס 300-250 מיליון דולר, זאת אף שבהודעה הרשמית שהוציאה נקבה החברה בסכום נמוך יותר של 100 מיליון דולר לגיוס שאותו יובילו גולדמן סאקס, סיטי, ברקליס וג'פריס.
- תנובה בוחנת הנפקה בבורסה לפי שווי של 9 מיליארד שקל
- פלייטיקה בדרך לוול סטריט לפי שווי של יותר מ-10 מיליארד דולר
- להב השלימה גיוס של 101 מיליון שקל כדי לממן את רכישת דלק ישראל
צים שמוחזקת על ידי קנון (32%) של עידן עופר ועל ידי מוסדיים ובעלי ספינות (,(68% נהנית מגאות כמעט חסרת תקדים בענף ההובלה הימית, זאת בעיקר לאור הצמיחה העצומה במסחר המקוון בתקופת הקורונה, כאמור. צים סובלת מנחיתות לכאורה בתעשייה הנשלטת על ידי ספקיות גדולות שמפעילות ספינות ענק ברשת העולמית, אבל הצליחה להפוך את העובדה שהיא קטנה יותר ליתרון שמקנה לה גמישות וזריזות גדולים יותר מהספקיות הגדולות באמצעות אספקת שירותי פרימיום נקודתיים לקמעונאים מערביים.
בנוסף, ההובלה במכולות חוסכת לספקים יותר ממחצית ממחירי עלות ההובלה האווירית, במחיר עיכוב של שבוע בהגעה, וצים ניצלה זאת ופתחה שלושה קווי אקספרס חדשים, משנזן לארה"ב ומשתי נקודות נוספות בסין לאוסטרליה, שבהם היא גובה מחירי פרימיום בהשוואה לממוצע.
שולי רווח מהגבוהים בענף
הגמישות הזו סייעה לצים להכפיל ביותר מפי 11 את הרווח הנקי שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2020, ל־158 מיליון דולר, זאת לעומת 14.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ושולי הרווח של החברה המנוהלת בידי אלי גליקמן היו מהטובים בענף ב־2020.
הספינות הגדולות ביותר של צים מעמיסות 12 אלף מכולות, כמחצית מהכמות שמעמיסות הספינות הגדולות בתעשיה והיא מחזיקה בנתח של 1.5% בלבד משוק ההובלה העולמית במכולות, שם היא מתחרה מול מפעילי ספינות אירופאים ואסייתיים גדולים ממנה פי 10 — מפעילים שהתאגדו לשלוש תאגידי הפעלה עולמיות המשתפות ספינות ושירותי נמל. שלוש הקבוצות שכוללות את מרסק (Maersk) הדנית CMA הצרפתית וקוסקו (Cosco) הסינית היוו 83% מהיבוא הימי לארה"ב. בשנה האחרונה מחירי ההובלה הימית, בעיקר בקווים מסין לארה"ב, עלו פי שניים, כאשר הגורם המרכזי לכך היה עלייה במחירי התובלה במטוסים. הביקוש הגדול גרר עליית מחירים גם בקווים לאירופה, אפריקה וישראל שאותם מפעילה צים.
ההנפקה של צים תהיה הראשונה של חברת ספנות בבורסה האמריקאית מאז 2018. בראיון שהעניק ל"וול סטריט ג'ורנל" אמר גלקימן כי "המתחרים שלנו משתמשים בספינות גדולות ופועלים בכמויות גדולות. אנו מציעים שירותים בהתאמה אישית ללקוחות שמוכנים לשלם פרמיה עבור מהירות ואמינות".
צים מפעילה 88 ספינות אך מחזיקה בבעלות רק על ספינה אחת והיתר מצויות בבעלות של חברות באירופה ובאסיה. האובדן, או למעשה ההשתחררות של צים מצי הספינות שהיו בבעלותה היא תוצאה של הסדר החוב ב־2014 שבה נאלצה צים למכור את מרבית הספינות שלה. באותו הסדר ספגו בעלי המניות של צים תספורת של 1.5 מיליארד דולר. כיום, ההשתחרות מצי הספינות מעניקה לצים יכולת גמישות בהתאם לביקושים. "בשיא המגפה החזרנו 20 ספינות לבעליהן מה שחסך לנו עלויות גבוהות של אחזקה בתקופה של עצירה בתובלה", אמר גליקמן ל"וול סטריט ג'ורנל".
הזדמנויות לשירותי פרימיום
גליקמן אמר עוד באותו ראיון כי העלייה בביקוש מצד ענקיות קמעונאות כמו אמזון, וול־מארט וטארגט פתחה הזדמנויות חדשות לשירותי הפרימיום של צים. "שירותי הובלה אווירית בדרך כלל עולים הרבה יותר מהובלה ימית, אך מציעים תחבורה מהירה בתמורה. הפער בזמני המסירה, שיכול להגיע לכמה שבועות בזמנים רגילים, הצטמצם בשנת הקורונה. השירות האווירי הרגיל הוא 6-5 ימים. כמה לקוחות ממתינים עוד חמישה ימים ומשתמשים בספינות שלנו וחוסכים 80% מעלות ההובלה האווירית".
בתשקיף מציינת צים גם את הפוטנציאל הכלכלי שנובע הסכמי השלום והנורמליזציה שחתמה ישראל מול מדינות המפרץ ומול מרוקו.