המכירות המקוונות בהאטה: עליבאבא תרכוש רשת מרכולים
הקמעונאית הגדולה בסין תשקיע 290 מיליון דולר ברשת המוזלת סנג'יאנג. אנליסטים: קצב הצמיחה של המסחר המקוון יצנח ל־16% ב־2018
עליבאבא, רשת הקמעונאות הגדולה בסין, תשקיע 290 מיליון דולר ברכישת נתח של 32% מרשת המרכולים הסינית המוזלת סנג'יאנג, מועדון המונה מיליון לקוחות.
- יום הרווקים הסיני: עליבאבא שברה את שיא הקניות של השנה שעברה
- עליבאבא הכתה את התחזיות - והציגה צמיחה בכל הפעילויות
- המוסלמים נגד הסינים: ה'חזיר המעופף' של עליבאבא יצר סערה ברשתות החברתיות
ההשקעה ברשת היא חלק מאסטרטגיה של המייסד המיליארדר של עליבאבא ג'ק מא, המעוניין לייתר את הצורך במפיצים ובמתווכים ולאפשר לחנויות לרכוש ישירות מספקים בהתבסס על מלאים וביקושים בזמן אמת. סנג'יאנג, רשת מרכולים בסגנון מועדון הלקוחות סאמ'ס קלאב האמריקאי, מפעילה כ־160 סניפים ברחבי המחוז המזרחי המשגשג ז'ז'יאנג. עליבאבא אינה מתכננת לרכוש נתחים נוספים מהרשת ב־12 החודשים הקרובים, כך לפי סנג'יאנג במסמך שהוגש לרגולטור.
הכניסה לסנג'יאנג היא רק המשך להשקעות ברשתות קמעונאות פיזיות אחרות בסין שמבצעת עליבאבא מאז קיץ 2015, זאת על רקע ההאטה במסחר המקוון בסין. כך למשל, באוגוסט 2015 רכשה עליבאבא 20% מקמעונאית האלקטרוניקה סונינג בסכום של 4.6 מיליארד דולר. לסונינג 1,600 סניפים בקרוב ל־300 ערים ברחבי סין והיא מציעה למכירה מוצרי חשמל לבית, ספרים ומוצרים לתינוקות.
לפי חברת הייעוץ הסינית איירסרץ', המסחר המקוון נכנס למגמת האטה, ומשיעורי צמיחה מרשימים של 70% ב־2011, הצפי הוא כי קצב הצמיחה השנתי יעמוד החל מ־2018 על 16% בלבד. לפי נתונים של חברת המחקר צ'יינה אי־ביזנס, 80% מהמכירות בסין נעשות עדיין בחנויות פיזיות.
מא הצטרף גם הוא לגל התגובות בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ואמר בראיון ל־CNN כי אם סין וארה"ב לא ישתפו פעולה, "הדבר ייגמר באסון".