שלמה ינאי: הסינרגיה בין טבע ובאר צפויה להיות גבוהה יותר מההערכות
מנכ"ל טבע אמר את הדברים עם פרסום תוצאות שיא לחברת הגנריקה: הרווח ב-2008 זינק ב-22% ל-2.4 מיליארד דולר. הכנסות החברה עלו ב-18% ל-11.1 מיליארד דולר. בשנה החולפת ייצרה חברת הגנריקה 3.3 מיליארד דולר בפעילות שוטפת, מתוך זה כמיליארד ברבעון הרביעי
חברת טבע, ענקית הגנריקה הישראלית מסכמת שנה חלומית מבחינתה ועוקפת את תחזיות הרווח הן שהיא עצמה סיפקה והן את תחזית האנליסטים.
את שנת 2008 מסכמת טבע עם עלייה של 18% בהכנסות לשיא של 11.1 מיליארד דולר. הכנסות הרבעון הרביעי הסתכמו ב-2.8 מיליארד דולר.
הרווח הנקי המתואם של טבע בשנת 2008 הסתכם ב-2.37 מיליארד דולר, זינוק של 22% בהשוואה לשנת 2007. עבור טבע מדובר ברווח של 2.86 דולר למניה, מעל התחזיות שטבע עצמה סיפקה בסוף הרבעון השלישי ברמה של 2.79-2.85 דולר למניה. הרווח המתואם ברבעון הרביעי הסתכם ב-634 מיליון דולר שהם 76 סנט למניה, זאת בהשוואה לתחזיות האנליסטים שצפו לחברה 73 סנט בלבד.
שנת 2008 הייתה שנה חזקה עבור טבע בכל המובנים, ובשנה כולה ייצרה 3.2 מיליארד דולר מפעילות שוטפת, כשהרבעון הרביעי היה החזק ביותר עם תזרים של מיליארד דולר.
מכירות הקופקסון זינקו ב-32% בשנת 2008 ל-2.26 מיליארד דולר
מכירות תרופת הדגל של טבע, תרופת הקופקסון, המשיכו להרקיע שחקים ולהוביל את שוק הטרשת הנפוצה עם זינוק של 32% במכירות לרמה של 2.26 מיליארד דולר. מתוך הסכום, 1.38 מיליארד דולר מקורם במכירות בארה"ב ו-884 מיליון דולר בשאר העולם.
ברבעון הרביעי חזרה תרופת הקופקסון להוביל את שוק הטרשת הנפוצה עם מכירות עם מכירות של 595 מיליון דולר. היקף המכירות בארה"ב זינק ב-42% לרמה של 384 מיליון דולר בעוד שהיקפי המכירות מחוץ לארה"ב עלו בשיעור של 27% לרמה של 211 מיליון דולר.
שלמה ינאי, מנכ"ל החברה אמר כי "הקופקסון הוא מספר אחד בעולם, אז לקופקסון יש עוד פוטנציאל גדול, אנחנו צופים גם בשנים הקרובות צמיחה לקופקסון".
גם תרופת המקור השנייה של טבע, תרופת האזילקט, המיועדת לטיפול בחולי פרקינסון, לא אכזבה ומכירותיה ברבעון הרביעי הסתכמו ב-51 מיליון דולר, עלייה של 50% בהשוואה לרבעון המקביל. בשנת 2008 כולה הסתכמו מכירות התרופה ב-175 מיליון דולר. בטבע מקווים כי בשנה הקרובה תרופת האזילקט תקבל הוספה של התוויה על פיה התרופה אינה מטפלת רק בתסמינים של המחלה אלא גם מעכבת את התפשטות המחלה.
טבע השיגה צמיחה גם במכירות חטיבת מוצרי הנשימה, אותה ירשה לאחר שרכשה בשנת 2005 את חברת איווקס. היקף המכירות של מוצרי הנשימה הסתכם ברבעון הרביעי ב-259 מיליון דולר, זינוק של 37% בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2007. המשמעות היא, שעל פי נתוני הרבעון הרביעי, קצב המכירות השנתי של מוצרים אלו חוצה לראשונה את רמת המיליארד דולר. הגידול במכירות של טבע נבע בעקבות האצת המעבר ממשאפים מבוססי CFC (שאינם ידידותיים לסביבה) למוצרים שאינם מזהמים הנקראים HFA.
מחיקה של תיק ה-ARS
למרות התוצאות המצוינות, על פי כללי החשבונאות המקובלים, טבע חותמת את הרבעון הרביעי בהפסד של 688 מיליון דולר, שבעיקרו נובע ממחיקה של כמיליארד דולר של מחקר ופיתוח בתהליך הקשור לרכישת חברת התרופות באר תמורת 7.5 מיליארד דולר, רכישה שהושלמה בימים האחרונים של סוף 2008.
כמו כן, הפסד זה כולל מחיקה של כל תיק ה-ARS (איגרות חוב מגובות משכנתאות) של טבע בהיקף של 272 מיליון דולר. במהלך 2008 קיבלה טבע פיצוי בהיקף של 100 מיליון דולר מבנק השקעות (על פי הפרסומים קרדי סוויס) בגין אותן איגרות חוב ובטבע מציינים שבכוונתם לתבוע סכומים נוספים מבנקים נוספים. בסוף 2008 נאמד שווי תיק ה-ARS של טבע ב-98 מיליון דולר בהשוואה לערכם הנקוב של איגרות החוב ברמה של 450 מיליון דולר. בנוסף לכך, מחקה טבע נכסים לא מוחשיים בהיקף של 107 מיליון דולר.
באשר לאינטגרציה של רכישת באר רמז היום שלמה ינאי במסיבת עיתונאים כי היקף הסינרגיה בין החברות צפויה להיות גבוהה יותר מהערכות הראשונות שדיברו על חיסכון של 300 מיליון דולר ואמר שהרחבה תינתן בשיחת המשקיעים היום בשעה 15:30: "האינטגרציה מתקדמת היטב. אנחנו מעריכים שנראה יותר סינרגיות יותר מאשר הערכנו כאשר עשינו את החישובים לפני הרכישה. אנחנו מסתכלים על הרכישה הזאת בצורה הרבה יותר אופטימית. ככל שאנחנו לומדים יותר על החברות הפוטנציאל יותר גבוה לסינרגיות. הפעילות עצמה של האינטגרציה מתקדמת על פי תוכנית".
העלאת שיעור הדיבידנד
עם זאת הבשורה למשקיעים היא דווקא בעלייה של 33% בשיעור הדיבידנד המחולק לבעלי המניות. טבע הכריזה על דיבידנד בשיעור של 60 אגורות למניה, בהשוואה ל-45 אגורות למניה ברבעון השלישי של השנה. למרות העלייה במדיניות הדיבידנד, טבע עדיין מחלקת דיבידנד בשיעור נמוך בהשוואה לחברות אחרות במשק ובענף התרופות העולמי
שלמה ינאי: אנו מאמינים שהביקוש לגנריקה יעלה
מנכ"ל החברה, שלמה ינאי, אמר במסיבת עיתונאים כי "אנחנו נמצאים בתעשייה שיש לה דימוי של ביקוש קשיח. גנריקה מהווה ללא ספק פתרון יותר מתבקש לממשלות שרוצים לפתור חלק מהבעיות שלהם בגין תקציבי בריאות ואנחנו מאמינים שהביקוש לגנריקה יעלה. אנחנו רואים בסיטואציה הזאת הזדמנות להגדיל את נתח השוק שלנו ולחזק את מעמדנו בתחום הגנריקה בעולם.
"התוצאות טובות מבחינתנו. היתה לנו שנת שיא של השקות, למעלה מ-28 מוצרים הושקו בארה"ב, באירופה צמחנו ב-13% במונחים דולריים ובחלק מהמדינות אנחנו משפרים את המעמד שלנו בשוק.
"בפעילות הבינלאומית, הייתה לנו צמיחה של 28% ביחס לשנת 2007. זהו האזור שבו יש את הפוטנציאל לצמיחת שוק הגנריקה בשנים הקרובות".