מורידי הגשם
"מה שצפוי היה לקרות בשוק ב-5 שנים קרה בן לילה בגלל הקורונה"
הקורונה יצרה אתגר לשני סוגים של חברות: כאלו שהשוק שלהן הצטמצם משמעותית וכאלו שנאלצו להתמודד עם התרחבות פתאומית של השוק בו הן פועלות. תמיר גוטפריד, סמנכ"ל מכירות גלובלי בכיר של חברת Bringg, מסביר איך כובשים שוק שגדל בין לילה לממדי ענק
גם בחלומות הכי פרועים שלו, לא חשב תמיר גוטפריד, סמנכ"ל מכירות גלובלי בכיר ומנכ"ל הפעילות של Bringg בארה"ב, כי ההזדמנות הגדולה של החברה תתרחש דווקא בשנת 2020 ותגיע בעקבות מגפה עולמית. Bringg מציעה פלטפורמה טכנולוגית שמאפשרת לתאגידים ועסקים לנהל את אופרציות הלוגיסטיקה והמשלוחים. החברה משרתת לקוחות ביותר מ-50 מדינות בתחומי הקמעונאות, רשתות המזון המסעדות והביגוד, ביניהם וולמארט וקוקה קולה. עד היום גייסה החברה מעל 80 מיליון דולר והיא מעסיקה כ-150 עובדים בתל אביב,ניו יורק, סן פרנסיסקו ובברזיל.
כשהתחילו להגיע הידיעות על סגירת העסקים בארה"ב כחלק מהסגר שנועד למנוע את התפשטות הקורונה, גוטפריד הבין מהר מאוד כי זו שעת הכושר לה הוא ייחל: "כינסתי את הצוות שלי ואמרתי להם: חברים, לצערנו המגפה הנוראית הזו - זה בדיוק הרגע לו חיכינו, ועכשיו זה הזמן שלנו לפעול בכל הכח".
- "כל משבר הוא הזדמנות לחזק את הקשר עם הלקוח"
- "הדבר החשוב ביותר בזמן משבר זה להכיר בו ולהבין שדברים צריכים להשתנות"
- "לא חייבים ניסיון מקדים במכירות כדי להצליח במכירות בהייטק"
גוטפריד נזכר בכך שלפני המשבר עוד הספיק לעדכן את תחזית המכירות שלו לשנים הקרובות. "רגע לפני שהגיעה הקורונה שאלנו את עצמנו מתי יגיע שיאו של הטרנד הזה שנקרא ה-Delivery economy, 'כלכלת המשלוחים'?", הוא מספר. "בהסתכלות ריאלית על הצמיחה ראינו שהשיא יקרה רק בעוד 4 עד 5 שנים. אבל פתאום מגיעה הקורונה וכל זה קורה לך מול העיניים ברגע, פשוט חמש שנים נכנסות בלילה אחד. בעלי עסקים סוגרים את החנויות, וכולם עוברים למשלוחים. ופה בדיוק Bringg מככבת, ולכן זה ה-Money time, שעת הכושר שלנו".
גוטפריד מאמין שהיכולת להצליח בזמנים כאלו תלויה בכלל בהכנה: "דבר ראשון צריך לבחור את האנשים הנכונים ומשם להכניס את אנשי המכירות להכשרות וההדרכות הנכונות, וכמו בצבא צריך להכשיר את האנשים ולדאוג שהם מוכנים למלחמה כל הזמן".
כשמסתכלים על מסלול חייו של גוטפריד, נראה כאילו כל החיים הכינו אותו לרגע הזה: בגיל 10 הוא עבר עם משפחתו לבוגוטה בעקבות העסקים של אביו, שם ספג את היכולות להתמודד בסביבה רב-תרבותית. את ניסיון המכירה הראשון שלו קיבל במיאמי, שם עבד במכירת מחשבים ב-Sears ותוך כדי התואר הראשון התחיל כבר למכור מחשבים שהרכיב בעצמו.
הוא חזר לארץ בכדי להצטרף לתותחנים ולאחר התואר השני המשיך להקים ולנהל עסקים בארה"ב ודרום אמריקה, וגם זכה לצבור ניסיון בתאגיד אמריקאי גדול שרכש את אחת החברות בהן עבד, שם ניהל מעל 100 עובדים עם תקציב של כ-30 מיליון דולר.
"תקופת הקורונה דורשת להוציא יותר מהעובדים בחברה, משמע כל אדם בצוות צריך להיות פרודוקטיבי, אבל גם כלל הצוות ביחד צריך להיות פרודוקטיבי", אומר גוטפריד ומסביר כי "הניסיון שלי כמהנדס תעשייה וניהול עוזר לי להבין את העיקרון של יעילות כפול אפקטיביות שווה פרודוקטיביות. המשמעות של זה במכירות היא להיות יותר מיומן וטוב במה שאתה עושה ובו בזמן לעשות הרבה ביום".
לסיכום אומר גוטפריד שהוא יודע שגם תקופות טובות וגם תקופות רעות לא נמשכות זמן רב, והן בסך הכל עוד חלק בדרך: "אני רואה מכירות בתור תהליך ארוך טווח, כמו ריצה למרחקים ארוכים או ניהול משברים. כל הזמן יקרו דברים באמצע, וצריך לנהל את התזונה, את הזמן, את השינה ואת כל שאר הפרמטרים. לכן צריך פשוט צריך לדעת להתמודד עם מה שמגיע, להיות מפוקס, להיות פרודוקטיבי ולזכור כל הזמן את המטרה".
איך מתכוננים נכון לשעת הכושר? מה עושים כשהיא מגיעה? מה החשיבות של פרודוקטיביות? ואיך היא מסייעת לנו כשהשוק מצטמצם או מתרחב לפתע? כל זאת ועוד בפרק נוסף של מורידי הגשם.