בלעדי לכלכליסט
שוק המזון שילם על עליות המחירים: ירידה ריאלית במכירות 2019
עפ"י נתוני סטורנקסט שהגיעו ידי לכלכליסט, ההיקף הכספי של מכירות שוק מוצרי הצריכה גדל ב-2.5% ל-47.33 מיליארד שקל, אבל בנטרול השפעת עליות המחירים עמדה הצמיחה הריאלית על 1.3%
הצרכנים הגיבו לגל עליות המחירים שנרשם במהלך השנה החולפת בצמצום הסל. מנתוני חברת המידע הצרכני סטורנקסט שהגיעו לכלכליסט עולה, כי ההיקף הכספי של מכירות שוק מוצרי הצריכה (FMCG), הכוללות מזון, משקאות, טיפוח אישי ומוצרים לבית, צמח ב-2.5% ל- 47.33 מיליארד שקל.
מדובר בתוספת מכר של 1.136 מיליארד שקל בשנה. אלא שבנטרול השפעות עליות המחירים המוערכות בסטורנקסט בכ- 1.2%, עמדה הצמיחה הריאלית על 1.3%. היות והצמיחה הטבעית באוכלוסייה עומד על כ-2.2%, הנתונים מצביעים למעשה על ירידה ריאלית במכירות.
- טירוף הקניות בנובמבר פסח על שוק המזון: ירידה של 3.1% במכירות
- הקיפאון ברכישות בסופרמרקטים נמשך מתחילת השנה
- בפעם השנייה מאז מחאת 2011: הספקים העלו מחירים - הצרכנים צמצמו את הקניות
מדובר בתוספת מכר של 1.136 מיליארד שקל בשנה. אלא שבנטרול השפעות עליות המחירים המוערכות בסטורנקסט בכ- 1.2%, עמדה הצמיחה הריאלית על 1.3%. היות והצמיחה הטבעית באוכלוסייה עומד על כ-2.2%, הנתונים מצביעים למעשה על ירידה ריאלית במכירות.
הצמיחה השנתית הושגה בין היתר בזכות עלייה של 4.2% במכירות חודש דצמבר, שהושגו לאחר שבחודש זה רשם השוק ירידה של 2.6% במכירות, שהובילה לכך שבסיכום 11 החודשים הראשונים של השנה, עלה השוק ב- 2.3% בלבד ביחס לתקופה המקבילה ב-2018.
העלייה הגבוהה ביותר בהיקף הכספי של המכירות - 3.7% - נרשמה בשוק המוצרים לבית, בעקבות עליות מחירי מוצרי הנייר על ידי 3 החברות השולטות בשוק זה: חוגלה, סנו ושניב.
ההיקף הכספי של המכירות קטגוריית המשקאות צמחה ב- 2.7%, בעקבות העלאות מחירי כלל המשקאות על ידי החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל), טמפו ויפאורה. ההיקף הכספי של מכירות המזון, צמחו בשיעור הנמוך ביותר של 2.2% בלבד במהלך השנה החולפת.
הירידה הריאלית במכירות שוק המזון ב- 2019, נרשמה רגע לפני שרפורמת סימון המזון המזיק לתוקף לפני שבוע. הערכות המבוססות על תגובת הצרכנים בצ'ילה, שם קיימת רפורמת הסימון, היא כי מכירות המוצרים עתירי הסוכר, הנתרן והשומן הרווי יירדו בחודשים הראשונים של 2020. זאת ועוד, הירידה במכירות לא צפוייה להבלם בהמשך, כפי שקרה בצ'ילה, כיוון שבישראל, יש לרפורמה פעימה שנייה, שתכנס לתוקף בינואר 2021, באופן שיחמיר את הדרישה לצמצום אותם רכיבים ובעקבותיה, צפוי הסימון האדום להתרחב.
גל עליות המחירים, החל ביוני 2018, עם הודעת יצרניות מוצרי הנייר ואחריהן המחלבות, שהודיעו על עליות מחירים בשל התייקרות חומרי הגלם. קודם לכן, נמנעו הספקים להודיע על התייקרויות, מה שהוביל את שופרסל ובעקבותיה שאר הרשתות להעלות מחירים על דעת עצמן, בעיקר במוצרים בהם הרגישות הצרכנית למחיר נמוכה. כיוון שמדובר היה בעליית מחירים "זוחלת", שנרשמה בעיקר במוצרים שהרגישות הצרכנים כלפיהם נמוכה.
בעוד התייקרויות החלב והנייר התקבלו בהבנה על ידי הצרכנים נוכח התייקרות מתמשכת בחומר הגלם המרכזי, גל ההתייקרויות שביצעו שלוש חברות המשקאות קוקה־קולה, טמפו ויפאורה בקיץ שעבר, נענה בצמצום צריכה. הדבר לא בלם את גל ההתייקרויית שנמשך עם עליה במחיר הטונה, המלח, התה והאורז וכו עליה נוספת של מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4% במאי האחרון. בהמשך, הודיעה יוניליוור על העלאת מחירים באמצעות צמצום כמות המוצרים באריזות, מבלי להפחית את המחיר בהתאם. אסם, שניסתה להעלות מחירים במרץ וחזרה בה, החלה לפזול לתחום הפרמיום והשיקה מוצרים חדשים דוגמת סדרת הזהב של פתיתים וסדרת סלטי טחינה עם ירקות, שמחירם גבוה ממחירי מוצרי הבסיס של החברה.