$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

בפעם השנייה מאז מחאת 2011: הספקים העלו מחירים - הצרכנים צמצמו את הקניות

מנתוני סטורנקסט עולה כי הצמיחה הריאלית של שוק מוצרי הצריכה היתה 1.5% בינואר-יוני, פחות משיעור הצמיחה הטבעית של האוכלוסייה; ברקע: גל עליות המחירים במחצית השנייה של 2018

נורית קדוש 19:3410.07.19

גל עליות המחירים שנרשם במחצית השנייה של 2018, גרם לצרכנים לשקול כל קניה בסופרמרקט. מנתוני סטורנקסט לסיכום המחצית הראשונה של 2019 שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי שוק מוצרי הצריכה (fmcg) הכולל מזון, משקאות, מוצרי טיפוח אישי ומוצרי ניקיון הסתכם ב-23.37 מיליארד שקל, עלייה של 2.7% בלבד ביחס לתקופה המקבילה ב-2018. זאת לאחר שביוני נרשמה צמיחה של 3.5% במכירות ל-3.82 מיליארד שקל. 

  

 

 

מדד המחירים של סטורנקסט עלה בתקופה ב-1.2%, כך שהצמיחה הריאלית הסתכמה ב-1.5% בלבד, פחות משיעור הצמיחה הטבעית של האוכלוסייה.

 

מדובר בפעם השנייה, מאז המחאה של קיץ 2011, שהעלאת מחירים על ידי הספקים, מובילה לצמצום הצריכה בשוק המזון. בשלהי 2012 העלו הספקים את מחירי המזון ובתגובה הצרכנים צמצמו את הצריכה הכמותית ושנת 2014 נחתמה בירידה במכירות.

 

 

עיקר הצמיחה הושגה משוק המזון שעלה ב-2.5%, בעוד קטגוריית המשקאות צמחה רק ב-1.1%, למרות עליות המחיר שביצעו כל חברות המשקאות שהובילו לעלייה של 2.6% במדד המחירים של סטורנקסט, כך שבפועל התחום רשם ירידה של 1.5% במכירות.

 

 

ארכיון ארכיון צילום: זהר שחר

  

תנובה חתמה את המחצית, תוך שמירה על נתח השוק שלה בשיעור של 11.82% מהשוק. נתח השוק של שטראוס צמח ל-9.5% לעומת 9.4%, בעוד אסם ירדה בנתח השוק מ-7.5% ל-7.4%. מי שנפגעה במחצית השנייה היא החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה) שנתח השוק שלה ירד ל-5.5% לעומת 5.7% במחצית הראשונה אשתקד. זאת הן בשל היחלשות טרה שנפרדה לאחרונה ממנכ"ל המחלבה טל רבן שעבר לחוגלה והן בשל ירידה במכירות תחום המשקאות.

 

גל עליות המחירים החל ביולי החולף, עם עליית מחירי מוצרי הנייר של חוגלה, סנו ושניב, המשיך עם עליות מחירי המשקאות של קוקה קולה, טמפו ויפאורה וכן מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח. זאת לצד התייקרויות האורז, הטונה, התה, המלח ועוד.

 

לאחרונה נרשם גל נוסף של התייקרות בענף החלב עם חתימת שר האוצר משה כחלון על צו עדכון המחירים להעלאת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ב-3.2%. בימים האחרונים, ביקשה חברת בארכה להעלות את מחיר הטחינה הגולמית בטענה להתייקרות השומשום ממנו מכינים את המוצר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x