בלעדי לכלכליסט
דיוטי פרי אמריקה בוחנת כניסה לנתב"ג
DFA המפעילה 100 חנויות דיוטי בעולם דנה עם רשות שדות התעופה בהחלפת ג'יימס ריצ'רדסון. יבואניות הקוסמטיקה דורשות לאסור על הדיוטי לרכוש מחו"ל
רשות שדות התעופה תפרסם את המכרז לחנות האלכוהול, הקוסמטיקה והטבק בדיוטי פרי בחודשיים הקרובים. ל"כלכליסט" נודע כי בשבועות האחרונים נפגשו בכירים ברשות שדות התעופה (רש"ת) עם חברות דיוטי פרי בינלאומיות שמביעות עניין בהפעלת חנות העוגן הגדולה ביותר בנתב"ג. בין היתר התקיימו פגישות בין אנשי רש"ת לבין משפחת פאליק, בעלת חברת DFA (דיוטי פרי אמריקה) שמפעילה מעל 100 חנויות דיוטי פרי בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם. DFA מפעילה חנות דיוטי פרי בשדה התעופה עובדה שליד אילת, וגורמים מקורבים אומרים שכבר עם הזכייה במכרז בעובדה ב־2010, החברה סימנה לה מטרה להתרחב בישראל, ובעיקר להיכנס לדיוטי פרי בנתב"ג. רש"ת אישרה את הפרטים.
- ג'יימס ריצ'רדסון יוצאת מנמל חיפה
- בעלי ג'יימס ריצ'רדסון: מקווים להגיע להבנות עם רשות שדות התעופה ולהישאר בדיוטי פרי
- צרות גם בדיוטי פרי החדש: ג'יימס ריצ'רדסון מחויבת גם לטרמינל 1
יציאה מוקדמת מהחוזה
העובדה שרש"ת עומדת להוציא מכרז על החנות המבוקשת ומקיימת פגישות וסיורים בדיוטי פרי עם שוכרים פוטנציאליים, מעידה על היערכותה ליציאתה של ג'יימס ריצ'רדסון מהחנות בטרמינל 3 בסוף 2017, לפני תום תקופת החוזה שמסתיימת ב־2020. מנגד, בג'יימס ריצ'רדסון מנסים לשדר מסרים אחרים וטוענים שהם נערכים להפעלת חנות הקוסמטיקה והטבק בטרמינל 1 החל מ־2017. לפי ההערכות בענף, רש"ת תאפשר לריצ'רדסון להשתתף במכרז החדש על החנות בטרמינל 3, אף שתנאי המכרז אוסרים על שוכר שיצא לפני סיום החוזה לגשת למכרז מחודש. מקורבים לרש"ת טוענים כי לא מדובר "בתום חוזה רגיל" אלא ב"שינוי תנאי המשחק". לטענת, טרמינל 3 צפוי להפסיד בשנה הקרובה 2–1.5 מיליון נוסעים בשל מעבר נוסעים לטיסות לואו־קוסט שיוצאות מטרמינל 1, ובשל השינויים הללו השתנו "כללי המשחק".
אלא שלא בטוח שהטיעון הזה מספיק חזק כדי לשנות את תנאי המכרז ולמנוע תביעות משפטיות מצד מתחרותיה של ריצ'רדסון, שכן התמלוגים צמודים לכמות הנוסעים ואם כמות הנוסעים בטרמינל 3 יורדת, התמלוגים יורדים בהתאם. לפיכך, אין לטענתם של מתמודדים עתידיים הצדקה לאפשר לשוכר שיוצא לפני תום תקופת החוזה, לגשת מחדש למכרז. כך או כך, ג'יימס ריצ'רדסון צפויה להתחיל להפעיל את החנות בטרמינל 1 ביולי הקרוב, שכן שוכרי טרמינל 1 קיבלו את החנויות בתנאים מסחריים נוחים ובניגוד לטרמינל 3, החנויות בטרמינל 1 צפויות לרווחיות.
דרישה לרכישה מקומית
סערה נוספת נסבה על חנות הקוסמטיקה המגלגלת, על פי ההערכות, כ־400 מיליון דולר בשנה. ראשי יבואניות מוצרי הקוסמטיקה ומוצרי הטבק יצאו השבוע במתקפה נגד החנות, שמהווה את המתחרה הגדולה של רשתות הפארם בישראל. היבואניות דורשות מרש"ת להנחיל נוהל חדש, שלא היה קיים עד כה, שיחייב את מי שיזכה במכרז העתידי להפעלת החנות בטרמינל 3 לרכוש את המוצרים מהנציגים הרשמיים בישראל. כיום רוכשת ג'יימס ריצ'רדסון את המוצרים ישירות מהספקים בחו"ל. בדרך זו ייתכן כי החנות חוסכת בעלויות, אך היבואניות מפסידות מכירות וטוענות לתחרות לא שוויונית.
רכישה דרך יבואן מקומי, שמהווה "יד נוספת" בדרך לצרכן, בדרך כלל מעלה את מחיר המוצר שכן גם היבואן הרשמי מבקש להרוויח כסף. יבואנים בענף התייחסו לטענה זו ואמרו ל"כלכליסט" כי יסכימו להשוות מחירים לאלה של הספק בחו"ל. "אם בקשתנו תתקבל, והחנות תדרוש את המחיר שהיא קונה מהספק, אנחנו נשווה את המחיר. המרווח שלנו יהיה קטן יותר".
היבואנים פנו במכתב לשר התחבורה ישראל כץ, ודרשו לקיים עמו פגישה דחופה. במכתב, יו"ר חטיבת התמרוקים באיגוד לשכות המסחר, ראובן בילט, ויו"ר חטיבת יבואני הסיגריות ומבעלי יבואנית מוצרי הטבק גלוברנדס, ירון גזית, מבקשים לחייב את הזכיין החדש לרכוש את המוצרים בישראל. "האבסורד הוא כי חנות הדיוטי פרי נהנית מההשקעות בפרסום שמבצעות החברות בישראל לאותם מוצרים שנמכרים בדיוטי פרי", כותבים בילט וגזית. "במקום שהחנות בדיוטי פרי תרכוש את המוצרים מנציגים בישראל, שמעסיקים אלפי עובדים, היא רוכשת אותם מהספקים בחו"ל. בדרך זו נגרם עוול לחברות הפועלות בישראל".
ליאון פאליק מסר: "אין תגובה".